"Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Oud-forumlid » 08-04-2014 15:35

Maar we weten natuurlijk dat Zweden een zwaar achterlijk ras vormen, dus geheel itt de Britten en Denen kwamen ze natuurlijk pas deze eeuw op het idee met wijn aan de slag te gaan.

Moraal van dit verhaal: differentiële analyse. Voordat je iets roept, even nagaan of het kloppen kan.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Gerben » 08-04-2014 15:51

De Zweden zijn geen achterlijk ras. Ze verbouwden al wijn voor de kleine ijstijd!
Voor jou heb ik iets vetgedrukt. Speciaal voor mensen die zich niet verdiepen. Nogmaals hellinkje, licht en microklimaatje.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wijnbouw_in_Zweden

Wijnbouw in Zweden wordt op beperkte schaal uitgeoefend. Het koele Zweedse klimaat staat grootschalige wijnbouw (nog) niet toe. De meeste druiventeelt komt van hobbykwekers. Hoewel het in dit artikel handelt over wijn van druiven, wordt onder de term “Zweedse wijn” ook wel wijn van andere vruchten verstaan.

Zweden is het meest noordelijke Europese land waar wijnbouw mogelijk is. Vóór de Kleine IJstijd vond het er ook al plaats. Sinds eind vorige eeuw worden er ten zuidoosten van Malmö in het Zuid-Zweedse Skåne län, in Södermanlands län op 100 kilometer ten westen van Stockholm en op het eiland Gotland opnieuw pogingen ondernomen.

Vaak wordt gedacht dat de opwarming van de aarde hier debet aan is. Toch zijn het vooral de nieuw ontwikkelde druivenvariëteiten en vinificatie-technieken die dit mogelijk maken. Er wordt veel kennis via het CCOVI uit de Canadese wijnbouw gehaald. Hoewel het klimaat t.o.v. andere wijnlanden vrij koud is, zijn het de langere zomerdagen die de teelt van druiven met een groeitijd compenseren. Vanwege het koele klimaat en de toegepaste druivenvariëteiten heeft men minder last van schadelijke insecten en schimmelvorming. Hierdoor kan men toe met minder dan wel geen bestrijdingsmiddelen. Overigens worden er ook weleens kassen toegepast voor de verbouw van druiven.

Zweedse wijn kent geen officiële herkomstbenaming, maar het land is wel ingedeeld in een wijnbouwzone zoals door de Europese Unie bepaald. Ook is zij lid van de Internationale Organisatie voor Wijnbouw en Wijnbereiding.

In 2006 werd er ruim 5500 liter wijn geproduceerd. Twee derde rode wijn en één derde witte wijn waarbij zelfs een weinig mousserende wijn. De totale wijnproductie stijgt jaarlijks. Mondjesmaat vinden enkele van deze wijnen - via de systembolaget - hun weg naar de consument.

Enkele succesvol toegepaste druivenvariëteiten zijn thans,

Wit: Vidal Blanc en Solaris
Blauw: Rondo
Laatst gewijzigd door Gerben op 08-04-2014 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Oud-forumlid » 08-04-2014 16:06

"Vaak wordt gedacht dat de opwarming van de aarde hier debet aan is. Toch zijn het vooral de nieuw ontwikkelde druivenvariëteiten en vinificatie-technieken die dit mogelijk maken."

En die hadden ze voor de LIA dus ook? Of was die periode dus toch ook warm? Tegenstrijdigheidje. Zulke dingen kom ik zo vaak tegen dat als ze in een dik boek zouden staan ik automatisch de juiste plek op de juist pagina aanwijs omdat ze me zó in de ogen vallen.

Het is dus een heel duidelijke zaak, en dat bevestigt zij 't op onhandige manier dit artikeltje ook, dat wijnbouw in de marges van de de hoge breedtegraden primair van het klimaat afhangt, vervolgens nog in hoge mate van economie en politiek (de wijnbouwgeschiedenis van Engeland laat dat nogal zien).

Terug naar topic en even aangenomen dat de wereldmaatschappij niet instort zoals de Syrische dat alvast voordeed, de reden dat tzt ook een veel warmer België niet onder de wijnranken zal staan is natuurlijk dat men, precies zoals op dit moment, nu eenmaal ander landgebruik benadrukt.

Overigens is het klimaat in Zuid-Zweden voor wijn altijd beter geweest dan dat van Denemarken of zelfs Nederland.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Oud-forumlid » 08-04-2014 16:15

"Het einde der tijden is door vele onheilsprofeten aangekondigd. Ze hadden allemaal één ding gemeen:
de voorspelling kwam niet uit."

Slaat nergens op. Dat 'einde der tijden' wordt uitsluitend door de fossiele brandstoffenlobby aangekondigd, voor wie het in zekere zin waar is, en geprojecteerd op allerlei klimaatdeskundigen.
WG II van IPCC is zeer genuanceerd. TE genuanceerd, TE voorzichtig, maar dat terzijde.

Afgezien daarvan doe je net of je een garantie voor de toekomst geeft, maar die is gelijk aan die van dat jongetje dat constant voor de gein 'Wolf!' riep - en één keer omdat er echt een wolf was, met alle gevolgen vandien. Er is maar één remedie. Gewoon zelf kijken. En als je ooit merkt dat je iets dogmatisch denkt, herprogrammeer dat en bekijk elke boodschap, elk gegeven apart en op eigen mérites.
Zodat je niet denkt dat er helemaal geen mogelijkheden tussen een 'einde der tijden' en de leefwijze anno vandaag liggen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Gerben » 08-04-2014 16:33

Remko schreef:
"Overigens is het klimaat in Zuid-Zweden voor wijn altijd beter geweest dan dat van Denemarken of zelfs Nederland"

Remko schreef:
"Schrijf bijvoorbeeld het jaar 1985: kun je je voorstellen dat binnen twintig jaar voor het allereerst in de geschiedenis wijnbouw in Zweden komt te bestaan?
Ik garandeer je dit wel: in 1985 kon niemand zich dat voorstellen. Gewoon niemand. Behalve die paar verlichte geesten die al doorhadden waar het heen zou gaan met al die CO2 (daar hoorde ik toen beslist niet bij)"

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 08-04-2014 18:18

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 61

Is mogelijk

Bericht door Oud-forumlid » 08-04-2014 22:06

Als je maar genoeg broeikasgassen de atmosfeerin pompt...Kijk even naar Venus. veel warmer dan Mercurius en toch duidelijk verder van de zon.

Maar ik heb de modeluitkomsten er eens op nagekeken en bij de sterkste die ik ken (938 ppm, we zitten wel op die koers) zit Nederland op een opwarming van..5-6 C. 8-9 C lijkt me zeer extreem. Maar de grens hoeven we niet bij 2100 te leggen. Alsof het dan stopt. Als we niks doen en we doen niks, zo is het nu eenmaal, dan gaan we er dik overheen.

De huidige uitstoot is dan ook hoger dan het slechts denkbare scenario...

Wat er mogelijk zal gaan gebeuren is gewoon de planeet actief koelen. Diverse methoden werken maar je krijgt het oude klimaat niet terug. De zeeen verzuren ook verder.

Beste optie waarschijnlijk: opslaan van CO2 uitstoot en CO2 negatieve processen (biomassa kweken en verstoken is CO2 negatief) gecombineerd met actief koelen.

Bedenkt dat als een land het nu wil, het zo de planeet kan koelen. Kost een miljard of zo en het werkt. Zeker weten. Er is geen verdrag in de wereld dat een land als China, als het bij hen te bont wordt, weerhoudt dit te doen (of de USA of Rusland etc).

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Oud-forumlid » 08-04-2014 22:38

Jorge schreef: ... Bedenkt dat als een land het nu wil, het zo de planeet kan koelen. Kost een miljard of zo en het werkt. Zeker weten. Er is geen verdrag in de wereld dat een land als China, als het bij hen te bont wordt, weerhoudt dit te doen (of de USA of Rusland etc).


Dat lijkt me wat simpel gedacht Jorge. Zet dat "Kost een miljard of zo en het werkt. Zeker weten" maar uit je hoofd.

