"Het klimaatrelativisme van prof. Kroonenberg"

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Het klimaatrelativisme van prof. Kroonenberg"

Bericht door Gerben » 19-11-2014 00:31

Gerard schreef:Aan de hand van het verleden is het niet moeilijk voor te stellen dat er eens weer een ijstijd zal komen en als er een redelijk patroon in de herhalingstijd zit kan je ook nog aangeven wanneer ongeveer, maar als het pas over 5000 jaar zou beginnen dan is het totaal irrelevant met het huidige geven van snelle toename aan broeikasgassen en opwarming, op geologische schaal zelfs bliksemsnelle toename.

Ik vraag me wel eens af in hoeverre minder ijsbedekking (en dan vooral met sneeuw op het ijs) meer warmte-uitstraling naar het heelal geeft in het winterhalfjaar. Er valt isolatie weg immers. Daarentegen is er meer invang van zonlicht in het zomerhalfjaar. Als je dan de balans opmaakt zou het wel eens in het voordeel van warmteverlies uit kunnen vallen.
Een tegenkoppeleffect dus.

Er zal wel aan gerekend zijn neem ik aan en het zal dan verdisconteerd zijn in de totale energiehuishouding.

Is wel weer een andere discussie, dus hier off-topic.


Start een nieuw topic! Zal best interessant zijn.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: "Het klimaatrelativisme van prof. Kroonenberg"

Bericht door Henk » 19-11-2014 10:28

De eerste link werkt blijkbaar niet.(sorry). In de tweede link staat het volgende geschreven op pagina 16: "Ongeveer 93% van de extra warmte is opgenomen in de bovenste 700 meter van de oceanen.
Die bovenlaag is dan ook meetbaar warmer geworden. Een verdere 3% van de extra warmte is verbruikt als smeltwarmte van sneeuw en ijs, zowel op land als op zee. Ook de bodem op land heeft extra warmte opgenomen: nog eens 3%.
Slechts 1% van de extra warmte is de oorzaak van de opwarming van de lucht. Gemiddeld over de hele aardbol is sinds het jaar 1900 de lucht met 0,8 °C opgewarmd.

Moderator: de doorverwijzingen werken nu in het eerdere bericht.
Laatst gewijzigd door Henk op 19-11-2014 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: "Het klimaatrelativisme van prof. Kroonenberg"

Bericht door Henk » 24-11-2014 09:35

Bedankt, moderator voor de aanpassing.
Overigens: ik heb dus gelezen dat ruim 93% van de extra warmte die gegenereerd wordt door AGW wordt opgeslagen in de oceanen en nu dus vrijkomt.
Evert, aan jou de vraag die ik je eerder stelde: denk jij dat, indien die extra oceaanwarmte nu wordt afgegeven aan de lucht, dit kan leiden tot een relatieve temperatuurdaling van de oceanen?
En zou dat dan de oorzaak kunnen zijn van de gemiddelde temperatuurdaling na een el Nino, wanneer er juist extra veel warm zeewater verschijnt aan de oppervlakte?
In dat geval zou het in de loop van volgend jaar weer moeten afkoelen...

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "Het klimaatrelativisme van prof. Kroonenberg"

Bericht door Oud-forumlid » 24-11-2014 11:21

"... dit kan leiden tot een relatieve temperatuurdaling van de oceanen?" - natuurlijk niet, omdat slechts een heel klein gedeelte van al die extra warmte terugkomt in de atmosfeer. In die situatie zal de oceaantemp alleen maar ietsje langzamer stijgen.
Het is trouwens ook helemaal niet waar dat die 93+ % alleen maar naar de bovenste 700m gegaan is! De hele oceaan wordt warmer en van tot 2.000m diepte is dat al jaren goed meetbaar ook.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: "Het klimaatrelativisme van prof. Kroonenberg"

Bericht door Oud-forumlid » 24-11-2014 14:54

Een paar getalletjes: De hoeveelheid warmte die de oceanen tot 2000 m diepte in gaat is iets in de orde van 10 ZetaJoule per jaar. Dat komt gemiddeld over de aarde neer op 0.63 Watt/m². Vergelijk dat met de totale forcing volgens het IPCC, ±2.5 Watt/m², en je komt tot de conclusie dat dit substantieel is.

Mazzel, Evert

PS: Zeta = 1 000 000 000 000 000 000 000 – (inderdaad: 21 nullen Afbeelding)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 24-11-2014 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: "Het klimaatrelativisme van prof. Kroonenberg"

Bericht door Henk » 24-11-2014 19:55

Ja, Remko: jij zegt feitelijk hetzelfde als hetgeen ik zeg. Ik noemde een "relatieve temperatuurdaling van de oceanen". Jij zegt dat "de oceaantemps alleen maar ietsje langzamer stijgen". Anders geformuleerd, maar komt op hetzelfde neer.
Evert: bedankt voor de getalletjes.
Laatst gewijzigd door Henk op 25-11-2014 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "Het klimaatrelativisme van prof. Kroonenberg"

Bericht door Oud-forumlid » 25-11-2014 17:05

Goed dat je het opheldert, Henk.
Ik wou er even haring of kuit van hebben omdat er de laatste tijd klimaatrevisionisten zijn die beweren dat we in een ijstijd lopen omdat er op mysterieuze méér warmte de aarde verlaat dan erbij komt 'omdat het immers warmer wordt'. Mensen dus die gewend zijn dat je kamer afkoelt als en omdat je de kachel hoger zet!

