Verdwenen warmte

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Verdwenen warmte

Bericht door Oud-forumlid » 30-01-2015 10:31

"ik weet niet precies wat je met je berekening bedoelt, maar iets in me zegt dat zeeijs bij Antarctica een omgekeerde route heeft gevolgd" - verwaarloosbaar, itt de smelt van Antarctisch landijs.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Nog wat sommetjes

Bericht door Oud-forumlid » 30-01-2015 14:48

Inhakend op de discussie hierboven:

Als je sommetjes maakt aan dit soort onderwerpen kom je nu eenmaal ten alle tijden op grote getallen terecht. Als je de getallen hierboven (bijv. die 3 · 1021 Joule) in perspectief wilt zien moet je ze bijvoorbeeld met de totale netto zonne-instraling per jaar bekijken. Die is 3.8 · 1024 Joule per jaar. Ook zou je het in Watt/m² kunnen uitdrukken. Dan wordt het 235 Watt/m².

Als je dan en schatting maakt m.b.t. het voorbeeld van die 10000 km³ zee-ijs en je neemt even 20 jaar als de tijd waarin dat is weggesmolten, dan kom je over de noordelijke IJszee en omgeving (zo'n 15 miljoen km²) op ongeveer 0.3 Watt/m². Dat zou je dan met de over het jaar gemiddelde instraling (ruw weg 100 Watt/m²) kunnen vergelijken.

Betrekkelijk subtiele verschillen zouden dus vrij grote gevolgen kunnen hebben. Immers, als je (aan het einde van de zomer) een ijsvrije poolzee zou krijgen, dan komt een albedo gedreven terugkoppeling in beeld. En naarmate dat vroeger in de zomer gebeurt (in september is de instraling al zeer gering) tikt dat des te harder aan.

Wat betreft het verhaal rond Antarctica: De West Antarctische ijskap verliest massa (50 tot 100 km³ per jaar). Ook hebben zich andere opvallende incidenten voorgedaan, zoals de desintegratie van de Larsen-B ijsplaat. Tegelijk is het oppervlak van het zee-ijs rond Antarctica wat toegenomen. Enige "verzoeting" van het zeewater aan het oppervlak zou hierbij een rol kunnen spelen.

Allemaal onderwerpen voor onderzoek. Dit alles om het plaatje m.b.t. het landijs (trouwens, ook dat op Groenland) compleet te krijgen. Tot slot - voor de meelezers - nog een getal om in het hoofd te houden: ±400 km³ ijs = ± 1 mm gemiddelde(!) zeespiegelverhoging.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 30-01-2015 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Verdwenen warmte

Bericht door Karel » 30-01-2015 15:34

Het wordt toch wat warmer de komende jaren, maar blijkbaar houdt het smeltende Antarctische landijs de zee rondom koel de komende jaren.
Bron: http://www.metoffice.gov.uk/research/climate/seasonal-to-decadal/long-range/decadal-fc

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Verdwenen warmte

Bericht door Gerben » 30-01-2015 18:33

Nu een paar personen met privesommetjes bezig zijn vraag ik mezelf af of NASA dat zelf voor plaatsing artikel zelf al niet gedaan zou hebben. Want anders zou men wel hebben geschreven waar die zogenaamde "verdwenen warmte" is gebleven. Dat geldt eveneens voor O en K.
Nu ben ik bepaald geen fan van NASA, maar dat zullen ze toch niet over het hoofd zien!?

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Verdwenen warmte

Bericht door Oud-forumlid » 30-01-2015 19:51

Gerben,

Ik twijfel er niet aan dat de NASA dames/heren ook dergelijke sommen maken; en heel wat grondiger dan ik ooit zal kunnen (omdat mij de detail data ontbreken).

Maar ik denk ook dat voor deze mensen het beeld nog altijd incompleet is.

Tot slot: Ik zet hier wel eens wat sommetjes neer om de mensen wat gevoel voor getallen te geven in deze discussie.(•)
Zeg maar "Ter leering ende vermaeck" ... Afbeelding

Mazzel & broge, Evert

(•) En ook omdat er in kranten zo vaak volstrekt foutieve getallen staan.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Verdwenen warmte

Bericht door Karel » 27-05-2015 12:02

Nieuwe wegen voor de verdwenen warmte.

Als het over verdwenen warmte gaat ook het volgende:

Het ""Iris-effect"" in de tropische gebieden wordt in een artikel met supplement in Nature Geoscience nieuw leven ingeblazen.
http://www.researchgate.net/publication/275268225_Missing_iris_effect_as_a_possible_cause_of_muted_hydrological_change_and_high_climate_sensitivity_in_models

http://www.nature.com/ngeo/journal/v8/n5/extref/ngeo2414-s1.pdf

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Verdwenen warmte

Bericht door Oud-forumlid » 27-05-2015 15:25

Nu je het er toch over hebt, als je de poolgebieden naar behoren meeneemt in de wereldtempreeks (e.g. Cowtan et al) vind je helemaal geen 'hiatus' meer, die er sowieso natuurlijk nooit was.
Warmte is natuurlijk ook helemaal niet verdwenen. 2014 was dan ook gewoon recordwarm en 2015 gaat er dan ook gewoon dik overheen.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Verdwenen warmte

Bericht door Karel » 30-05-2015 08:53

Satellietmetingen vanaf 1979 bevestigen het beeld van een opwarming met een nieuwe schatting voor de gehele atmosfeer (troposfeer) en een regionale uitwerking over de periode 1979 tot heden.http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/Version-61.pdf

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Verdwenen warmte

Bericht door Gerben » 04-06-2015 14:53

Karel schreef:Satellietmetingen vanaf 1979 bevestigen het beeld van een opwarming met een nieuwe schatting voor de gehele atmosfeer (troposfeer) en een regionale uitwerking over de periode 1979 tot heden.http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/Version-61.pdf


En waar is de warmte van voor 1979?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Verdwenen warmte

Bericht door Oud-forumlid » 04-06-2015 16:44

In de ruimte, Gerben. Gek hè.

Plaats reactie