IPCC klimaatrapport

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IPCC klimaatrapport

Bericht door Gerben » 11-11-2014 15:26

Remko schreef:Vreemde opmerking over Einstein. Inhoudelijk flauwekul, ik bespeur ergens een vorm van projectie: 'ik kan niet helder denken dus Einstein kon het ook niet en daarom kan ik nu internetten'.


Het zijn de woorden van Einstein zelf Remko en het klopt precies wat ik schrijf. Valt me een beetje tegen van je :(

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: IPCC klimaatrapport

Bericht door Oud-forumlid » 11-11-2014 15:53

Sprak Einstein dan Nederlands?
Tip: vertaal 'gezond verstand' niet met 'common sense'.
Of het klopt wat je schrijft is helemaal niet na te gaan, althans het is niet na te gaan wat Einstein wel gezegd zou hebben. Dat hij z'n 'gezonde verstand' opzijzette is natuurlijk klinkklare nonsens, heel makkelijk na te gaan. Tenzij je 't toch wil vertalen met 'common sense', gedefinieerd door Einstein als 'de verzameling vooroordelen die je met je achttiende hebt verzameld' - het weggooien dan ook méér dan waard.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IPCC klimaatrapport

Bericht door Gerben » 11-11-2014 16:46

"Sprak Einstein dan Nederlands? "

Gelukkig ben je snel weer terug :)

"Tip: vertaal 'gezond verstand' niet met 'common sense'.
Of het klopt wat je schrijft is helemaal niet na te gaan, althans het is niet na te gaan wat Einstein wel gezegd zou hebben. Dat hij z'n 'gezonde verstand' opzijzette is natuurlijk klinkklare nonsens, heel makkelijk na te gaan. Tenzij je 't toch wil vertalen met 'common sense', gedefinieerd door Einstein als 'de verzameling vooroordelen die je met je achttiende hebt verzameld' - het weggooien dan ook méér dan waard."

Maak er nou niet zo'n drama van. Je weet best wat ik bedoel. Einstein trok iets wat eigenlijk zo enorm logisch leek in twijfel. En gelukkig maar voor de wetenschap.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: IPCC klimaatrapport

Bericht door Oud-forumlid » 11-11-2014 16:55

Natuurlijk weet ik exact wat je bedoelt.
Einstein gebruikte eenvoudig op logische wijze bepaalde observaties die indertijd gedaan werden. Dat was een staaltje gezond verstand waar hij beroemd mee werd.
An sich hield het gros van de fysici daarvoor nog vast aan iets dat duidelijk niet (meer) logisch was, namelijk het geloof in een 'medium' voor de voortplanting van licht, sinds de publicatie van Maxwell in 1865.
De constantheid van de lichtsnelheid volgt daar dus ook reeds uit (immers: géén medium).
Het is wel makkelijk napraten natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 11-11-2014 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: IPCC klimaatrapport

Bericht door Oud-forumlid » 11-11-2014 16:57

Overigens zeg je nu iets heel anders dan eerst. Moet ik nog uitleggen waarom mij dat niet verbaast? Iets met 'bronnen' enzo?

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: IPCC klimaatrapport

Bericht door Karel » 12-11-2014 10:21

Wat kan de klimaatopwarming die het IPPC aangeeft voor Nederland betekenen. Naast de bekende scenarios hier een tweetal onderzoeken die ingaan op de toename van herfststormen met tropische lading en de afname van de frequentie van sneeuwval in de winter in Nederland.

http://www.staff.science.uu.nl/~delde102/SriptieMichielBaatsten%5BJune 2014%5D.pdf
http://www.knmi.nl/~vries/Publications/pubs/2014_HdVetal_CLDY_snow.pdf

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: IPCC klimaatrapport

Bericht door Oud-forumlid » 12-11-2014 14:42

In AR1 t/m AR5 wordt de de facto klimaatverandering van de Levant, met alle gevolgen vandien, continu zeer zwaar onderschat.
Maar dit geldt dus ook voor Nederland, zeker met de recente studies van de WAIS in het achterhoofd in aanmerking genomen. De zeespiegelstijging kan ons land deze eeuw immers nog beëindigen. Dat is de allerbelangrijkste dreiging voor ons. En die verzwijgen we dus maar liever heel goed. We doen net of we 1.5m zeespiegelstijging kunnen hebben en alsof onze rivieren dan nog gewoon in zee uitkomen waar ze dat nu doen.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 13-11-2014 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: IPCC klimaatrapport

Bericht door Karel » 13-11-2014 09:48

Er is ongeveer 5% kans op een mondiale zeespiegelstijging van 1.80m volgens bijgaande analyse.
http://iopscience.iop.org/1748-9326/9/10/104008/pdf/1748-9326_9_10_104008.pdfOmdat voor de Nederlandse kust ongeveer met de mondiale zeespiegelstijging rekening moet worden gehouden is dit toch wel de waarde waarmee rekening moet worden gehouden.https://sites.google.com/site/hylkedevelop/news/scenariosforregionalsealevelrisealongthenorthsea
Voor de kansen voor rivierafvoertoename in 2100 in Nederland is per rivier een aparte karakteristiek te hanteren . http://www.deltawerken.com/Waterways/1455.html

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: IPCC klimaatrapport

Bericht door Oud-forumlid » 13-11-2014 10:10

Karel, dank voor dat artikel!

Er staat een ontzettend belangrijk en gemeenlijk ongelofelijk onderschat dingetje in:
"This leads to an intrinsically hard to quantify fat tail in the probability distribution for global mean sea level rise."

Toverwoord: 'fat tail'.
Wat hier werkelijk staat is dat die 5% géén werkelijke waarde heeft!!

Stel vragen, want ik ben makkelijk een jaar bezig om dit concept uit te leggen. Het eerste halfjaar zal ik dan alleen maar bezig zijn om jullie de 'normale verdeling' volkomen uit het hoofd te praten. Want die moet je dus kwijt!!

Een behoorlijk helder verhaal, met de nodige contra-intuïtieve punten helder uitgelegd: http://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/3693423/Weitzman_OnModeling.pdf?sequence=2 .

'Fat tail' onzekerheid, voorbeeld: vijftig procent van het totale verhandelde volume op Wall Street over de afgelopen zestig jaar werd gerealiseerd op twaalf losse dagen.
Dat zijn vooral de krachdagen.
Dit zijn veruit de belangrijkste handelsdagen die er bestaan. Ver- en veruit. En ze zijn VOLKOMEN onvoorspelbaar als je ook maar een greintje hangt aan de klokkromme (bron voor dit voorbeeld is 'The Black Swan' van Nassim Taleb, baanbrekend werk over het fenomeen: in de fat tail zit de zwarte zwaan waarmee niemand ooit rekening houdt en die toch heus om de haverklap toeslaat).

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: IPCC klimaatrapport

Bericht door Karel » 13-11-2014 11:40

Remko bedankt voor de "fat tail issue"
Ja hoe snel zal het ijs smelten? Ik hoor het morgen over het arctic deel.
Antarctica is nog wel de grootste bijdrage aan de "fat tail".
Laatst gewijzigd door Karel op 13-11-2014 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie