Functie zee-ijs op aarde.

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Functie zee-ijs op aarde.

Bericht door Gerben » 15-04-2014 23:53

http://nos.nl/uitzendingen/17427-nos-journaal-15-april-2014-2000u.html

Zie weerpraatje Gerrit Hiemstra. Gaat over besproeien fruitbomen ivm vorst.

Klimatologen/meteorologen hebben het vaak over dat de Noord- en Zuidpool de aarde koelt. Ik denk van niet. Gerrit legt uit waarom.
Laatst gewijzigd door Gerben op 16-04-2014 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Functie zee-ijs op aarde.

Bericht door Gerard » 16-04-2014 19:35

De albedo van het witte ijs zorgt ervoor dat lichtstraling niet de zee in kan maar afketst, dat is de gangbare gedachte. Tegelijkertijd houdt het ook de uitstraling tegen, werkt het isolerend. Die tweede gedachte zal je op doelen zonder het weerpraatje te hoeven bekijken, want dat is gemeenzaam bekend die bescherming van de (fruit)bomen en struiken met ijs.

Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Functie zee-ijs op aarde.

Bericht door Oud-forumlid » 16-04-2014 20:14

Gerben,

Voor de wereld als geheel is de albedo een tamelijk belangrijke factor die kan bijdragen aan de z.g. klimaatgevoeligheid.

Ik heb er ooit eens een stukje over geschreven.

Zie: http://www.euronet.nl/users/e_wesker/CO2-stukje.pdf, en m.n. de opmerking aan het eind.

Mazzel & broge, Evert

Adwin
Berichten: 541
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Functie zee-ijs op aarde.

Bericht door Adwin » 16-04-2014 21:10

Bij een functie denk ik aan een vooropgezet doel. Daar geloof ik niet zo in. Ik vind de "De rol van zee-ijs" een beter kopje.
Cruciaal lijkt me het ijs niet te zijn bij het in stand houden van een koele planeet. Anders zouden warme interglacialen onomkeerbaar zijn. Dan zou elke afname zich versterken en andersom.
Laatst gewijzigd door Adwin op 16-04-2014 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Functie zee-ijs op aarde.

Bericht door Oud-forumlid » 16-04-2014 22:23

Adwin schreef: ... Cruciaal lijkt me het ijs niet te zijn bij het in stand houden van een koele planeet. Anders zouden warme interglacialen onomkeerbaar zijn. Dan zou elke afname zich versterken en andersom.


Adwin,

Dat hangt er van af. Een mooi voorbeeld uit een zeer ver verleden zijn de "snowball Earth events" uit het neo-proterozoïcum (zo tussen 750 en 650 miljoen jaar geleden). Toen vroren de oceanen enkele malen vrijwel compleet dicht.

Hoe kwam de Aarde hier weer uit? Welnu: Omdat de CO2 niet meer t.g.v. verwering van Magnesium- en Calciumsilicaat rots uit de atmosfeer werd verwijderd (daar heb je vloeibaar water bij nodig) bouwde de concentratie daarvan op. Het vulkanisme ging namelijk gewoon door. Dat redde de Aarde van de "bevriezingsdood". Op enig moment was er zoveel CO2 in de atmosfeer dat daardoor de temperatuur weer boven de 0°C kwam en de "snowball Earth" aan het smelten sloeg.

Goed, we zitten nu niet in zo'n tijdperk, en er is meer dan alleen de verhoogde albedo van (zee)ijs. Maar het speelt wel degelijk mee.

Mazzel & broge, Evert

Plaats reactie