Skilful Long Range Prediction of European and North American Winters

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Skilful Long Range Prediction of European and North American Winters

Bericht door Henk » 25-08-2014 21:34

Het is nog maar de vraag of we de komende winter nog in de maximum solar fase zitten of dat we ons al bevinden in de declining fase.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Skilful Long Range Prediction of European and North American Winters

Bericht door Karel » 26-08-2014 14:50

Een overzichtje van de solar fase geeft NOAA. De declining fase begint in dat overzicht in 2015 en zal ongeveer 4 jaar duren. Afwachten maar. Alles is nog mogelijk.
Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Skilful Long Range Prediction of European and North American Winters

Bericht door Sebastiaan » 26-08-2014 15:23

Solarflux ligt momenteel rond de 135, in juli 140 en ligt al een tijdje (vrij ruim) boven de 100. Wellicht dat ik Timo Asikainen nog wel even vraag hoe het zit ;) Ik zou bijv. graag zijn indeling van de maanden, zoals de declining maanden willen hebben en zelf eens kijken wat voor NAO daar uitkomt (en Hellmanngetal)
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 26-08-2014 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Wim
Berichten: 5
Lid geworden op: 31-12-1973

Prima artikel in Weerspiegel 9

Bericht door Wim » 28-09-2014 17:04

Hoi Sebastian en Paul, een prima artikel hebben jullie over de skill van winterverwachtingen geschreven in het nieuwste nummer van Weerspiegel! Ben benieuwd naar de reactie van Geert Jan v Oldenborgh!
Zelf denk ik dat de combinatie van meer open Arctisch water (vooral van belang aan het begin van de winter) een trigger kan zijn. Eerst houdt het open water de kusten van noord-Siberie ook wat warmer (bij aanlandige wind), daarnaast versterkt het de leverantie van (kust)neerslag die juist in oktober landinwaarts sneeuw zal gaan opleveren. Dus eerst ligt er relatief weinig sneeuw (het is te warm), daarna juist méér: een snelle toename van het sneeuwdek is een feit.
Dit zou - wanneer het toenemend smelten van het arctische ijs doorzet de komende decennia - dus een telekoppeling kúnnen hebben met vaker geblokkeerde (koude) stromingen in december in Europa. Spannend.
Wim van den Berg - station Bennekom Zuidoost

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Skilful Long Range Prediction of European and North American Winters

Bericht door Sebastiaan » 29-09-2014 12:29

Bedankt voor je reactie Wim. Op https://www.vwkweb.nl/index.php?page=Forum&articleid=138&reference=ref222926 hebben we een topic geopend. In de volgende Weerspiegel verschijnt een artikel van Paul en mij over de betekenis van de SAI/SCE voor ons winterweer. Daarbij ook een reactie van de heer Oldenborgh. In de twee Weerspiegels daarna het uitgebreide interview met Judah Cohen met een aantal opmerkelijke uitspraken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Skilful Long Range Prediction of European and North American Winters

Bericht door Gerben » 29-09-2014 13:09

Sebastiaan schreef:Bedankt voor je reactie Wim. Op https://www.vwkweb.nl/index.php?page=Forum&articleid=138&reference=ref222926 hebben we een topic geopend. In de volgende Weerspiegel verschijnt een artikel van Paul en mij over de betekenis van de SAI/SCE voor ons winterweer. Daarbij ook een reactie van de heer Oldenborgh. In de twee Weerspiegels daarna het uitgebreide interview met Judah Cohen met een aantal opmerkelijke uitspraken.


Waarom hebben jullie dit interessante artikel niet in 1 keer uitgebracht. Staat eigenlijk de discussie een beetje in de weg en dat is jammer.

Plaats reactie