"Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Oud-forumlid » 09-04-2014 20:23

Het is bekend dat overheden pas actie ondernemen als het probleem zich stelt, een doekje voor het bloeden zeg maar.

Voorbeelden genoeg in het verleden. Ik maak mij geen illusies wat dat betreft. Geo-engineering vind ik geen goed idee omdat die inspanningen een permanent karakter hebben en er steeds méér nodig zal zijn.

Het is nu ook al veel te laat om iets te ondernemen, de enige oplossing is aanpassen en voorbereid zijn. Laat het maar 9 graden warmer worden, met een airco en voldoende voedsel en drinken is er toch geen probleem?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Californië

Bericht door Dick » 10-04-2014 07:04

Verblijf hier nu bijna anderhalf week en heb al zo'n beetje een idee 'hoe dat hier gaat'. Voor tripjes in de omgeving maken we gebruik van de auto (die 1 op 9 rijdt, heb ik uitgerekend en dat is voor Amerikaanse begrippen best zuinig). Met het openbaar vervoer kom je namelijk nergens, het ontbreekt namelijk gewoon. Behalve van, naar en in San Francisco. Er rijdt een zogenaamde BART, een soort van Randstadrail tussen deze stad en de randgemeentes. Wij maken er gebruik van vanuit Walnut Creek: binnen 45 minuten sta je in het centrum van SF (afstand 40 km). Uit en thuis kost het 60 tot 75 minuten. We hebben gemerkt dat de BARTtreinen in elk geval in de avondspits lang niet vol zijn (al zijn de zitplaatsen wel vergeven), een heel verschil met bijvoorbeeld de treinen en metro's in Nederland. De snelwegen daarentegen zijn tjokvol. Een vrouw die hier woont vertelde dat zij nooit met de BART rijdt, evenmin als haar man. Hij doet er elke avond twee uur filerijdend over om 20 mijl af te leggen. BART zou een stuk sneller zijn. Wij hebben zelf hier ook geregeld met verkeersopstoppingen in de avondspits te maken gehad, terwijl wij met de auto ver van San Francisco vandaan blijven. En BART timmert heus wel aan de weg: het adverteert dat de passagiers elke werkdag 2 miljoen ton CO2-uitstoot besparen en 3 miljoen gallons (11 miljoen liter) brandstof; of andersom. Tweederde van de elektriciteit voor BART wordt opgewekt door duurzame bronnen, zoals hydrocenyrales. Verkooppraatjes uiteraard en echt aanslaan doen ze niet, blijkbaar. Er kunnen best meer passagiers kunnen worden vervoerd: gewoon frequentie opvoeren à la de metro en met meer wagons gaan rijden. Alleen ontbreekt de vraag, er is niet genoeg animo; Amerikanen, zelfs relatief milieubewuste Californiërs, hechten erg aan de vrijheid die de auto biedt.
Trouwens ik merk zelf thuis dat ik ook niet goed zonder auto uit de voeten kan. Met de metro van en naar Rotterdam, geen probleem. Treinen naar Amsterdam, Utrecht, Den Haag; hardstikke makkelijk. Op bezoek bij mijn ouders in de Alblasserwaard, of mijn schoonouders in Oosterhout: ondoenlijk met het openbaar vervoer. Dus blijf ik dienaangaande op twee gedachten hinken. En over mijn vliegreizen kan ik maar beter zwijgen.
Laatst gewijzigd door Dick op 10-04-2014 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Gerard » 12-04-2014 09:04

Alle daken dan maar wit schilderen, behalve de zonnepanelen natuurlijk en het witte tempex in zee dumpen. Albedo is het toverwoord. Extra belasting op zwarte auto's en asfalt wit maken.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Oud-forumlid » 12-04-2014 13:45

Inderdaad witte daken moest gewoon verplicht worden bij nieuwbouw. Dat vraagt natuurlijk om een grote mentaliteitswijziging. Je moest eens weten hoe groot de vraag is naar (pik)zwarte zonnepanelen......

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Dick » 12-04-2014 21:31

Ben al twee keer eerder in de Verenigde Staten geweest en verbaasde me ook toen al over het schizofrene beleid aangaande afval. Bij ons huis (van een particulier) in Walnut Creek staan meerdere rolcontainers. Naast restafval worden papier, blik, glas plastic en organisch materiaal aprt ingezameld. Daarentegen worden alle boodschappen in van die kleine, flodderige plasic zakjes gestopt. Je kunt in de supermarkten wel boodschappentassen krijgen, maar die zitten met twee pakken melk al vol. Sommige gemeentes bannen die plastic tasjes uit en vervangen deze door papieren zakken. Beter, maar de oplossing zie je in ons land: gewoon grote tassen, klaar!
Als je afval laat slingeren langs de doorgaande wegen: bam 1000 dollar boete! Geen idee wie dat controleert, maar het is opvallend schoon langs free-, highways en interstates
Maar: elk ontbijt bij motels levert hier een orgie van plastic en piepschuim op. Tempex bekers en verpakkingsmateriaal, dat heb ik al zeker 25 jaar in Nederland niet meer gezien.
Laatst gewijzigd door Dick op 12-04-2014 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Yann » 13-04-2014 09:49

Vul hier je reactie in...
Jos schreef:Inderdaad witte daken moest gewoon verplicht worden bij nieuwbouw. Dat vraagt natuurlijk om een grote mentaliteitswijziging. Je moest eens weten hoe groot de vraag is naar (pik)zwarte zonnepanelen......

Da's waar, je kan nieuwe huizen en gebouwen beter maar wit maken, niet voor niets zie je zoveel witte huizen in de landen rond de Middellandse zee. Witte muren absorberen veel minder zonnestraling dan donkere en zo verminder je oververhitting in de zomer. Maar in een klimaat als dat van de Benelux denkt niemand daaraan, daar is zorg nummer 1 altijd: "Hoe houd ik mijn huis warm in de winter?" Er heerst hier een beetje een mentaliteit van: "Hoe warmer, hoe beter." Het kan gewoon niet warm genoeg zijn. Tot er eens een hittegolf is als die van 2006. Veel gebouwen raakten tot in de kern oververhit, de hitte zat er letterlijk in gebakken. Zelfs meer dan een week na het einde van de hitte, toen het buiten al lang terug koel en regenachtig was, zat de warmte nog steeds in veel gebouwen. In zuidelijke streken is alles berekend op grote hitte, in België en Nederland niet.
Laatst gewijzigd door Yann op 13-04-2014 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Adwin » 13-04-2014 13:10

Dat is wel zo, maar moet je met witte daken en muren niet meer stoken als je minder wordt opgewarmd met name in de lente en de herfst. Zonnepanelen lijken me dan toch weer beter.
Laatst gewijzigd door Adwin op 13-04-2014 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Gerard » 13-04-2014 21:19

Als er meer dan een week warmte in een gebouw blijft opgeslagen, dan is daar of geen ventilatie of verkeerde balansventilatie (zonder by-pass).

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: "Tegen 2100 is het in de Benelux 8 tot 9 graden warmer"

Bericht door Adwin » 14-04-2014 12:43

By-pass is geen zee-ijs maar bypass


Plaats reactie