Het "actief koelen" kan alleen als je de albedo van de Aarde vergroot - maar dan moet je wel enorme oppervlakken "wit schilderen". CO2 uit de lucht halen zou kunnen door alles op biomassa te gaan draaien en vervolgens de CO2 weg te stoppen (bijv. in saline aquifers). Echter: Denk daar ook niet te licht over. Probeer je maar eens het wegstoppen van zeg 10 miljard ton CO2 per jaar op deze wijze voor te stellen. Je hebt dan een infrastructuur (pijpleidingen, injectieputten e.d.) nodig die in omvang een veelvoud is van de huidige totale olie en gas infrastrutuur.

Een ander idee is zwaveldioxide de stratosfeer in schieten - zeg maar een menselijke vulkaan. Het punt is alleen dat als je daar aan begint (en verder te weinig aan de CO2 doet) je er "voor goed" aan vast zit.

Voor nog wat getallen e.d. zie:
http://home.kpn.nl/wesker/blogs/pic/Energie_presentatie.pdf

Mazzel & broge, Evert

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Gerben » 08-04-2014 22:43

Jorge,
"Als je maar genoeg broeikasgassen de atmosfeerin pompt...Kijk even naar Venus. veel warmer dan Mercurius en toch duidelijk verder van de zon"

Atmosfeer Venus bevat ruim 96% CO2. Daar is het zo warm door wrijving atmosfeer en bodem. Luchtdruk is daar 92000 hPa.
Met jouw berekening kom je op 0,09% CO2 in de aardse atmosfeer bij iets meer dan 1000 hPa. Denk niet dat temperatuur met 9 graden zal stijgen.

Oud-forumlid
Berichten: 61

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Oud-forumlid » 09-04-2014 18:46

Beste Evert,

het gaat om SO2, het is berekend dooro.a Ken Caldeira en David Keith, het is in modellen gestopt. Het kost heel weinig (ik meen me te herinneren een miljard, maar wie weet 2 miljard) en het is heel effectief. Het werkt en dat weten we heel zeker.

Ik heb met geen woord gerept over de zin of onzin van het idee. Als ik in een andere alinea praat over actief koelen, bedoel ik niet SO2 (want de boel verzuurt en de ozonlaag gaat er alsnog aan, maar SO2 blokkeert dat UV ook weer..) maar wat beters dan deze nogal lompe oplossing.

Je kunt van de diverse opties de modelberekening op het internet vinden. Leuk om te zien.

Hethele grote probleem is dat het EN zo simpel is EN je dit zomaar mag doen. Je mag dus niet met een vliegtuig boven een X-hoeveelheid So2 uitkomen. Je mag dat ook niet met een fabriek uitstoten. Maar mt een vliegtuig opstijgen en dan tonnen SO2 zo de atmosfeer indumpen: daar bestaat geen wet voor. Kun je zo doen...

Ik heb onlangs een lezing gehouden over dit onderwerp en me ook gericht op geo-engineering. Een heel leuk gegeven is dat de provincie Almeria 1,6 C is AFGEKOELD! Waarom: in de zomer werden de kassen te heet en dan wit geschilderd, om de hitte uit de kassen te houden. Er zijn daar nogla wat kassen dus....

het wit schilderen is echter niet overal effectief. Bijv wel in Californie maar niet in FLorida. Bovendien gaan die zonnestralen ook ergens naar toe en voor je het weet verwarm je het huis van je buurman, die weer extra airco nodigheeft etc. Inde winter is alles in het wit ook niet erg enerigezuinig,

Toch zijn dit zaken die onderzocht moeten worden en die gereguleerd moeten worden, omdat de potentiele neveneffecten wel eens zwaar tegen kunnen vallen. Niet onderzoek en geen regulatie werkt dit soort zaken alleen maar in de hand.

Denk je eens in dat we, ergens in 2090 erachter komen dat CO2 daalt!! Joehoe!! Maar we ontdekken ook op datzelfde moment dat Groenland en West-Antarctica zoinstabiel zijn geworden dat er NU actie moet worden ondernomen...Wie doet dan wat en wat moeten we dan doen. Moeten we geen opties hebben, lukraak opties afgaan en toepassen of is het wellicht beter om onderzoek en tests te doen zodat we met kennis van zaken een welafgewogen keuze kunnen maken en daarmee de risco's inperken?

Plaats reactie