"Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

"Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Yann » 07-04-2014 13:02

Ik las in het Belgische weekblad Humo een interview met de hoogleraar Milieusysteemanalyse Rik Leemans. Ziehier een stukje:

HUMO: In 2008 stelde een studie van het KNMI dat de klimaatopwarming in de Benelux twee keer zo snel gaat als in de rest van de wereld.

Leemans:
"Dat klopt. Maar neem er ook maar Noord-Frankrijk en Noord-Duitsland bij. Dat wij sneller 'stijgen' komt door de nabijheid van de opwarmende oceanen en door de noordpool, die ook opwarmt en die écht niet zo veraf ligt."

HUMO: Moet ik dan veronderstellen dat wij tegen 2100 in die top van 6 à 8 graden opwarming zullen terechtkomen?

Leemans:
"Die 6 à 8 graden is een mondiaal gemiddelde. In de tropen zal het 5 graden warmer zijn en op de polen 10 graden. Maar je kunt er gif op innemen dat het hier in de Benelux dan 8 à 9 graden warmer zal zijn. Dat betekent een snellere en veel hogere stijging van het zeeniveau, en grote problemen voor de landbouw, de watervoorziening en de natuur. Plus tal van verrassingseffecten waarop we ons NIET kunnen voorbereiden."

8 à 9 graden is wel extreem veel, we zijn nog 86 jaar verwijderd van 2100, dat zou dus inhouden elke 10 jaar één graad erbij. Momenteel bedraagt de gemiddelde jaartemperatuur in het grootste deel van de Benelux om en bij de 10 graden. Doe je daar 8 à 9 graden bij, dan heb je de gemiddelde temperatuur van het zuiden van Spanje. Niets zal nog zijn wat het nu is in dat geval, er zullen heel andere planten en dieren voorkomen in België en Nederland, en we zullen onze manier van leven, bouwen, enz. helemaal moeten omgooien. Verder stel ik me de vraag: met zulke extreme temperatuurstijging kan het moeilijk anders dan dat ook de andere klimaatparameters, zoals neerslag, zonneschijnduur en wind, flink wijzigen. Wordt het natter of droger? Krijgen we meer of minder uren zon?

Hoe realistisch achten jullie deze voorspelling? Zal het allemaal zo'n vaart niet lopen?
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Gerben » 07-04-2014 13:12

Dit hoort bij forumonzin thuis. Tegen die tijd is het noordpoolijs niet eens weg.
Laatst gewijzigd door Gerben op 07-04-2014 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Oud-forumlid » 07-04-2014 15:47

"Tegen die tijd is het noordpoolijs niet eens weg." - Kleine correctie, tegen die tijd zijn we het noordpoolijs allang vergeten. Want de curve laat zien dat het binnen vijf jaar voor het eerst des zomers geheel verdwenen is. Dit jaar kan ook al, hoor.

"dat zou dus inhouden elke 10 jaar één graad erbij." - Inderdaad.

" Doe je daar 8 à 9 graden bij, dan heb je de gemiddelde temperatuur van het zuiden van Spanje."

Precies. Zoals afgelopen week NIET, want afgelopen week vind je niet meer in Spanje - je moet naar Casablanca ofzo. Maar april 2007 was precies Gibraltar, bijvoorbeeld. De jaren 2006 en 2007 waren precies Bergerac oid in Zuid-Frankrijk. Nou en dat is nu al.

Er is een verschil tussen 'je niet willen voorstellen' en 'onzin'. Enfin, ik weet een simpele vraag waar nooit antwoord op komt: wie kon zich in 2009 voorstellen of een zomer 2010 in Moskou mogelijk was? (ik wel).
Ik weet het, deze is nog moeilijker dan de vraag wie zich in 1988 een Hellmannloze winter in NL kon voorstellen, of een jaar vorstloos te Vlissingen. (ik niet! Maar ik leer snel).

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Oud-forumlid » 07-04-2014 15:50

Mondiaal gemiddeld +4 à +5° C is, en daar kan je genoegelijk gif op innemen, inderdaad nagenoeg het dubbele bij ons. Wat is het probleem nou? Dit is allang de verwachting en we lopen prachtig op schema. Volgend jaar klappen we mss wel even weer boven schema, ook, afhankelijk van de Niño die zich nu lijkt te ontwikkelen.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Oud-forumlid » 07-04-2014 15:53

" In de tropen zal het 5 graden warmer zijn" - er ontstaan dan streken waar de Td op 35° C of meer komt te liggen. Mensen gaan dan gewoon, dat wil zeggen spontaan, dood.
http://www.pnas.org/content/early/2010/04/26/0913352107.abstract
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 07-04-2014 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Adwin
Berichten: 540
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Adwin » 07-04-2014 19:16

Het einde der tijden is door vele onheilsprofeten aangekondigd. Ze hadden allemaal één ding gemeen:
de voorspelling kwam niet uit.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Yann » 07-04-2014 21:48

Vul hier je reactie in...
Adwin schreef:Het einde der tijden is door vele onheilsprofeten aangekondigd. Ze hadden allemaal één ding gemeen:
de voorspelling kwam niet uit.


Dit gaat niet over het einde der tijden. Dit gaat over het klimaat in de Benelux rond het jaar 2100.

In 2005 verscheen er een artikel in Het Laatste Nieuws over het klimaat van België in het jaar 2050. Toen werd voorspeld dat in dat jaar olijfbomen en wijnranken het Belgische landschap zouden beheersen. Er rest nog 36 jaar... Ben eens benieuwd wat ervan zal uitkomen!
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Oud-forumlid » 08-04-2014 10:24

Niks, Yann. Niet voor niets kregen Al Gore/IPCC geen Nobelprijs voor de fysica of de economie, maar voor de vrede.
Het waarom daarvan zal misschien tijdens de confrontatie beseft worden, hoewel daar in bijvoorbeeld Syrië weinig sprake van is (Syrië is een klimaatoorlog).

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Oud-forumlid » 08-04-2014 12:40

Het is altijd wel een goed idee om eens een beetje terug te gaan in de tijd en je dan af te vragen: kun je je voorstellen dat?

Schrijf bijvoorbeeld het jaar 1985: kun je je voorstellen dat binnen twintig jaar voor het allereerst in de geschiedenis wijnbouw in Zweden komt te bestaan?
Ik garandeer je dit wel: in 1985 kon niemand zich dat voorstellen. Gewoon niemand. Behalve die paar verlichte geesten die al doorhadden waar het heen zou gaan met al die CO2 (daar hoorde ik toen beslist niet bij).

http://www.visitsweden.com/sweden/PressRoom/Local-press-rooms/US/Press-releases/Press-releases-2011/Skane---Swedens-wine-country/
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 08-04-2014 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Gerben » 08-04-2014 13:01

Remko schreef:Het is altijd wel een goed idee om eens een beetje terug te gaan in de tijd en je dan af te vragen: kun je je voorstellen dat?

Schrijf bijvoorbeeld het jaar 1985: kun je je voorstellen dat binnen twintig jaar voor het allereerst in de geschiedenis wijnbouw in Zweden komt te bestaan?
Ik garandeer je dit wel: in 1985 kon niemand zich dat voorstellen. Gewoon niemand. Behalve die paar verlichte geesten die al doorhadden waar het heen zou gaan met al die CO2 (daar hoorde ik toen beslist niet bij).

http://www.visitsweden.com/sweden/PressRoom/Local-press-rooms/US/Press-releases/Press-releases-2011/Skane---Swedens-wine-country/


Kwestie van een goede helling uitzoeken. Een microklimaatje en het lange licht doen de rest. Kon 100 jaar geleden ook wel wijn verbouwd worden in Zweden.

Plaats reactie