De straalstroom is de laatste tijd afwezig.

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

De straalstroom is de laatste tijd afwezig.

Bericht door Daniël » 27-05-2013 20:17

Op http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/a693e682effe873c972f911669525ecf/article/straalstroom-1.html lees ik o.a. het volgende:

Straalstroom

Het Europese klimaat wordt voor een belangrijk gedeelte bepaald door de ligging van de zogeheten straalstroom. Een relatief smalle gordel met hoge winsnelheden in de hogere lucht lagen van de atmosfeer. Maar steeds vaker blijkt deze straalstoom de grote afwezige te zijn. En ontaardt het Europese weer in extremen en records....
Laatst gewijzigd door Daniël op 27-05-2013 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: De straalstroom is de laatste tijd afwezig.

Bericht door Edward » 27-05-2013 20:34

Maar voor hoe lang?

"Klimaatwetenschappers speuren naar de mogelijk oorzaak van de afwezige straalstroom. Is het slechts een onderdeel van en natuurlijke cyclus, of is er meer aan de hand? Ook in het verleden zijn er perioden aanwijsbaar waarbij de straalstroom gas terug nam of min of meer van de kaarten leek te zijn verdwenen. Toch is het niet ondenkbaar, dat er tegenwoordig meer aan de hand is. Immers, de kracht van de straalstroom hangt samen met temperatuurverschillen. Het is bekend dat het Poolgebied beduidend sneller opwarmt dan de subtropen. De temperatuurgradiënt neemt iets af. Het zou kunnen, dat deze afname reeds voldoende is, om zoveel vaart uit de straalstroom te halen, dat die een meer meanderend gedrag krijgt. Met bochten en afgesnoerde lagedrukgebieden in de vorm van de, hier vaker genoemde, koude putten. In dit kader is het zeker opvallend, dat we ook in de voorbije jaren al erg vaak een zwakke straalstroom zagen. Hiermee verband houdt ook het uitblijven van perioden met onstuimig weer vanuit het westen. Echte (zuid)westerstormen hebben we al tijden niet meer gehad in ons land." (zelfde artikel van MC)

Als dit een paar jaar duurt, is het niet zo vreemd. Als dit tientallen jaren zou duren, met relatief weinig sterke straalstromen, dan is het wel opmerkelijk en moet men er rekening mee houden.
Laatst gewijzigd door Edward op 27-05-2013 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: De straalstroom is de laatste tijd afwezig.

Bericht door Karel » 27-05-2013 20:51

Vanaf ongeveer 12 mei 2013 is boven de Atlantische Oceaan de straalstroom NW- ZO gericht op de Golf van Biskaje.
Ook in de periode vanaf de eerste decade van maart 2013 tot en met de eerste decade van april was de straalstroom W-O gericht op de Golf van Biskaje. Bijzonder was dat de straalstroom zich voortzette over Centraal en Zuid-Europa.

Deze langdurige situaties zijn in het verleden ook voorgekomen. Ook de wisselingen in de windsnelheden in de straalstroom komen voor.

De ligging van de straalstroom boven de Atlantische Oceaan is over het algemeen erg veranderlijk maar er zijn voorkeursposities. Op de universiteit van Reading is door Tim Woollings veel onderzoek uitgevoerd o.a. met behulp van de NCEP waarnemingsreeks (vanaf 1871).

"In general, the features exhibited in shorter records are shown to be robust,
for example the strong skewness of the NAO distribution. Related to this is a
clear multimodality of the jet latitude distribution which suggests the existence
of preferred positions of the jet. Decadal variations in jet latitude are shown to
correspond to changes in the occurrence of these preferred positions. However,
it is the speed rather than the latitude of the jet which exhibits the strongest
decadal variability, and in most seasons this is clearly distinct from a white noise
representation of the seasonal means. When viewed in this longer term context
the variations of recent decades do not appear unusual, and recent values of jet
latitude and speed are not unprecedented in the historical record."http://www.met.reading.ac.uk/~swr01tjw/pubs/20Cjet.final.pdf
Laatst gewijzigd door Karel op 27-05-2013 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: De straalstroom is de laatste tijd afwezig.

Bericht door John » 29-05-2013 11:55

We zien in enorme variaties van zomer tot zomer. Er zijn zomers geweest met een heel noordelijk gelegen straalstroom en dus het polaire front ver noord van ons. Wij dan in subtropische lucht.
We zien nu een laag gelegen straalstroom, waardoor wij diep in polaire lucht zitten en dus sterk negatief afwijkende temperaturen ervaren.
We zien ook zomers met een straalstroom grotendeels noord van ons, maar niet al te ver en in ons land meer ruimte voor getransformeerde polaire lucht, waarin het zomers vrij warm kan worden (20-25 graden en zwoel kan aanvoelen. Het kan tot stevige regen- en onweersbuien komen aan het einde van de dag door dagelijkse gang en pakketjes koudere bovenlucht die langstrekken.
Laatst gewijzigd door John op 29-05-2013 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Opwarming of blokkade

Bericht door Oud-forumlid » 04-06-2013 12:31

[/b]Dit item is precies het plekje waar ik eens kan wijzen op een ingezonden stuk dat onlangs geplaatst werd in de Leeuwarder Courant. Het betreft een visie die ik wel interessant vond om te lezen, te meer omdat de schrijver blijkens het stuk als een door de wol geverfde weergeïntersseerde kan worden beschouwd. In elk geval heb ik het stukje uitgeknipt om te bewaren en geef ik het hier door, zonder er een waardeoordeel over te geven. Gewoon om even kennis van te nemen.

De heer [b][/b]L.K.H. Pijlman te Oldemarkt [b][/b]schreef in de Rubriek Ingezonden van de Leeuwarder Courant van 11 april 2013 het volgende:

Sinds 1947, met de op één na strengste winter van de twintigste eeuw, heb ik een obsessie gekregen voor winterweer. Wel zodanig dat ik in de warme zomer van '47 alle weeroverzichten opnieuw las van Hans de Jong. Ik heb daarna vier maal de Elfstedentocht gereden, waaronder die van 18 januari 1963 (uitgereden).

Vanaf 1988 is de temperatuur bij ons gestegen, reden waarom o.a. het KNMI en anderen ervan uitgaan dat er opwarming plaatsvindt (deze opwarming zou een lineaire lijn naar boven moeten zijn wat echter niet het geval is). Nu de winter van 2013 achter ons ligt, hebben we te maken gehad met een blokkade van ruim twee maanden met enkele onderbrekingen.
Nu vindt op de Noordpool een duidelijke opwarming plaats, waardoor er veel minder koude lucht over Canada naar het zuiden stroomt die botst met warme lucht uit het zuiden. Hierdoor zullen in de toekomst minder diepe depressies ontstaan en zal de straalstroom op ruim 10 kilometer hoogte verminderen. Hierdoor zal het voor depressies minder gemakkelijk worden een wig te slaan in hogedrukgebieden boven Noord- en Oost-Europa, terwijl door het smelten van de ijskap op Groenland de warme golfstroom aan invloed inboet, zo niet tot stilstand komt. Hoezo opwarming in Noordwest-Europa?".

Oud-forumlid
Berichten: 170

Opwarming of blokkade

Bericht door Oud-forumlid » 04-06-2013 12:32

Dit item is precies het plekje waar ik eens kan wijzen op een ingezonden stuk dat onlangs geplaatst werd in de Leeuwarder Courant. Het betreft een visie die ik wel interessant vond om te lezen, te meer omdat de schrijver blijkens het stuk als een door de wol geverfde weergeïntersseerde kan worden beschouwd. In elk geval heb ik het stukje uitgeknipt om te bewaren en geef ik het hier door, zonder er een waardeoordeel over te geven. Gewoon om even kennis van te nemen.

De heer L.K.H. Pijlman te Oldemarkt schreef in de Rubriek Ingezonden van de Leeuwarder Courant van 11 april 2013 het volgende:

[/] Sinds 1947, met de op één na strengste winter van de twintigste eeuw, heb ik een obsessie gekregen voor winterweer. Wel zodanig dat ik in de warme zomer van '47 alle weeroverzichten opnieuw las van Hans de Jong. Ik heb daarna vier maal de Elfstedentocht gereden, waaronder die van 18 januari 1963 (uitgereden).

Vanaf 1988 is de temperatuur bij ons gestegen, reden waarom o.a. het KNMI en anderen ervan uitgaan dat er opwarming plaatsvindt (deze opwarming zou een lineaire lijn naar boven moeten zijn wat echter niet het geval is). Nu de winter van 2013 achter ons ligt, hebben we te maken gehad met een blokkade van ruim twee maanden met enkele onderbrekingen.
Nu vindt op de Noordpool een duidelijke opwarming plaats, waardoor er veel minder koude lucht over Canada naar het zuiden stroomt die botst met warme lucht uit het zuiden. Hierdoor zullen in de toekomst minder diepe depressies ontstaan en zal de straalstroom op ruim 10 kilometer hoogte verminderen. Hierdoor zal het voor depressies minder gemakkelijk worden een wig te slaan in hogedrukgebieden boven Noord- en Oost-Europa, terwijl door het smelten van de ijskap op Groenland de warme golfstroom aan invloed inboet, zo niet tot stilstand komt. Hoezo opwarming in Noordwest-Europa?".[\]

Oud-forumlid
Berichten: 170

Opwarming of blokkade

Bericht door Oud-forumlid » 04-06-2013 12:33

Dit item is precies het plekje waar ik eens kan wijzen op een ingezonden stuk dat onlangs geplaatst werd in de Leeuwarder Courant. Het betreft een visie die ik wel interessant vond om te lezen, te meer omdat de schrijver blijkens het stuk als een door de wol geverfde weergeïntersseerde kan worden beschouwd. In elk geval heb ik het stukje uitgeknipt om te bewaren en geef ik het hier door, zonder er een waardeoordeel over te geven. Gewoon om even kennis van te nemen.

De heer L.K.H. Pijlman te Oldemarkt schreef in de Rubriek Ingezonden van de Leeuwarder Courant van 11 april 2013 het volgende:

Sinds 1947, met de op één na strengste winter van de twintigste eeuw, heb ik een obsessie gekregen voor winterweer. Wel zodanig dat ik in de warme zomer van '47 alle weeroverzichten opnieuw las van Hans de Jong. Ik heb daarna vier maal de Elfstedentocht gereden, waaronder die van 18 januari 1963 (uitgereden).

Vanaf 1988 is de temperatuur bij ons gestegen, reden waarom o.a. het KNMI en anderen ervan uitgaan dat er opwarming plaatsvindt (deze opwarming zou een lineaire lijn naar boven moeten zijn wat echter niet het geval is). Nu de winter van 2013 achter ons ligt, hebben we te maken gehad met een blokkade van ruim twee maanden met enkele onderbrekingen.
Nu vindt op de Noordpool een duidelijke opwarming plaats, waardoor er veel minder koude lucht over Canada naar het zuiden stroomt die botst met warme lucht uit het zuiden. Hierdoor zullen in de toekomst minder diepe depressies ontstaan en zal de straalstroom op ruim 10 kilometer hoogte verminderen. Hierdoor zal het voor depressies minder gemakkelijk worden een wig te slaan in hogedrukgebieden boven Noord- en Oost-Europa, terwijl door het smelten van de ijskap op Groenland de warme golfstroom aan invloed inboet, zo niet tot stilstand komt. Hoezo opwarming in Noordwest-Europa?".

Plaats reactie