Dagrecords: zinloos of niet??

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Dagrecords: zinloos of niet??

Bericht door Adrie » 08-04-2013 00:52

De laatste tijd worden we in de media regelmatig geconfronteerd met weerextremen die voor 1 bepaalde datum zijn gemeten. Statistisch hebben dit soort extremen weinig waarde, bij meetreeksen van soms niet meer dan 10-tallen jaren hangen dat soort datum-extremen veel te veel van toevalligheden in het verleden af.

Bij extremen is het overigens veel nuttiger om naar afwijkingen van een (lopend) gemiddelde te kijken en naar (eventueel gemodelleerde) herhalingstijden.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Dagrecords: zinloos of niet??

Bericht door Karel » 08-04-2013 09:37

Herinnering gaat meestal niet verder dan enkele tientallen jaren. Er is blijkbaar nieuwswaarde in dagrecords.
Inderdaad is het veel interessanter naar afwijkingen van een gemiddelde te kijken.
Bijvoorbeeld nu voor de periode 10 maart 2013 t/m 7 april 2013. De gemiddelde temperatuur in De Bilt staat in deze periode op 1,46. De afwijking ten opzichte van lopende klimatologische gemiddelden is een record over meer 150 jaar. Of dat ook geldt voor 1845 is nog even na te gaan.

Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Dagrecords: zinloos of niet??

Bericht door Sebastiaan » 08-04-2013 12:06

In aanvulling op bericht Karel, afwijking tov lopende gemiddelde. Eerst de betreffende maart maand, daarachter de afwijking tov normaal van toen.
1845 -7,1
1748 -4,9
1789 -4,7
1785 -4,6
1853 -4,4
1786 -4,3
2013 -3,7

Dan zie je dat we sinds 1853 niet meer zo'n sterke afwijking hebben gehad. Groter dan koudere maartmaanden in de 20e eeuw! Daar hoor je inderdaad niemand over, ik vraag me zelfs af of het weer in het overzicht van maart in de Weerspiegel komt.

M.b.t. vermelden dagrecords in de media lijkt me niet verkeerd. Dat is hetzelfde als het noemen van een strenge winter terwijl daar volgens de meteorologische waarheid geen sprake van kan zijn. Het is met andere woorden een indicatie voor 'leken' dat het erg koud is, en daar wordt dan een cijfer, lees record aan gehangen. Het zijn dus twee verschillende werelden die bij elkaar komen.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 12-04-2013 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Dagrecords: zinloos of niet??

Bericht door Gert » 08-04-2013 18:54

A3. Het is leuk als nieuwsitem maar het wordt dan vervolgens zo sterk ingezet dat zo'n beetje heel Nederland het gevoel krijgt dat de nieuwe ijstijd weer is begonnen. Kortom dagrecord leuk maar niet meer dan dat

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Dagrecords: zinloos of niet??

Bericht door Adrie » 09-04-2013 23:10

Sebastiaan schreef:t. vermelden dagrecords in de media lijkt me niet verkeerd. Dat is hetzelfde als het noemen van een strenge winter terwijl daar volgens de meteorologische waarheid geen sprake van kan zijn. Het is met andere woorden een indicatie voor 'leken' dat het erg koud is, en daar wordt dan een cijfer, lees record aan gehangen. Het zijn dus twee verschillende werelden die bij elkaar komen.


Wat je hierboven zegt, is zo geformuleerd dat ik het niet precies eenduidig opvat, maar het opblazen van "dagrecords" in de media en het benoemen van een normale winter (vorstgetal van Hellmann) als "streng" is dus evident wel verkeerd. Het is desinformatie die tot normvervaging leidt. Het leidt de aandacht af van de mondiale opwarming en geeft de valse suggestie dat er met het klimaat weinig aan de hand is. Feit is dat de laatste koude winter (Hellmanngetal) die van 1997 is. Feit is dat de gemiddelde wintertemperatuur in dit landje hier de afgelopen 60 jaar bijna 1 graad gestegen is.

De media hebben ook een functie om leken op een begrijpelijke manier objectief voor te lichten. Nieuwsmedia horen waardenvrije feiten te brengen, geen meningen, of beeldvorming. Opinie is prima, maar daar zijn aparte mediauitingen voor.

John
Berichten: 2612
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Dagrecords: zinloos of niet??

Bericht door John » 10-04-2013 09:20

Vul hier je reactie in...
Adrie schreef: Nieuwsmedia horen waardenvrije feiten te brengen, geen meningen, of beeldvorming.


En daarbij ook juiste feiten...

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Dagrecords: zinloos of niet

Bericht door Dick » 10-04-2013 21:59

Zelf houd ik ook een kalender met dagrecords in De Bilt bij. Gewoon een schriftje, ingevuld met potlood en bij ieder nieuw 'record' uitgummen. Eigenlijk is het meer om een beetje overzicht te houden. Die ene 15 plusser in januari 1993 is bijvoorbeeld interessant, of de toename van de aantallen zomerse dagen in april. Om maar eens iets te noemen. Uiteraard valt me ook op dat datumrecords uiterst relatief zijn. Op 25 en 28 januari zou een Tn van -12,7 goed zijn voor nieuwe dagrecords in De Bilt. Alleen op de 26e en 27e staan die waarden van -23,4 en -24,8 respectievelijk, dat is andere koek!! Wat de berichtgeving in de media betreft. Hier is wel sprake van een wisselwerking, een tweezijdig causaal verband. Het nieuws meldt wat 'leeft onder het volk' en beïnvloedt dit op zijn beurt. Ik denk/hoop/verwacht dat er ook gewenning gaat optreden; men schrikt waarschijnlijk ondertussen niet meer zo van sneeuw en vorstperiodes. Dat was anders in de winter van 2008/09 toen voor het eerst in jaren de schaatsen uit het vet konden. En tja, een 'strenge winter' is in de beleving van het grote publiek bereikt ruim voor Hellmann boven de 100 uitkomt, laat staan
160 of 200.
Laatst gewijzigd door Dick op 10-04-2013 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Dagrecords: zinloos of niet??

Bericht door Oud-forumlid » 15-04-2013 12:16

Zinvol, maar alleen voor lange reeksen. Ik reken dus alleen met de Bilt.
Ik acht bijvoorbeeld wel degelijk van waarde dat een klein etmaaltje zuidenwind alweer goed was voor een dagrecord Tn gisteren. Dat wil dus zeggen dat van 113 metingen Tn in de De Bilt op 14 april die van gisteren weer eens nummer één was.
Het totaal dagrecords de koude uitgezet tegen de warme vormt imo een buitengewoon 'graphic' bewijs van de opwarming. In veel recente jaren is die verhouding 1:10 of erger. Hoe we dit jaar lopen heb ik niet uitgezocht, ongeveer gelijk gok ik.

Sebastiaan
Berichten: 12293
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Dagrecords: zinloos of niet??

Bericht door Sebastiaan » 15-04-2013 18:55

Adrie schreef:
Sebastiaan schreef:Ijnsen enz. Buisman heeft het wel eens gehad over dat een strenge winter vroeg inhield als er er een zeer koude nacht was. Wat leken doen is een term gebruiken die in hun optiek recht doet aan een beschrijving van de winter zoals zij die beleven. Het is volgens mij niet zo precair dat een leek dient te weten wanneer een winter al dan niet koud is. Een krant sluit aan bij wat het publiek in algemene zin vindt. Tenminste een deel van de kranten doen dat. Zelfs in de Volkskrant zie ik regelmatig meteorologische fouten.

Verder geef je aan dat men dat doet om de aandacht af te leiden aan de opwarming. Dat lijkt me te ver gezocht. Ik denk dat journalisten niet perse daar mee bezig zijn. In ieder geval niet bewust maar 'gewoon' niet op de hoogte zijn van bijv. Hellmann of het anders niet van genoeg belang vinden om het mee te nemen in hun verhaal. Omdat zoiets hun lezerspubliek weinig zegt/ interesseert.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Dagrecords: zinloos of niet??

Bericht door Dick » 15-04-2013 22:49

Remko schreef:Zinvol, maar alleen voor lange reeksen. Ik reken dus alleen met de Bilt.
Ik acht bijvoorbeeld wel degelijk van waarde dat een klein etmaaltje zuidenwind alweer goed was voor een dagrecord Tn gisteren. Dat wil dus zeggen dat van 113 metingen Tn in de De Bilt op 14 april die van gisteren weer eens nummer één was.
Het totaal dagrecords de koude uitgezet tegen de warme vormt imo een buitengewoon 'graphic' bewijs van de opwarming. In veel recente jaren is die verhouding 1:10 of erger. Hoe we dit jaar lopen heb ik niet uitgezocht, ongeveer gelijk gok ik.


Het gaat veel verder, de afgelopen 25 jaar zijn we overspoeld met warmterecords: seizoenen, maanden, decades. Alleen de gemiddelden van de zomer en de maand december zijn nog niet scherper gesteld. Dat kun je niet meer afdoen als toevalstreffers, bij dagrecords zou je dat nog wel kunnen aanvoeren.

Plaats reactie