Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Oud-forumlid » 14-03-2014 12:52

http://theconversation.com/facts-wont-beat-the-climate-deniers-using-their-tactics-will-24074
Want logica is giftig en feiten zijn taboe. De methode is inderdaad finaal op de man gaan en flink boos maken. Enige manier om een substantiële fractie van het electoraat aan het denken te zetten (nadat de woede is gezakt).
Mij is het worst, ik vind het gewoon leuk. Beetje hetzelfde soort meewarige leuk dat je als wiskundige wel hebt met de kwadratuurders (het is vandaag Pi-dag :) ).

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Oud-forumlid » 25-03-2014 20:50

http://www.realclimate.org/index.php/archives/2014/03/the-most-common-fallacy-in-discussing-extreme-weather-events/
(door Stefan Rahmstorf)

Gezien een opmerking ergens in deze draad gedaan over het ontbreken van de jaartallen aan de linkerkant van de beruchte Moskou-2010-grafiek wijs ik er graag op dat die in de figuur in dit artikel wel bijgevoegd zijn. 1923 was bijvoorbeeld één van de koudste, en van die allerkoudste 'natuurlijk' wel de recentste.
De grafiek laat zien waarom het Ruslandinferno '10 zonder AGW niet had kunnen gebeuren. Voor een continue variabele als temperatuur is dat nogál een uitspraak, dat weet ik natuurlijk best.

Oefening: verzin de vertaling naar de Bilt. Besef dan dat je juli 2006 of zomertjes '47 of 2003 echt uit je hoofd moet zetten als je de reële mogelijkheden eens overzien wil, dus het soort zomer dat we vrij zeker binnen een dozijn jaar gaan meemaken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Gerben » 25-03-2014 21:05

Remko schreef:http://www.realclimate.org/index.php/archives/2014/03/the-most-common-fallacy-in-discussing-extreme-weather-events/
(door Stefan Rahmstorf)

Gezien een opmerking ergens in deze draad gedaan over het ontbreken van de jaartallen aan de linkerkant van de beruchte Moskou-2010-grafiek wijs ik er graag op dat die in de figuur in dit artikel wel bijgevoegd zijn. 1923 was bijvoorbeeld één van de koudste, en van die allerkoudste 'natuurlijk' wel de recentste.
De grafiek laat zien waarom het Ruslandinferno '10 zonder AGW niet had kunnen gebeuren. Voor een continue variabele als temperatuur is dat nogál een uitspraak, dat weet ik natuurlijk best.

Oefening: verzin de vertaling naar de Bilt. Besef dan dat je juli 2006 of zomertjes '47 of 2003 echt uit je hoofd moet zetten als je de reële mogelijkheden eens overzien wil, dus het soort zomer dat we vrij zeker binnen een dozijn jaar gaan meemaken.


Wat vond er tegelijkertijd met het zogenaamde Ruslandinferno/2010 nog meer plaats? Precies, langdurige en zware regenval in Pakistan en omstreken. Plaats er de Himalaya tussen en je hebt Fohn!
De Noordpool werd eind juni clyclonaal en diende als trekpaard......

Adwin
Berichten: 540
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Adwin » 25-03-2014 22:02

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:http://www.realclimate.org/index.php/archives/2014/03/the-most-common-fallacy-in-discussing-extreme-weather-events/
(door Stefan Rahmstorf)

Gezien een opmerking ergens in deze draad gedaan over het ontbreken van de jaartallen aan de linkerkant van de beruchte Moskou-2010-grafiek wijs ik er graag op dat die in de figuur in dit artikel wel bijgevoegd zijn. 1923 was bijvoorbeeld één van de koudste, en van die allerkoudste 'natuurlijk' wel de recentste.
De grafiek laat zien waarom het Ruslandinferno '10 zonder AGW niet had kunnen gebeuren. Voor een continue variabele als temperatuur is dat nogál een uitspraak, dat weet ik natuurlijk best.

Oefening: verzin de vertaling naar de Bilt. Besef dan dat je juli 2006 of zomertjes '47 of 2003 echt uit je hoofd moet zetten als je de reële mogelijkheden eens overzien wil, dus het soort zomer dat we vrij zeker binnen een dozijn jaar gaan meemaken.


Wel een fraai grafiekje. 2010 wel erg warm ja. Maar warmer dan 1540? 1540 is toch ook warmer dan 2003?
http://www.clim-past-discuss.net/8/2695/2012/cpd-8-2695-2012.pdf
Laatst gewijzigd door Adwin op 13-04-2014 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Oud-forumlid » 26-03-2014 10:16

Waarom, Adwin, zou 1540 in Moskou zo warm geweest zijn? Was het toen soms zo dat warmte in Zwitserland altijd gelijk opging met warmte in Moskou?
Nee, natuurlijk.

Figuur 5 suggereert dat in de negentiende eeuw drie zomers tenminste even heet waren als 2003 in Zwitserland. Dat betwijfel ik sterk. Niettemin is 1540 in Europa zeker een uniek jaar geweest.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Oud-forumlid » 26-03-2014 10:16

Nog een tip, merk op hoe in Moskou afgelopen twee dagen het absolute maartrecord vernietigt werd.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 13-04-2014 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie