Record CO2-uitstoot in 2013

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Vervolg

Bericht door Dick » 15-12-2013 12:25

Onderzoek naar en ontwikkeling van deze vierde generatie kerncentrales werd begin jaren '90 abrupt stilgelegd door de regering Clinton. De president had zich verbonden met de anti-kernwapenlobby. Iedereen had nog het schrikbeeld van Tsjernobyl en Three Mile Island op het netvlies staan. En ook de lobby's van de Texaanse oliebaronnen deden hun wertk.
Het lijkt een gemiste kans, voor met name de USA lijkt sprake van een win-winsituatie. Brandstof voor de vierde generatie kencentrales is voorhanden, hoeft niet te worden ingevoerd, opgepompt of gemijnd. Je raakt dat levensgevaarlijke afval van kernraketten kwijt. De riskante boringen in de Golf van Mexico en het poolgebied kunnen worden afgebouwd. Evenals de de landschapsvernietigende mijnbouw. De CO2-uitstoot neemt sterk af. Wel schiet er nog radio-actief afval over dat veilig moet worden opgeborgen.
Het vereist een omslag in denken: voor het grote publiek is serieus discussiëren over kernenergie in feite taboe. Feit is dat met de huidige technieken uiterst veilige, moderne kerncentrales gebouwd kunnen worden. Amerikanen, Russen, Chinezen mogelijk ook, hebben een voorraad bruikbaar uranium ter beschikking. Ze moeten alleen dat 'China Syndrom' van zich afschudden en de greep van de fossiele-brandstoflobby. Dat laatste zou wel eens erg lastig kunnen worden. Er is wel heel veel belangenverstrengeling als het gaat om Gazprom, Exxon/Esso en Shell. En wij moeten met zijn allen de afweging maken of wij het gevaar van het CO2-afval willen bestrijden met kernafval. Overigens is het de vraag of voor Europese en landen daarbuiten in ontwikkeling vierde generatie kerncentrales een optie zijn. Wij zullen ons ook op duurzame energie-bronnen moeten concentreren.
Laatst gewijzigd door Dick op 15-12-2013 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Record CO2-uitstoot in 2013

Bericht door Oud-forumlid » 15-12-2013 19:08

Ik heb het al eens eerder opgebracht: Een overzicht over een duurzamere energievoorziening (voor de belangstellenden).

Zie: http://home.kpn.nl/wesker/blogs/pic/Energie_presentatie.pdf

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 15-12-2013 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Record CO2-uitstoot in 2013

Bericht door Dick » 15-12-2013 20:52

Bedankt Evert, heb de hele presentatie als 'bladwijzer' opgeslagen, om het nog eens rustig door te nemen.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Record CO2-uitstoot in 2013

Bericht door Adrie » 16-12-2013 00:52

Kernenergie is altijd al omstreden geweest, 30 jaar geleden ook al, toen er nog nauwelijks sprake was van besef van een versterkt broeikaseffect. Het beeld rondom kernenergie is altijd door incidenten bepaald. Vrijwel alle incidenten waren het gevolg van (grove) menselijke fouten in de operatie (Tsjernobyl) of het ontwerp (Fukushima) De tegenwoordige ontwerpen zijn intrinsiek veilig (geen exponentiëel gedrag). Er wordt al jarenlang onderzoek gedaan naar stabiele en exploiteerbare kernfusie reactoren. Deze zijn én intrinsiek veilig én leveren relatief heel weinig radioactief afval. Alleen denk ik dat de door het Fukushima incident kernenergie in de publieke opinie wel eens de doodsteek zou hebben gekregen..

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Record CO2-uitstoot in 2013

Bericht door Dick » 16-12-2013 20:27

Kernenergie is omgeven met gruwelijke mystiek. Het heeft te maken met de onzichtbare dreiging van radio-actieve straling waar mensen kanker van kunnen krijgen. En de Koude Oorlog heeft generaties opgezadeld met de angst voor fall-out.
Ik moet zeggen dat ik vanaf de puberteit tegenstander ben geweest van kernenergie, terwijl ik bepaald niet in links-activistische-'alternatieve' kringen verkeerde. Pas de laatste 10 jaar of zo denk ik er wat genuanceerder over.
Laatst gewijzigd door Dick op 16-12-2013 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie