"The apocalypse has begun."

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Oud-forumlid » 17-11-2014 15:26

Gerard, 'onnodige producten' kunnen uitsluitend bestaan bij de gratie van 'onnodige mensen'.
Dat is één.
Twee is dat zelfs als je je landbouwhervormingen krijgt, je geen enkel uitstel van AGW wint én hooguit tien jaar wereldbevolkingsgroei aan uitstel op de huidige problemen krijgt.
Het probleem is véél groter en véél fundamenteler.
Na een plaag komt extinctie. Het mooie is dat wij het aan kunnen zien komen :)

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Gerben » 21-11-2014 16:30

"ruim op 1: tabak
op 2: koffie
op 3: druiventeelt
op 4: graanteelt voor bier"

Heerlijk gegolft! Wat een heerlijk weer. Maar als ik dit lees heb ik niet veel goeds gedaan. Natuurlijk gerookt, koffie vooraf, een wijntje na 9 holes en een paar biertjes na 18 holes.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Gerard » 21-11-2014 23:32

Kijk, twee rokers, koffiedrinkers, wijndrinkers en bierdrinkers.
Vooral het roken is een volkomen zinloze tijdsbesteding of eigenlijk tijdsverkorting, verkorting namelijk van het gezonde deel van je leven. Het schijnt echter tot genot in het resterende deel te leiden, althans, bij de roker zelf dan natuurlijk.
Ik vind het een volkomen decadent misbruik van landbouwgrond plus alle samenhangende kosten moeite en energie en gezondheidskosten etc. etc.
Ik begrijp ook niet dat de VN nog niet bevolen heeft de teelt te stoppen. Wellicht zijn er tabakproducerende landen die te veel stem hebben binnen de raad.
Enfin, er zijn nog wel producten die nog meer leed veroorzaken.

Overigens "bezondig" ik mij ook aan producten 2 en 4, soms 3.

Dat golfen is ook zo'n decadente bezigheid, het legt een enorm beslag op grond waarvan veel nuttiger gebruik gemaakt kan worden: woonwijken ruimer opzetten. Nu zie je dat huizen(blokken) op zo weinig mogelijk vierkante meters gepropt worden, met alle ellende van dien, en dat er niet veel verder gigantische oppervlakken voor een spel met een balletje vrijgehouden worden.

Het was dus nog veel erger Gerben! Je was het golfen op zich vergeten. :-)

Ga eens met Google earth zwervend over Nederland en schrik van alle lappen grond die golfclubs zich toegeëigend hebben. Het is de laatste decennia een ware plaag geworden.
Laatst gewijzigd door Gerard op 21-11-2014 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Edward » 21-11-2014 23:40

Gerard schreef:
Ik begrijp ook niet dat de VN nog niet bevolen heeft de teelt te verbieden.


Daarvoor is de tegenstand te groot (zowel van de bedrijven die er winst mee maken als van rokers). Net als bij het rookverbod in de horeca dat bij ons is ingevoerd, dat was ook een lastige stap. Zo'n probleem is in dat opzicht goed te vergelijken met het voorkomen (in beide betekenissen van het woord) van klimaatverandering. De rokers merken te weinig dat het roken slecht voor ze is. Maar in de wetenschap zijn de bewijzen er dat het roken slecht voor iemand is (verkorte levensduur).

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Gerard » 21-11-2014 23:46

Het is niet alleen verkorte levensduur, het is ook verminderde gezondheid tijdens het leven en aftakeling van de verstandelijke vermogens. Er is een onderzoek geweest naar wel/niet rokende managers en het bleek dat de rokende na hun 50e vrij snel hun functie niet meer (zo) goed (als eerst) konden vervullen. Vraag me niet naar de bron, want ik heb het al jaren geleden gelezen.

"De rokers merken te weinig dat het roken slecht voor ze is."

De rokers moeten dan maar eens met longartsen praten...
Laatst gewijzigd door Gerard op 21-11-2014 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Oud-forumlid » 22-11-2014 00:20

Het wordt stilaan duidelijk dat er niet genoeg plaats, voedsel, energie enz. meer is voor iedereen. Alles moet nu 'eerlijk' verdeeld worden. Iedereen tracht te krijgen waarop hij denkt recht te hebben. 'Bezuinigen' is het woord van deze tijd en moet ons redden van de ondergang? Rantsoeneren is de volgende stap.
Eigenlijk is dit een teken aan de wand. Hoeveel beschavingen zijn er verdwenen toen er gebrek aan water en voedsel ontstond? Waarschijnlijk hebben die op het einde ook nog 'bezuinigd.'

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Gerard » 22-11-2014 01:01

Ik wilde juist aangeven dat heel veel landbouwgrond nog oneigenlijk gebruikt wordt, voor onnodige producten. (Als er mensen rook willen inademen gaan ze maar op het dak bij de schoorsteen zitten, indien ze - of de buren - een houtkachel hebben. In een tunnel gaan staan is ook een optie, ook veel koolmonoxide, fijnstofdeeltjes, VOC's en teren.)
Allerlei producten heb ik al genoemd. Er kan dus nog heel veel voedsel extra verbouwd worden bij ander grondgebruik. Wat niet gegeten wordt: veel bioproducten kunnen ook tot rondloopbare brandstof verwerkt worden.
Laatst gewijzigd door Gerard op 22-11-2014 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Oud-forumlid » 22-11-2014 14:36

Alleen het idee al dat er nog gronden zijn die we op een andere manier kunnen gaan gebruiken voor nog grotere productie betekent dat we bijna tegen het plafond zitten.
Stel dat we alle beschikbare ruimte en mogelijkheden gebruiken voor de productie van nuttige producten dan is het binnen de kortste keren over en out.
Nog zo een factor waar weinig over te lezen valt is de energie-kost voor de voedselproductie.
Maak eens de balans van de energie-inhoud (joule) van een bepaald voedingsproduct en de energie (joule) dat het kost om dit te produceren en gebruiksklaar op ons bord te krijgen. Dit is een, op korte termijn, doodlopend verhaal....

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Dick » 22-11-2014 17:50

Helaas: bij tabak is het de nicotine die het 'm doet: zeer verslavend, geestelijk en lichamelijk. Mijn vader was eens 12 jaar gestopt en toen weer opnieuw begonnen met roken. Naar eigen zeggen was hij al die jaren blijven verlangen naar een sigaretje. Mijn moeder rookte een pakje per dag, totdat ze acuut, begin jaren'80, astmatische bronchitus kreeg. Ik had dat toen zelf al jaren en daarom nooit de behoefte gevoeld een sigaretje op te steken. Alleen rookte ik wel even zo vrolijk mee met mijn ouders en visite. Mijn schoonmoeder neemt zich al tig jaar voor om te stoppen. Ze moést dat ook de afgelopen 2,5 jaar vanwege ziekenhuisopnames en operaties (vanwege darmproblemen overigens, niets met roken te maken). Iedere keer viel ze weer terug in de oude gewoonte. Zij is echt zo'n stress- en gewoonterookster. De laatste maanden houdt ze gelukkig vol. Veel van mijn collega's zijn verwoede rokers, echte shagje-draaiers. E zijn er bij die het niet breed hebben, maar als ze moeten kiezen tussen eten of shag voor het laatste gaan. Dat is geen geintje en ook helemaal niet grappig.
Zolang de vraag zo groot blijft, vanwege de 'massale' verslaving, blijft het aanbod in stand. En dat geldt voor alles wat wij op de een of andere manier tot ons nemen. Verboden lijken niet te werken, evenmin als waarschuwingen, en afschrikwekkende ontmoedigingscampagnes. Toch is voorkomen beter dan genezen: als het onder de jeugd niet meer stoer, maar juist stom wordt om te roken heb je al een generatie gewonnen. Matiging is een eerste stap, maar bij verslavende producten werkt dat vaak niet.
Overigens kom ik zelf 's morgens pas op gang na een kop koffie. En kan ik een bakkie troost na het avondeten ook zeer waarderen. Dat zou best wel eens tussen de oren kunnen zitten. Een verslaving wellicht !?😳

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: "The apocalypse has begun."

Bericht door Gerard » 23-11-2014 23:53

Een laatste reactie om dat het wat te ver van het eigenlijke onderwerp af dreigt te dwalen (maar het heeft er toch wel mee te maken).
Sigaretje, altijd opvallend dat er een verkleinwoord wordt gebruikt, het klinkt dan onschuldiger, aangenamer. Alle rokers doen het.
Mijn vader stopte van de ene op de andere dag. Hij heeft er jaren plezier van gehad, hij kon weer zonder pilletjes onder de tong en liet de etalagebenen staan, had geen longontstekingen meer.

Die koffieverslaving heb ik ook, ik probeer het in toom te houden door de koffie slapper te nemen. Er zijn onderzoeken die aangeven dat koffie ook positieve effecten heeft.
De overheid - de regerende politieke partijen - zal niet het voortouw nemen in het uitbannen van het roken, bang voor stemmenverlies en verlies aan accijnzen.
De vraag is wat meer oplevert, levensvreugde (hoeveel waarde?) en uitsparen gezondheidskosten tegen de baten in de vorm van accijnzen.

De elektrische sigaret geeft trouwens wel de mogelijkheid om het stoppentraject te vergemakkelijken en in ieder geval is het gebruik minder schadelijk.
Laatst gewijzigd door Gerard op 23-11-2014 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie