Smelt zee-ijs Antarctica Z15

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Smelt zee-ijs Antarctica Z15

Bericht door Gerben » 26-09-2014 21:06

"Ik denk echter dat het mengen van het water door temperatuurverschil dominerend zal zijn dus dat er toch transport naar lagere niveaus is."

Klopt, bij bevriezen van het Antarctisch zeewater vindt er een transport van zeer koud en zeer zout water plaats van 1,5 miljoen m3 per seconde naar de diepzee.

Edit: nog eens nagekeken. Bovenstaande geldt alleen voor de Weddellzee. Elk uur, vergelijkbaar met het volume van ongeveer 500 miljoen Niagara watervallen stort dat koude, dichte en zeer zoute water naar de diepzee.
Laatst gewijzigd door Gerben op 27-09-2014 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Smelt zee-ijs Antarctica Z15

Bericht door Gerben » 27-09-2014 14:50

"Dat kan ik alleen maar verklaren door aan te nemen dat het nieuwe zoete water nabij Groenland snel daarvandaan stroomt, terwijl dat rond Antarctica niet gebeurt."

Zou kunnen, maar er is nog wel een andere verklaring mogelijk hoor.
Bij Antarctica is er een zee-ijstoename waardoor er meer zout water naar de diepzee verdwijnt. Bij Groenland gebeurt het omgekeerde. Daar is in het winterhalfjaar een zee-ijsafname waardoor er minder zout water naar de diepzee verdwijnt.
Laatst gewijzigd door Gerben op 28-09-2014 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Smelt zee-ijs Antarctica Z15

Bericht door Gerard » 28-09-2014 14:14

? Bij Groenland in het winterhalfjaar afname van zee-ijs?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Smelt zee-ijs Antarctica Z15

Bericht door Gerben » 05-10-2014 12:11

Gerard schreef:? Bij Groenland in het winterhalfjaar afname van zee-ijs?


Oeps, je reactie niet gezien! Is er geen afname bij Groenland? Ook geen afname van volume?

Remko niet gereageerd! Mmm, zou hij het met mij eens zijn!?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Smelt zee-ijs Antarctica Z15

Bericht door Oud-forumlid » 05-10-2014 16:46

Heb in #47 eea gezegd, zie geen nieuwe dingen om op in te gaan. Ik heb geen houvast aan de geboden vermoedens hier.
Het volgende betwijfel ik sterk: "Daar is in het winterhalfjaar een zee-ijsafname waardoor er minder zout water naar de diepzee verdwijnt." Het gaat trouwens om de vorming van zeeijs waardoor dit proces ontstaat - als aantrekker van de Golfstroom, trouwens. Ik dacht niet dat daar nog veel verandering in te bespeuren viel. De betrokken zone aan Groenland is overigens nogal klein.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Smelt zee-ijs Antarctica Z15

Bericht door Gerard » 05-10-2014 20:36

Gerben schreef:
Gerard schreef:? Bij Groenland in het winterhalfjaar afname van zee-ijs?


Oeps, je reactie niet gezien! Is er geen afname bij Groenland? Ook geen afname van volume?

Remko niet gereageerd! Mmm, zou hij het met mij eens zijn!?


Ik denk dat er geen afname van zee-ijs in het winterhalfjaar is bij Groenland maar toename zowel in oppervlak als volume. Jij stelde dat er in die periode afname zou kunnen zijn, geen idee waarom. Totaal onlogisch toch?
Laatst gewijzigd door Gerard op 05-10-2014 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Smelt zee-ijs Antarctica Z15

Bericht door Richard » 05-10-2014 22:52

Volgens mij heeft Gerben het over de van jaar op jaar afname van zee-ijs, en heeft Gerard het over de toename binnen een seizoen.
Ofwel het ijs groeit in de winter wel aan, maar is iedere volgende winter (iets) afgenomen.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Smelt zee-ijs Antarctica Z15

Bericht door Gerben » 06-10-2014 00:31

Richard schreef:Volgens mij heeft Gerben het over de van jaar op jaar afname van zee-ijs, en heeft Gerard het over de toename binnen een seizoen.
Ofwel het ijs groeit in de winter wel aan, maar is iedere volgende winter (iets) afgenomen.


Ik begrijp Gerard nu eigenlijk ook niet wat hij bedoeld. Of er moet totaal geen afname van het zeeijs zijn rondom Groenland.
Dat zou best kunnen want ik heb het niet nagezocht.
Er is zo veel zeeijsvolume verloren gegaan dat ik er blindelings vanuit ging dat er bij Groenland ook minder zeeijs lag dan voorheen.
Misschien kan Gerard uitleg geven.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Smelt zee-ijs Antarctica Z15

Bericht door Oud-forumlid » 13-10-2014 10:44

Veruit de grootste positieve tempafwijkingen van de recordwarme september rondom Antarctica, en toch een uitzonderlijk groot zee-ijsoppervlak daar.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Smelt zee-ijs Antarctica Z15

Bericht door Karel » 13-10-2014 12:30

De grootste temperatuurafwijkingen boven gemiddeld op Antarctica zelf. Bij de lage temperaturen in september heeft dat weinig invloed op het zee-ijs. De zeeen rondom Antarctica juist meer afwijking naar beneden speciaal in de hogere niveaus.
Daarentegen vooral in de hoge niveaus, bijvoorbeeld het 500hPa vlak, ¨warmte¨ boven Antarctica.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie