Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Ko » 23-02-2014 16:07

John schreef:maar het idee dat ook het voorjaar geen winters speldenprikje laat zien en dat we straks met meer dan zes maanden volledig antiwinterweer de zomer in schieten, dat voelt als een gemis.
Het is mij in de meer dan dertig jaar dat ik waarneem nog niet voorgekomen.
Misschien word ik gewoon oud. Deze maand een halve eeuw geworden.
Ik begin op een 'zeur' te lijken, *zucht*.


Haha dat nou net jij erover begint. Nee jij zeurt wel het minst over het weer, ik daarentegen ...... (geef het eerlijk toe hoor)

Je haalt genoeg voorbeelden naar voren van compensaties, en als dat geen winterse zijn in dit voorjaar dan maar komende zomer zoals gewoon kletsnat en/of koud voor de tijd van het jaar.

Hoef niemand te vertellen in wat voor een 'grafstemming' ik me nu bevind met dat constante kl*teweer, toch kwam het acht van de tien keer goed, verderop in het jaar. Na de meeste zeer zachte winters volgden juist dynamische zomers (zoals bijv. 1988, 1993, 1998, 2000, 2007, 2008) dus daar hou ik me nu maar een beetje aan vast. Alleen het voorjaar kan dan nog wat saai verlopen wat doorgaans toch al het saaiste seizoen van het jaar is in mijn beleving, uitgezonderd het schitterende vorig jaar!

Gelukkig word het nog steeds een beetje op tijd donker, het laatste kleine beetje plezier van een compleet mislukt winterseizoen. Maar eerlijk gezegd ben ik niet klaar om nu alweer naar de zomer toe te moeten. Maar je doet er niks aan dus maar vaak winter- en sneeuwfoto's bekijken van de afgelopen jaren.
Laatst gewijzigd door Ko op 25-02-2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Oud-forumlid » 24-02-2014 13:52

"> 11,5c is wel erg extreem" - Welnee, das war einmal.

"Na de meeste zeer zachte winters volgden juist dynamische zomers" - na de meeste koude winters wellicht ook? Enfin, de dingen zijn nu nogal aan het veranderen. Ik zie helemaal geen reden dat een juli '06 met een graadje en anderhalf maandje erbij er niet aankomen zou.
Temeer daar afgelopen winter niet 'zeer zacht' was, maar beter als 'iets zachter dan normaal' gekenschetst kan worden. Nu al. Daarmee bedoel ik dat deze winter binnen een jaar of tien al volstrekt naamloos zijn zal, zoals 1975 en 1983 al geworden zijn (evenals de zomers die op dezen volgden).
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 25-02-2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Jaap » 24-02-2014 15:28

De zomers van 1975 en 1983 behoorden tot de warmere van de afgelopen 50 jaar. Ze zijn niet helemaal naamloos geworden.
Je zou toch denken, dat dit zeer hardnekkige circulatiepatroon een keer omver gaat. Als het voor 15 april gebeurt, kan er nog wat kou uit komen. En een paar dagen maartse buien vind ik altijd heel mooi. Dat dan wel alleen om de spectaculair mooie wolkenluchten die erbij horen.
Laatst gewijzigd door Jaap op 25-02-2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Oud-forumlid » 24-02-2014 16:43

1975 presteerde de nog altijd langste hittegolf, maar figureert niet meer in de top tien. Zomer 1983 heeft nog een zesde plek dat wel.
Enfin, het enige seizoen dat thermisch nog een beetje uit de hand moet lopen is de zomer. Op één maand na is daar nog geen sprake van geweest. Wat hoop ik toch dat dit jaar 'm dan wordt. Ik verheug me op al die Nederlanders die altijd zo'n 'prachtige zomer' wensen en 'm binnen vijf weken strontbeu zijn, terwijl ie nog twaalf weken moet :) Het is ruimschoots onze beurt gewoon. Beetje compensatie voor het achterlopen op de hyperextrementrend moest er dan ook maar zijn.
Wat natuurlijk grandioos onderschat wordt is de materiële schade die zo'n zomer gaat opleveren (afgezien van tussen de 100k en 200k fataliteiten, natuurlijk).

Ik zie het helemaal zitten.

Was vorig jaar dus in Noorwegen, zag de hoogvlakte op de poolcirkel eruit zien als de Cevennen in augustus, vloekte de drie dagen over dat ik er was plus elke keer dat ik het me herinnerde. Met reden. Twee complete antieke dorpen en een gigantisch bosgebied zijn in Noorwegen afgebrand, één van die branden deed het op z'n Australisch ruim een week lang. Dit was in januari. In Noorwegen.

Nu wij, graag. Weg met de Veluwe. Weg met de Drentse Bossen. Zeven weken lang veenbranden in de Ardennen graag. Misschien dat het boodschapje dan hier ook eens overkomt. Met minder zal het niet gaan, namelijk.

(heb alweer grandioos de pee in vandaag, met dit stomme veertiengradenweer, een lente die geen lente is omdat het nooit winter was)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 25-02-2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Jaap » 24-02-2014 17:29

1975: warm jaar met inderdaad een lange hittegolf, maar ook: nog op 2 juni pl. zware nachtvorst en op 13 okt. een heel vroeg tijdelijk sneeuwdekje op sommige plaatsen. Zo zie je maar weer: vroeger gebeurden er ook al rare dingen. Daarna 1976 met een hete droge zomer, maar nu voorafgegaan door een winter met een echte vorstperiode.
Laatst gewijzigd door Jaap op 25-02-2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Ko » 24-02-2014 19:46

Remko schreef:"Na de meeste zeer zachte winters volgden juist dynamische zomers" - na de meeste koude winters wellicht ook?


Even voor je gekeken, ja ook vooral na koude winters kwamen dynamische zomers voor.
Let op: met dynamisch bedoel ik juist koel en nat he, dat dat even duidelijk is.

Koude / strenge winters – koele zomer:
1902, 1907, 1909, 1918, 1922, 1924, 1929, 1931, 1940, 1942, 1954, 1956, 1963, 1964, 1979, 1985, 1987, 2011

Koude / strenge winters – warme zomer:
1917, 1941, 1947, 1969, 1982, 1997, 2009, 2010, 2013

De combinatie koude/strenge winters – koele zomer kwam 18 keer voor.
De combinatie koude/strenge winters – warme zomer kwam 9 keer voor.
Vorig jaar dus bij uitzondering geen dynamische zomer na een koude winter.


Zeer zachte winters – koele zomer:
1916, 1957, 1988, 1998, 2000, 2007, 2008

Zeer zachte winters – warme zomer:
1935, 1975, 1989, 1995

Ook na een zeer zachte winter kwam een koele zomer vaker voor dan een warme. Warme zomers kwamen vaker na een normale of een vrij zachte winter.

Tevens is winter 2014 absoluut een zeer zachte winter Remko. Hij zal als de op 1 na zachtste ooit eindigen, alleen die van 2007 was nog wat zachter.
Laatst gewijzigd door Ko op 25-02-2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Oud-forumlid » 24-02-2014 21:12

Winters en de zomers die er op volgden (de onderste grafiek):

Afbeelding

Ergo: Een schot hagel. Bij de lentes na de winter is er wel een (zwakke) correlatie.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 25-02-2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door John » 24-02-2014 21:51

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:

Was vorig jaar dus in Noorwegen, zag de hoogvlakte op de poolcirkel eruit zien als de Cevennen in augustus, vloekte de drie dagen over dat ik er was plus elke keer dat ik het me herinnerde. Met reden. Twee complete antieke dorpen en een gigantisch bosgebied zijn in Noorwegen afgebrand, één van die branden deed het op z'n Australisch ruim een week lang. Dit was in januari. In Noorwegen.

Nu wij, graag. Weg met de Veluwe. Weg met de Drentse Bossen. Zeven weken lang veenbranden in de Ardennen graag. Misschien dat het boodschapje dan hier ook eens overkomt. Met minder zal het niet gaan, namelijk.

(heb alweer grandioos de pee in vandaag, met dit stomme veertiengradenweer, een lente die geen lente is omdat het nooit winter was)


Remko, al krijgen we deze zomer drie maanden achtereen zoals juli 2006. Wat een naïviteit, dat je denkt dat 'de boodschap' dan boodschap zal zijn.

Volgens jou is 'de boodschap' elders in de wereld al lang gegeven. Moskou 2010, Australië, Lapland, de VS, enz... .
Ik heb nog geen handelwijze kunnen ontdekken die bevestigt dat 'boodschap' is aangekomen.
Dat zal in Nederland niet anders gaan.

Het is voor mij dus maar de vraag of preken wel je juiste strategie is.
Laatst gewijzigd door John op 25-02-2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Oud-forumlid » 24-02-2014 22:40

John schreef:Het is voor mij dus maar de vraag of preken wel je juiste strategie is.


Wat ik denk: Gewoon geduldig je verhaal blijven vertellen, eventuele onzin weerleggen, en daarnaast aangeven hoe je het kan aanpakken.

Wat dat laatste betreft heb je het over de ombouw van de energievoorziening, het veranderen van onze wijze van landgebruik, het wat minder uitbundig omgaan met energie i.h.a., etc. etc.

Dat zijn allemaal zaken waar we decennia over zullen gaan doen.

Mazzel & broge, Evert

(Zie ook: http://home.kpn.nl/wesker/blogs/pic/Energie_presentatie.pdf)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 25-02-2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Was Lente 2014, is nu klimaatverandering

Bericht door Sebastiaan » 25-02-2014 08:53

John schreef:
Het is voor mij dus maar de vraag of preken wel je juiste strategie is.


Ja, en de juiste plek. Denk dat de veruit de meeste mensen hier wel bewust zijn van de ernst van de situatie en graag verandering willen. Bovendien denk ik dat je altijd moet kijken hoe vaak je iets zegt, dat kan anders ook tegen je goede intenties keren, en dat is zonde ;)

M.b.t.lente. Gisteren was al een echte lente-achtige dag. Beetje veel wind misschien, maar prima uit te houden in de zon, uit de wind.
Afgezien van paar dagen een meer ZO wind, gaat de dominantie van Z-ZW wind gewoon door.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 25-02-2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie