"The apocalypse has begun."

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 240

"The apocalypse has begun."

Bericht door Oud-forumlid » 19-03-2014 23:00

Misschien een wat overdreven titel, maar dat is wat ik tussen de regels lees van een door de NASA gesubsidieerd onderzoek.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3618480/2014/03/19/Onderzoek-Als-we-zo-doorgaan-stort-de-mondiale-beschaving-in.dhtml

De wereldbevolking gaat niet dalen door voorspoed en geluk........

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Karel » 20-03-2014 08:32

"De kans op een plotselinge apocalypse is niet zo groot" is de boodschap in het betreffende onderzoek. Statistisch gezien is daar flink wat op af te dingen.

Ook een aardig boek is "153X cafeïne voor je geest" zie http://www.edge.org/ De boodschap is:
"We hebben de neiging ons zorgen te maken over de verkeerde dingen . De meeste zorgen zijn onterecht en als we ons wel zorgen moeten maken,doen we dat onvoldoende"
Laatst gewijzigd door Karel op 20-03-2014 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Adwin
Berichten: 540
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Adwin » 21-03-2014 19:32

Denk het ook dat het is begonnen. Binnen twee jaar een nieuwe oerknal.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Oud-forumlid » 21-03-2014 20:52

H'm, alhier ietsje off topic.

Mijn reactie onder het aangehaalde artikel:

Niet overdrijven. Als het fout loopt wordt het eerder, gemiddeld gesproken over de hele wereld, 'een langzame afdaling'. Er is echter nog wel tijd. Ofwel vrij naar Raymond Williams: "To be truly radical is to make hope possible rather than despair convincing."

Mazzel & broge, Evert

P.S.:
Adwin schreef:Denk het ook dat het is begonnen. Binnen twee jaar een nieuwe oerknal.


Vrij naar Vincent Icke: Het begrip "oerknal" is een misconceptie. Zo'n 13.8 miljard jaar geleden is ons heelal begonnen. Niks knal, maar eerder aanvankelijk een zeer saaie boel. Die sterren en melkwegstelsels ontstonden pas enkele 100-den miljoenen jaren later. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Oud-forumlid » 21-03-2014 23:11

Ok, ik geloof ook wel dat het 'een langzame afdaling' wordt, hoewel langzaam een relatief begrip is. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat er steeds meer plekken op de wereld zijn waar de 'beschaving', zoals wij die hier kennen, ver te zoeken is.
Dank zij onze moderne technologie kunnen we de boel nog houden, maar onze samenleving wordt daardoor alsmaar kwetsbaarder. We slepen het voedsel aan van duizenden km ver weg.
De 'smog-alarmen' volgen elkaar alsmaar sneller op, transport wordt aan banden gelegd.....
Het klimaat wordt extremer, dus voedselproductie onzekerder.
Katrina ligt nog vers in het geheugen, de chaos was compleet.
We hebben maar één keer een 'perfecte timing' nodig en het is zo gebeurd.

Maar ik ben akkoord, het zal onze tijd wel duren.....


Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Yann » 22-03-2014 21:12

Wat ze 50 jaar geleden allemaal niet zeiden... Er zou vandaag geen olie meer geweest zijn, we zouden in een nieuwe ijstijd beland zijn, de aarde zou zijn getroffen door een komeet en kernoorlog zou de mensheid uitgeroeid hebben, enz., enz.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Oud-forumlid » 14-11-2014 19:19

Veel onheilspellende berichten vind ik. Het terugdringen van broeikasgassen lijkt wel een utopie.

http://www.volkskrant.nl/opinie/klimaatramp-is-niet-meer-tegen-te-houden~a3789040/

http://www.nu.nl/economie/3928670/co2-uitstoot-stijgt-groei-economie.html

http://www.vilt.be/alleen-vleesarm-dieet-kan-planeet-redden

Het is wel duidelijk dat het niet gaat lukken.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 14-11-2014 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Gerard » 14-11-2014 20:10

Bericht 1 is een opinie, waarin het zwartste scenario - fysisch gezien - geschetst is.

Bericht 2 gaat over een 0,5 % van minder dan 1%

Bericht 3 is bekend: we gebruiken teveel landbouwareaal om dieren te voeden die we vervolgens opeten. Een inefficiënte manier om mensen van voldoende eiwitten te voorzien. Dat is waar.
Er wordt echter ook nog heel veel landbouwareaal met onnodige producten verbouwd, zoals:

ruim op 1: tabak
op 2: koffie
op 3: druiventeelt
op 4: graanteelt voor bier

Het is dus niet alleen vlees dat onnodig beslag legt op veel landbouwgrond.
Laatst gewijzigd door Gerard op 14-11-2014 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Oud-forumlid » 17-11-2014 15:24

Dat bericht van de VN kan gerust als volstrekte minimummogelijkheid worden genomen.
En ja, het is al aan de gang. De Levant en de Maghreb zijn duidelijk (jaarlijkse neerslag tot -45% over de afgelopen halve eeuw). Brazilië is de volgende en die slaat automatisch op de hele wereldeconomie in, juist als het elders ook begint.
NW India balanceert (o.a. door 'brute heat', maar ook droogte). Australië zien we de trend ntk al goed. Minder bekend maar zeer link is heel Afrika tussen evenaar en zuiderkeerkring (inclusief Madagascar) - hele gebied in de droogte en zal gaan destabiliseren daardoor.

Leuk verzonnen, Yann. Dus nu begint dat spel en ik zou die nucleaire optie maar fijn goed onthouden ook.

Plaats reactie