www.overstroomik.nl

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 240

www.overstroomik.nl

Bericht door Oud-forumlid » 24-01-2015 22:30

Rijkswaterstaat is er blijkbaar niet gerust in en wil de Nederlanders informeren over de mogelijke risico's.

http://www.overstroomik.nl/

"In de Randstad kan maar 15 procent van de mensen geëvacueerd worden ten tijde van een overstroming, het is goed dat mensen dat weten," aldus de weinig geruststellende woorden van de minister.
Ook wil de minister dat mensen zelf opzoeken hoe hoog het water komt te staan in hun woning. Dat kan via de website www.overstroomik.nl, aldus Schulz in het programma Nieuwsuur.
"Bij een overstroming zie je niet meer waar je rijdt of loopt. Als je vast komt te zitten op een (snel)weg en het water bereikt je, dan ben je de pineut.


Naast een fluorvestje ook nog een zwemvest in de wagen.......

Moderator: link in orde gemaakt
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 25-01-2015 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: www.overstroomik.nl

Bericht door Henk » 25-01-2015 13:41

Ja, echt grote onzin van deze minister.
Ze kwam kletsebessen in Nieuwsuur en het enige dat er uit haar zuinige mondje kwam was "dat we het dak op konden". (variant van: "Je kunt de boom in".) Als dat nou de weerslag is van eeuwen strijd tegen het water in onze sterk vertechnocratiseerde samenleving, dan zou ik de minister willen vragen of zij ook weet hoe het die dakzitters in Zeeland in 1953 is vergaan toen die ook dakwaarts gingen en hun huizen door het watergeweld instortten.
Te beschamend voor (nog meer) woorden.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: www.overstroomik.nl

Bericht door Gerard » 25-01-2015 14:06

Ja, het is maar beter een bootje aan te schaffen, een opblaasbaar rubberbootje om ruimte te besparen.

Die kracht van stromend water heb ik tweemaal sterk ondervonden, eenmaal bij ongeveer zuidwesterstorm in september toen ik mij toch in zee waagde en waarbij het moeite koste om niet op de pier te belanden.
De tweede keer dankzij de Stenaline toen ik op een strekdam stond bij de Nieuwe Waterweg - Noorderhoofd volgens mij - waar ik een soort tsunami van een passerend schip tegen mijn benen kreeg. Een zeer langgerekte golf waar geen eind aan leek te komen.
Ondanks dat er basaltblokken waren tot een meter boven het wateroppervlak en dan nog eens een betonnen muurtje van een 80 cm ongeveer, spoelde de golf over alles heen en ging aan de andere kant van die strekdam weer verder. een deel spoelde echter ook tussen de muren van de strekdam verder. Een kwartiertje daarvoor liep daar nog een bejaarde man met een klein hondje. Ik vraag me nog altijd af of
1) hij de vertrektijden van die veerboot wist
2) wat er gebeurd zou zijn als hij er nog gelopen had
3) of het opzet was van (kapitein van de) Stenaline (want we stonden daar luchtkwaliteitsmetingen te doen met scheepspluimen als onderwerp en dat was op dat moment direct op de radio).
Laatst gewijzigd door Gerard op 30-01-2015 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: www.overstroomik.nl

Bericht door Oud-forumlid » 25-01-2015 14:55

Ik heb eens gekeken op die site "www.overstroomik.nl". Erg nauwkeurig is ie niet.

Bij mij in de buurt ligt "het plan Van Gool" in een 5 meter diepe kuil t.o.v. waar ik woon (Nieuw Niewendam). De site geeft hem gewoon als "droog" terwijl water op 0.0 m NAP aldaar moeiteloos de 2e verdieping blank zou zetten ...
Bij de buurt "Watergraafsmeer" (omgeving oude AJAX stadion - bestaat nu niet meer) het zelfde verhaal.

Verder ben ik het met Henk eens. Stromend water kan een enorme kracht uitoefenen, waartegen menig huis niet bestand is. Ga voor de lol maar eens tot aan je lies in een bergbeek staan ... dan krijg je een idee.

Mazzel & broge, Evert

Plaats reactie