Wereldtemperatuur

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerben » 18-02-2021 13:42

Cohen kan het mooi vertellen! Heeft hij de SSW gemist? En het daar op volgende gigahoog boven de Noordpool!?

Poolwervel

Cohen is een van de wetenschappers die ontdekten dat het aantal winterstormen in het noordoosten van de VS is in de afgelopen tien jaar is opgelopen en dat dit een symptoom is van opwarming in het noordpoolgebied. Koude lucht ligt normaal gesproken min of meer vastgeklonken rond de Noordpool in de poolwervel, een gebied met lage luchtdruk dat in de winter in de hogere luchtlagen de boel op zijn plaats houdt. De poolwervel wordt door wetenschappers vergeleken met een tol, die kan zwabberen als hij wordt verstoord.

Het fenomeen wordt nog eens versterkt door veranderingen in de straalstroom, een band met hoge windsnelheden die zich op lagere hoogtes onder de poolwervel om de aardbol wikkelt. De opwarming van de Noordpool zou ervoor zorgen dat de straalstroom verschuift en veel meer golven gaat vertonen. "De energie die uit de straalstroom ontsnapt, beschiet de poolwervel vanuit de flank, zodat deze begint te wiebelen en overal heen beweegt," aldus Cohen. "En waar de poolwervel gaat, gaat ook de koude lucht. Ver naar het zuiden dus."

Dit was ook in de afgelopen maand aan de orde. Een splitsing van de poolwervel veroorzaakte grote hoeveelheden sneeuw in Europa en ook in Nederland en recordlage temperaturen in delen van de VS die meer gewend zijn aan mildere winters.

https://www.weer.nl/nieuws/2021/zeeschi ... u-in-texas

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerben » 03-04-2021 09:19

Gerben schreef:
18-02-2021 13:19
Met dat even moet je even voorzichtig zijn Reinout

Het koude weer in de VS loopt de komende dagen af. Ook daar zal de op veel plaatsen nog aanwezige sneeuw weer weg gaan smelten. De kou in Siberië lijkt nog wel langer aan te houden. De gemiddelde temperatuur op aarde zal dan ook weer oplopen en, zoals we al zo lang gewend zijn, ‘gewoon’ weer boven de normaal uitkomen. Een toch wel bijzondere periode is dan achter de rug.

Reinout van den BornChef Redactie

https://www.weer.nl/nieuws/2021/gemidde ... en-normaal
Planeet koelt verder af. Geen opwarming meer

Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerard » 04-04-2021 20:31

Gerben, waarom blijf je maar wanhopig aan ééndagsvliegen vasthouden (in dit geval maandvliegen) en blijf je zo weer en klimaat maar steeds door elkaar halen? Klimaat bepaal je niet in een paar maanden maar over een flinke reeks van jaren. Je ziet in de figuur veel pieken en dalen. Trek door al die data een lineaire trendlijn en je zult zien wat de tendens is. Kroonenberg beweerde in 2006 ook dat de wereldtemperatuur naar beneden ging waarbij hij een lijn trok van 1998 naar 2006. Het grote El Niño-jaar als startpunt, hoe bedrieglijk kan het zijn....
Verder is er meer data van de wereldgemiddelde temperatuur, jij neemt steeds die, die het minste opwarming te zien geeft. Eigenlijk moet je steeds alle data laten zien en dus ook die figuren die vanuit andersoortige metingen zijn afgeleid. Daar zul je ook een andere "normaal" vinden.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerben » 04-04-2021 20:53

Gerard schreef:
04-04-2021 20:31
Gerben, waarom blijf je maar wanhopig aan ééndagsvliegen vasthouden (in dit geval maandvliegen) en blijf je zo weer en klimaat maar steeds door elkaar halen? Klimaat bepaal je niet in een paar maanden maar over een flinke reeks van jaren. Je ziet in de figuur veel pieken en dalen. Trek door al die data een lineaire trendlijn en je zult zien wat de tendens is. Kroonenberg beweerde in 2006 ook dat de wereldtemperatuur naar beneden ging waarbij hij een lijn trok van 1998 naar 2006. Het grote El Niño-jaar als startpunt, hoe bedrieglijk kan het zijn....
Verder is er meer data van de wereldgemiddelde temperatuur, jij neemt steeds die, die het minste opwarming te zien geeft. Eigenlijk moet je steeds alle data laten zien en dus ook die figuren die vanuit andersoortige metingen zijn afgeleid. Daar zul je ook een andere "normaal" vinden.
Ik beweer niet dat de wereldtemperatuur naar beneden gaat. Wie is Kroonenberg? En waarom dacht hij dat de temperatuur naar beneden zou gaan?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerard » 05-04-2021 22:46

Kroonenberg van "De menselijke maat". Hij denkt in geologische tijdseenheden, dan kan er best een temperatuurdaling zijn over 10000 jaar door andere oorzaken dan vermindering van broeikasgassen, maar hij projecteerde dat idee op een ultrakorte termijn van ca. 8 jaar. Ik was bij een presentatie van zijn hand in 2006 of 2007, daarin dat hierboven beschreven misleidende grafiekje, dat ik hieronder heb gereconstrueerd.
grafiek Kroonenberg.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerben » 05-04-2021 23:46

Gerard schreef:
05-04-2021 22:46
Kroonenberg van "De menselijke maat". Hij denkt in geologische tijdseenheden, dan kan er best een temperatuurdaling zijn over 10000 jaar door andere oorzaken dan vermindering van broeikasgassen, maar hij projecteerde dat idee op een ultrakorte termijn van ca. 8 jaar. Ik was bij een presentatie van zijn hand in 2006 of 2007, daarin dat hierboven beschreven misleidende grafiekje, dat ik hieronder heb gereconstrueerd.

grafiek Kroonenberg.jpg
Hahaha🤣🤣 Zou hij dat nou zelf niet snappen dat zoiets heel dom is! Waarom ga je ook naar zulke mensen luisteren!? Daar kan jij toch niks van leren

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerard » 06-04-2021 21:30

Ik was uitgenodigd door de voorzitter - een kennis - van een stenenclubje, amateurgeologen; die club had hem uitgenodigd vanwege zijn reputatie op het gebied van ontkenning dat klimaatverandering door de mens (sterk) beïnvloed kan worden. Geologische en natuurkundige processen overheersen (op den duur) maar de tijdschaal van duizenden jaren terugbrengen naar nog geen decennium was inderdaad erg doorzichtig maar men slikte het als zoete koek. Op één na dan, ik als vreemde eend in de bijt. Maar goed, ik mocht niet teveel tegengas geven, want tegengeluid was min of meer ongewenst. Op zich was de presentatie leuk in elkaar gedraaid en met een douceurtje verdween de prof als een dief in de nacht. Ik had graag nog met hem gediscussieerd....maar dat zag hij duidelijk niet zitten.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Gerben » 03-05-2021 12:42

Wereldtemperatuur verder gedaald! Waarom lees ik toch overal dat april 2 graden is opgewarmd!?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Hans
Berichten: 24
Lid geworden op: 26-02-2013

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Hans » 04-05-2021 00:28

Gerben schreef:
03-05-2021 12:42
Wereldtemperatuur verder gedaald! Waarom lees ik toch overal dat april 2 graden is opgewarmd!?
Vond dat de maand april ook zo koud was. :? Dank Gerben

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Wereldtemperatuur

Bericht door Karel » 04-05-2021 09:18

Hans schreef:
04-05-2021 00:28
Gerben schreef:
03-05-2021 12:42
Wereldtemperatuur verder gedaald! Waarom lees ik toch overal dat april 2 graden is opgewarmd!?
Vond dat de maand april ook zo koud was. :? Dank Gerben
Inderdaad variaties van ongeveer 0,4 graad C over een stijgend gemiddelde wereldtemperatuurtrend.

April 2021 voor Nederland en mondiaal te vergelijken met 1986 en 1956.

Plaats reactie