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "Het klimaatrelativisme van prof. Kroonenberg"

Bericht door Oud-forumlid » 25-11-2014 18:54

"Dat komt gemiddeld over de aarde neer op 0.63 Watt/m². Vergelijk dat met de totale forcing volgens het IPCC, ±2.5 Watt/m², en je komt tot de conclusie dat dit substantieel is."

Idd. Nou komt nog een kleine fractie in de opwarming van de lucht en de smelt van landijs. De rest zou enkele reis de ruimte instralen... Maar ik heb nu toch het gevoel dat er iets niet klopt want die rest is me te groot. Bovendien koelt de atmosfeer boven de tropopause juist iets af - versterkt broeikaseffect impliceert immers dat juist minder ir de ruimte in gaat. Ik ga me hier toch maar eens wat op inlezen. Maar mss heeft Evert hier een verklaring voor?

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: "Het klimaatrelativisme van prof. Kroonenberg"

Bericht door Oud-forumlid » 25-11-2014 21:46

Deze 0.63 Watt/m², die in de oceanen verdwijnt, leidt uiteindelijk tot een verhoging van de klimaatgevoeligheid. Men zie het stukje dat ik er ooit over in
"de Weerspiegel" heb geschreven.
(zie http://www.euronet.nl/users/e_wesker/CO2-stukje.pdf)

**quote**
CO2 en de "klimaatgevoeligheid"

Allereerst zet ik nog even aan de hand van wat - enigszins vereenvoudigde - voorbeelden de stand van zaken rond het thema van de "klimaatgevoeligheid" op een rijtje. Hoeveel zal de temperatuur op Aarde stijgen als het CO2-gehalte in de atmosfeer verdubbelt, en wat ligt er aan de schattingen hieraan ten grondslag?

Indien men de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer zou verdubbelen (van 280 naar 560 ppm) en alle terugkoppeleffecten buiten beschouwing zou laten dan zou het effect daarvan een toevoeging van 3.7 Watt/m² aan het aardoppervlak zijn, hetgeen neerkomt op een temperatuurverhoging van ongeveer 1°C. Deze waarden zijn relatief eenvoudig te berekenen en onbetwist.

Er is echter ook sprake van terugkoppel factoren. Die zijn o.a.: De rol van waterdamp, het ijs albedo-effect, de zonne-instraling, de rol van wolken en aerosolen. Daarnaast moet men de traagheid van de oceanen in ogenschouw nemen, omdat de klimaatgevoeligheid slaat op de stationaire toestand die pas na geruime tijd optreedt.

Aan de hand van historische data van CO2 en de temperatuur op Aarde kan men tot zeer redelijke schattingen van deze terugkoppelfactoren komen. Zo is de temperatuur op Aarde vanaf 1880 tot nu ongeveer 0.8°C gestegen. De bijdrage van broeikas gassen over deze periode wordt op ongeveer 2.6 Watt/m² geschat (dit is inclusief CH4 en andere niet-CO2 broeikasgassen).

Op basis hiervan zou je een klimaatgevoeligheid van 0.8 x (3.7/2.6) = 1.1°C vinden. Echter, je moet ook de opwarming van de oceanen meerekenen. Die bedroeg op basis van metingen over de periode 1993 - 2003 ongeveer 0.6 Watt/m². Die gaat van de 2.6 Watt/m² af. En dan wordt de klimaatgevoeligheid 0.8 x (3.7/2.0) = 1.5°C bij verdubbeling van de CO2 concentratie. Dit komt overeen met de "laagste" IPCC schatting.

Neem je echter de aerosolen in de lucht mee, waarvan de bijdrage op 1 Watt/m² wordt geschat, dan gaat dat nog eens van die 2.0 Watt/m² af en verdubbelt de geschatte gevoeligheid naar 0.8 x (3.7/1.0) = 3.0°C.

Tenslotte kan de zonne-instraling worden meegenomen in de beschouwing. Men schat deze op een toename van ongeveer 0.3 Watt/m², en dan wordt de schatting voor de klimaatgevoeligheid 0.8 x (3.7/1.3) = 2.3°C.

Op basis van vele modellen en diverse verschillende data sets is het IPCC uiteindelijk op een geschatte klimaatgevoeligheid van 2 tot 4.5°C uitgekomen. Bij een verdubbeling van 280 naar 560 ppm CO2 zou dit uiteindelijk het eindresultaat kunnen zijn.

**unquote**

Overigens: het laatste woord over de (tijdelijke) vertraging van de opwarming, die misschien juist nu ten einde loopt gezien de zeewatertemperatuur(warmte)records van afgelopen september in m.n. de Stille Oceaan, is nog lang niet gezegd. In mijn stukje klimaatvaria staan een aantal publicaties op dit terrein genoemd.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 25-11-2014 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Het klimaatrelativisme van prof. Kroonenberg"

Bericht door Gerben » 26-11-2014 10:41

"Overigens: het laatste woord over de (tijdelijke) vertraging van de opwarming, die misschien juist nu ten einde loopt gezien de zeewatertemperatuur(warmte)records van afgelopen september in m.n. de Stille Oceaan, is nog lang niet gezegd."

Ik denk dat het juist gaat afkoelen door de nu zeewatertemperatuur(warmte)records.
@ anderen: de oceaan kan behoorlijk veel warmte/energie verliezen.

Als El Niño en La Niña elkaar regelmatig afwisselen is er geen netto effect op het warmtebudget, maar een reeks van El Niño periodes achter elkaar kan een behoorlijk warmteverlies van de oceaan naar de ruimte veroorzaken.

http://www.knmi.nl/cms/content/99595/op_zoek_naar_de_verdwenen_warmte_in_de_bovenlaag_van_de_oceaan
Laatst gewijzigd door Gerben op 26-11-2014 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie