Nieuw overzicht Europese en Arctische temperatuur laatste 42 jaar

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Nieuw overzicht Europese en Arctische temperatuur laatste 42 jaar

Bericht door Bart » 17-02-2015 12:37

Op mijn site zijn sinds een aantal weken gedetailleerde overzichten te zien van te temperatuur op een groot aantal plaatsen in de afgelopen 42 jaar.

Europa

Arctisch gebied

De overzichten zijn voor een belangrijk deel gebaseerd op de gegevens zoals die beschikbaar zijn op de site van de ECA&D. Op basis van de etmaalgemiddelden heb ik maandgemiddelden, jaargemiddelden en 30-jarig gemiddelde berekend.

In sommige gevallen zijn er op de sites van de nationale weerinstituten recentere gegevens te vinden, bijvoorbeeld van maandgemiddelden en jaargemiddelden. Dat wijkt soms af van de gegevens via de ECA&D.
Waar het verschil door komt is niet altijd helemaal duidelijk. Voor Noorwegen heb ik in een aantal gevallen gebruik gemaakt van gehomogeniseerde gegevens; dat is wellicht beter omdat dat ook de normalen opleverd zoals ze officieel gepubliceerd worden.

In een aantal gevallen heb ik gegevens toegevoegd uit andere bronnen dan de ECA&D, met name voor landen waar de gegevens via de ECA&D niet opgenbaar zijn. Meestal zijn die gegevens afkomstig van een ameriaanse site (Dayton). Voor het Arctisch gebied heb ik ook gegevens van de Canadese weerdienst gebruikt.

Commentaar welkom; het is allemaal nog in ontwikkeling.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Nieuw overzicht Europese en Arctische temperatuur laatste 42 jaar

Bericht door Edward » 17-02-2015 17:42

Bart schreef:De overzichten zijn voor een belangrijk deel gebaseerd op de gegevens zoals die beschikbaar zijn op de site van de ECA&D. Op basis van de etmaalgemiddelden heb ik maandgemiddelden, jaargemiddelden en 30-jarig gemiddelde berekend.

In sommige gevallen zijn er op de sites van de nationale weerinstituten recentere gegevens te vinden, bijvoorbeeld van maandgemiddelden en jaargemiddelden. Dat wijkt soms af van de gegevens via de ECA&D.
Waar het verschil door komt is niet altijd helemaal duidelijk.


Kan dat verschil er zijn doordat vaak het jaargemiddelde op basis van 12 maandgemiddelden wordt berekend (i.p.v. 365 of 366 etmaalgemiddelden) en daardoor februari zwaarder telt?

Verder: mooie weergaves, ook duidelijk onderscheiding van hittegolven. Als de site open is en ik vraag een pdf op met de plaatjes, dan zou het (wat mij betreft) handig zijn als die in een nieuw tabblad werd geopend.
Laatst gewijzigd door Edward op 17-02-2015 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Nieuw overzicht Europese en Arctische temperatuur laatste 42 jaar

Bericht door Bart » 17-02-2015 18:13

Dank voor je reactie, Edward! Inderdaad, hittegolven en koudegolven komen zo goed tot hun recht. In de Nederlandse gegevens geef ik ze aan met een H of een K als ze aan de criteria voldoen. Voor de buitenlandse gegevens doe ik dat niet, want voor zover ik weet zijn er geen standaard criteria voor.

Het Hellmann-getal werkt eigenlijk ook alleen voor gematigde klimaten, ik geef het overal aan maar dat is eigenlijk niet terecht.

schreef: Kan dat verschil er zijn doordat vaak het jaargemiddelde op basis van 12 maandgemiddelden wordt berekend (i.p.v. 365 of 366 etmaalgemiddelden) en daardoor februari zwaarder telt?


Nee, ik bereken ook het jaargemiddelde uit de maandgemiddelden. Ik rond eerst de maandgemiddelden af op 0,1 graad, ik weet eigenlijk niet wat de WMO-richtlijnen daarvoor zijn. Voor het berekenen van het langjarig gemiddelde rond ik niet tussentijds af, geen idee of dat moet.

De belangrijkste verschillen tussen de ECA&D gegevens en de officiële cijfers van de nationale instituten komen denk ik doordat de ECA&D gegevens soms samengesteld zijn uit verschillende bronnen, zonder dat daar voor gecorrigeerd wordt. De weerinstituten werken denk ik meer met homogene of gehomogeniseerde reeksen. En ik heb er nog niet zo'n zicht op hoe dat homogeniseren dan gaat. Worden nieuwe gegevens aangepast aan de oude, of andersom? De ECA&D werkt ook met aanvullingen uit 'synoptical messages'. Die zijn niet gevalideerd.


schreef: Als de site open is en ik vraag een pdf op met de plaatjes, dan zou het (wat mij betreft) handig zijn als die in een nieuw tabblad werd geopend.

eh... ik zal eens kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen. Of ligt dat aan je browser?
Laatst gewijzigd door Bart op 18-02-2015 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie