El Niño

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: El Niño

Bericht door Oud-forumlid » 08-04-2017 15:30

Gerben schreef:Is juist precies andersom. De buien kwamen uit het Amazonegebied!


Dank. Dat heb ik dus gemist. Op de site "weatherunderground" werd het warme water aanvankelijk als mogelijke oorzaak opgevoerd.

Goed, dat moet ik dus voortaan ook wat kritischer benaderen. Het is altijd beter om meerdere bronnen onafhankelijk van elkaar te bekijken. Zo ook hier ...

Verder is de waarschuwing op z'n plaats dat je publicaties, ofschoon ik daar doorgaans niet "in trap", die alles op "El Niño" gooien ook met enige terughoudendheid moet bekijken.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 08-04-2017 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: El Niño

Bericht door Gerben » 10-04-2017 17:40

Niet alleen Weatherunderground zag dat verkeerd. Bijna de hele meteorologische wereld. El nino, opwarming etc etc....Ze kwamen woorden tekort.
Even een natuurkundeles: in Peru en Ecuador heeft het langdurig geregend. Als die buien/regen uit het westen zouden komen dan zou verdamping niet toestaan dat het zeewater tot zo'n 6 graden boven normaal oploopt. AfbeeldingAfbeelding:lol::lol:

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: El Niño

Bericht door Oud-forumlid » 10-04-2017 19:15

Wat betreft die verdamping: Dat hangt er van af. Een mooi voorbeeld is een vore van afgekoeld water die je kan zien nadat een zware tropische storm over een stuk zee is gepasseerd. Een combinatie van geforceerde verdamping ("spray" speelt daarbij een belangrijke rol) en eventueel vanuit enige diepte omhoog geroerd water. Ik denk alleen dat het uit de kust van Peru niet zo sterk was.

Overigens: In het Amazone gebied kan het, zoals bekend, duchtig regenen.

Blijft m'n opmerking van 24/3 j.l.:

schreef:Er is sprake van een merkwaardige situatie:

Het water onder de Peruaanse kust is zo'n 2°C (nu meer; EW 10/4) warmer dan normaal.

Tegelijk is elders langs de equator in de Stille Oceaan het patroon dat van een "neutrale" fase in de El Niño oscillatie. Van een klots warm water die oostwaarts beweegt — zoals bij een "standaard" El Niño — is geen sprake.


Ik ben benieuwd of, en wanneer, men het e.e.a. bij eventuele heranalyse kan verklaren.

Mazzel & broge, Evert

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: El Niño

Bericht door Oud-forumlid » 10-04-2017 19:15

… doublure verwijderd …
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 10-04-2017 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: El Niño

Bericht door Gerben » 10-04-2017 19:48

Heranalyse!?

Fonh. Oost van de Andes langdurig regen (maanden). Actiefste regenval zie je met zon "meetrekken". Toen de zon de evenaar overtrok was Zuid Colombia aan de beurt. Ook in Colombia neerslag vanaf de Atlantische oceaan.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: El Niño

Bericht door Gerben » 10-04-2017 19:58

Een voorbeeldje van de onzin. Reinier schrijft ongeveer hetzelfde.

"Tienduizenden mensen verloren hun woning, en vele bruggen en infrastructuurwerken zijn vernield. In totaal zijn meer dan 800.000 mensen getroffen door het noodweer, dat gedeeltelijk wordt toegeschreven aan de invloed van El Niño[2][3], nog versterkt door de klimaatverandering."

Had niks met El Nino te maken en ook niet met klimaatverandering. Vele zijn industriemeneren en zijn geen meteoroloog. Ze verkrachten het weer/klimaat.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Overstromingen_in_Peru_in_2017
Laatst gewijzigd door Gerben op 10-04-2017 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: El Niño

Bericht door Gerben » 10-04-2017 20:22

Evert schreef:Wat betreft die verdamping: Dat hangt er van af. Een mooi voorbeeld is een vore van afgekoeld water die je kan zien nadat een zware tropische storm over een stuk zee is gepasseerd.

Mazzel & broge, Evert


Dat is toch wat ik schrijf.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: El Niño

Bericht door Oud-forumlid » 10-04-2017 22:38

Gerben, wat betreft die eventuele heranalyse,

Waar ik op doel, en benieuwd naar ben, is wat er (mogelijk?) bij die merkwaardige combinatie van warm water bij Peru bij een afwezige El Niño in het spel is.

Mazzel, Evert

PS: Ik heb ooit een stukje over El Niño geschreven waarin ik aangeef dat er per geval (deels) andere weerpatronen kunnen optreden.

____________________________________________________________

(11/4/2017)
Nog even een naschrift en dan is het wat mij betreft nu even klaar met Peru / Equador / Columbia.

Ik las in het laatste nummer van "New Scientist" een verhaal over het waarom van de landslides. Daarin werd gesteld dat veranderd bodemgebruik (ontbossing) een belangrijke factor is geweest.

Het is enigszins analoog met het geval van de tropische storm "Mitch" (1998), die in Nicaragua en Honduras meer dan 10000 slachtoffers maakte. Zware regenval (de wind was al afgezwakt tot "tropische storm" kracht), gevolgd door landslides.

Mazzel, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 11-04-2017 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: El Niño

Bericht door Gerben » 11-04-2017 22:45

Waarom stoppen! Interessante stof om over te discussieren.
Ondanks de zogenaamde flitsniño ligt de temperatuur op het niveau van zo'n 15 jaar geleden.


Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: El Niño

Bericht door Oud-forumlid » 13-04-2017 20:52

Wat betreft de grafiek hierboven, ik kijk graag naar de data erachter:

http://www.nsstc.uah.edu/data/msu/v6.0beta/tlt/uahncdc_lt_6.0beta5.txt

Globale trend wereldwijd: 0.12°C per decennium. Dat is (vooralsnog!) wat minder dan de globale trend op de grond: ca. 0.2°C per decennium. In het noordpoolgebied is dat echter, zoals bekend, aanzienlijk meer.

Mazzel & broge, Evert

Plaats reactie