Regionale zeespiegel

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Regionale zeespiegel

Bericht door Edward » 21-04-2013 22:34

Las via Peter Kuipers Munneke de volgende stukjes over regionale zeespiegelverschillen miljoenen jaren geleden:

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/04/21/zeespiegel-antarctica-steeg-bij-vorming-ijskap-gevolgen-voor-klimaatscenarios/ (nederlands)
http://www.tudelft.nl/en/current/latest-news/article/detail/sterke-regionale-zeespiegelstijging-tijdens-vorming-ijskap-op-antarctica/ (engels)

Misschien ook iets voor WEEReldnieuws.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Regionale zeespiegelstijging

Bericht door Dick » 21-04-2013 22:59

Interessant artikel. Dat de zeespiegel wereldwijd niet vlak is, maar bergen en dalen kent, herinner ik me nog van mijn geologiecolleges tijdens mijn studie Fysische Geografie. Dat komt door variaties in de zwaartekracht, voortkomend uit variaties in gesteentedichtheden. Ik wist niet dat een landijskap ook invloed heeft op de zwaartekracht.
Veranderingen van de zeespiegel zijn relatief. Het landoppervlak zelf kan ook dalen of stijgen. Delen van Scandinavië komen nog een meter per eeuw omhoog, 'terugverend' nadat de druk van de landijskap na de laatste ijstijd was verdwenen. Ter compensatie daalt land verder naar het zuiden, waaronder Nederland. Mocht de ijskap van Groenland smelten dan vindt hetzelfde paats. Al zal het nieuwe land eerst overstromen, omdat de zeespiegelstijging aanvankelijk veel groter zijn dan de stijging van het landoppervlak. De relatie tussen zwaartekracht, landijs en variaties van de zeespiegel maakt het geheel wel onoverzichtelijker.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Regionale zeespiegel

Bericht door Karel » 22-04-2013 16:18

Ook de toekomstige mogelijke regionale zeespiegelstijgingen zijn onderzocht.

De master of science thesis van Aimee Slangen laat zien dat het afsmelten van het landijs van Antarctica voor Nederland het slechtst uitkomt. Overigens zijn er meer gebieden die gevoelig zijn voor de "regionale" zeespiegelstijging (bijvoorbeeld de USA noord-oostkust)
http://www.staff.science.uu.nl/~slang101/docs/thesis_slangen_final.pdf

Adwin
Berichten: 540
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Regionale zeespiegel

Bericht door Adwin » 23-04-2013 19:39

Vul hier je reactie in...
Dick schreef:Interessant artikel. Dat de zeespiegel wereldwijd niet vlak is, maar bergen en dalen kent, herinner ik me nog van mijn geologiecolleges tijdens mijn studie Fysische Geografie. Dat komt door variaties in de zwaartekracht, voortkomend uit variaties in gesteentedichtheden. Ik wist niet dat een landijskap ook invloed heeft op de zwaartekracht.
Veranderingen van de zeespiegel zijn relatief. Het landoppervlak zelf kan ook dalen of stijgen. Delen van Scandinavië komen nog een meter per eeuw omhoog, 'terugverend' nadat de druk van de landijskap na de laatste ijstijd was verdwenen. Ter compensatie daalt land verder naar het zuiden, waaronder Nederland. Mocht de ijskap van Groenland smelten dan vindt hetzelfde paats. Al zal het nieuwe land eerst overstromen, omdat de zeespiegelstijging aanvankelijk veel groter zijn dan de stijging van het landoppervlak. De relatie tussen zwaartekracht, landijs en variaties van de zeespiegel maakt het geheel wel onoverzichtelijker.


De zelfgravitatie van een ijsmassa, is al lang bekend en wat vergeten geraakt. Dit is reeds eerder in de discussies naar voren gekomen. Het is dus niet makkelijk te voorspellen wat de zeespiegel doet bij een grote smelt.

Adwin
Berichten: 540
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Regionale zeespiegel

Bericht door Adwin » 23-04-2013 19:40

Vul hier je reactie in...
Adwin schreef:Vul hier je reactie in...
Dick schreef:Interessant artikel. Dat de zeespiegel wereldwijd niet vlak is, maar bergen en dalen kent, herinner ik me nog van mijn geologiecolleges tijdens mijn studie Fysische Geografie. Dat komt door variaties in de zwaartekracht, voortkomend uit variaties in gesteentedichtheden. Ik wist niet dat een landijskap ook invloed heeft op de zwaartekracht.
Veranderingen van de zeespiegel zijn relatief. Het landoppervlak zelf kan ook dalen of stijgen. Delen van Scandinavië komen nog een meter per eeuw omhoog, 'terugverend' nadat de druk van de landijskap na de laatste ijstijd was verdwenen. Ter compensatie daalt land verder naar het zuiden, waaronder Nederland. Mocht de ijskap van Groenland smelten dan vindt hetzelfde paats. Al zal het nieuwe land eerst overstromen, omdat de zeespiegelstijging aanvankelijk veel groter zijn dan de stijging van het landoppervlak. De relatie tussen zwaartekracht, landijs en variaties van de zeespiegel maakt het geheel wel onoverzichtelijker.


De zelfgravitatie van een ijsmassa is al lang bekend, maar wat vergeten geraakt. Dit is reeds eerder in de discussies naar voren gekomen. Het is dus niet makkelijk te voorspellen wat de zeespiegel doet bij een grote smelt.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Regionale zeespiegel

Bericht door Karel » 16-07-2013 08:54

Inmiddels is in http://www.pnas.org/content/early/2013/07/10/1219414110.full.pdf+html een artikel verschenen waarin de zeepiegelstijging over duizenden jaren wordt berekend. Met de huidige temperatuurstijging zal dat meters bedragen. De situatie in het vorige interglaciaal (120000jaar geleden) is hiermee te vergelijken.

"The simulations of future scenarios we ran from physical models were fairly consistent with evidence of sea-level rise from the past," Clark added. "Some 120,000 years ago, for example, it was 1-2 degrees warmer than it is now and sea levels were about five to nine meters higher. This is consistent with what our models say may happen in the future."
Temperatuur moet niet stijgen maar zelfs dalen is het advies.

Een uitgebreide samenvatting is hier te vinden.http://www.indybay.org/newsitems/2013/07/15/18739875.php

Voorzorgprincipe toepassen en uitstoot broeikasgassen reguleren op een afgesproken niveau en adaptatie is hoop ik het politieke resultaat van het advies van het IPPC de komende herfst. Het idee dat de mens de temperatuur op het niveau van 2013 gaat reguleren doet me denken aan het beeld van de wereldbol in de hand van de wereldleider.
Laatst gewijzigd door Karel op 16-07-2013 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie