California Drought/Polar Vortex Jet Stream Pattern Linked to Global Warming

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Sebastiaan
Berichten: 12284
Lid geworden op: 31-12-1977

California Drought/Polar Vortex Jet Stream Pattern Linked to Global Warming

Bericht door Sebastiaan » 20-04-2014 11:36

From November 2013 - January 2014, a remarkably extreme jet stream pattern set up over North America, bringing the infamous "Polar Vortex" of cold air to the Midwest and Eastern U.S., and a "Ridiculously Resilient Ridge" of high pressure over California, which brought the worst winter drought conditions ever recorded to that state. A new study published this week in Geophysical Research Letters, led by Utah State scientist S.-Y. Simon Wang, found that this jet stream pattern was the most extreme on record, and likely could not have grown so extreme without the influence of human-caused global warming. The study concluded, “there is a traceable anthropogenic warming footprint in the enormous intensity of the anomalous ridge during winter 2013-14, the associated drought and its intensity."

http://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/comment.html?entrynum=2665
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 20-04-2014 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: California Drought/Polar Vortex Jet Stream Pattern Linked to Global Warming

Bericht door Dick » 20-04-2014 19:27

Wat ik hier van de droogte merk is vooral sporen van bosbranden en felle polemieken op borden langs de snelwegen over waterverdeling, met een duidelijke politieke lading.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: California Drought/Polar Vortex Jet Stream Pattern Linked to Global Warming

Bericht door Oud-forumlid » 14-02-2015 17:53

De vooruitzichten zien er niet hoopgevend uit.

In de grafieken zie ik een apocalyptische trend maar de meesten maken zich blijkbaar geen zorgen.

http://pubs.giss.nasa.gov/docs/2015/2015_Cook_etal_1.pdf

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: California Drought/Polar Vortex Jet Stream Pattern Linked to Global Warming

Bericht door Oud-forumlid » 17-02-2015 09:55

"... maar de meesten maken zich blijkbaar geen zorgen." - Inderdaad. Bizar gewoon.
Straks gebeurt daar dus hetzelfde als nu in de Levant (dat lijkt me namelijk wel vrij zeker worden), gaan ze dus wateroorlogen voeren en al die tijd EVENMIN begrijpen waar 't allemaal van komt.

Ik zou zeggen, lekker achterover in de bank hangen en de mayhem genieten.
En wie de pest in heeft over dit type opmerking van mij gaat eerst maar eens, net als ik, een jaartje of acht klimaatrevisionisme bestrijden, okee?

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: California Drought/Polar Vortex Jet Stream Pattern Linked to Global Warming

Bericht door Oud-forumlid » 17-02-2015 21:39

Dit alles past in het plaatje van de intensivering van de waterkringloop bij een warmer worden van het klimaat. Droogtes "tikken harder aan", neerslagextremen de andere kant op ook.

Deze figuur schetst heel aardig wat er nu gaande is:

Afbeelding

Overigens: Als er een "atmospheric river" zou optreden à la 1862 – dat zou zo maar een keer kunnen gebeuren – dan zouden de rapen ook – en wellicht in overtreffende trap – goed gaar zijn.
Toen, in 1862, ging Central Valley compleet onder water en verdronken er enkele 100 000 -den stuks vee.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 18-02-2015 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: California Drought/Polar Vortex Jet Stream Pattern Linked to Global Warming

Bericht door Oud-forumlid » 18-02-2015 21:29

Het water niveau van Lake Mead ziet er gewoonweg angstaanjagend uit. Het niveau is zo laag als in 1955, alleen waren er toen een pak minder mensen afhankelijk van dat water.

Ben eens benieuwd hoelang de golfterreinen en privé tuinen in Las Vegas nog groen zullen blijven?


http://www.arachnoid.com/NaturalResources/
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 18-02-2015 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: California Drought/Polar Vortex Jet Stream Pattern Linked to Global Warming

Bericht door Oud-forumlid » 02-04-2015 23:51

Nog steeds weinig media aandacht. CNN heeft het blijkbaar begrepen.

http://edition.cnn.com/2015/04/01/us/california-water-restrictions-drought/

30% van het benodigde water komt van de sneeuw die in de lente smelt. Er ligt nu slechts 5% Afbeeldingvan de normale hoeveelheid.

Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.....

Ik denk dat de golfterreinen tegen september een andere kleur gaan hebben.....

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: California Drought/Polar Vortex Jet Stream Pattern Linked to Global Warming

Bericht door Gert » 03-04-2015 08:42

Vanmorgen ook een artikel in Trouw hierover


Plaats reactie