Dagrecords: zinloos of niet??

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Dagrecords: zinloos of niet??

Bericht door Oud-forumlid » 17-04-2013 12:44

Dick schreef:
Remko schreef:Zinvol, maar alleen voor lange reeksen. Ik reken dus alleen met de Bilt.
Ik acht bijvoorbeeld wel degelijk van waarde dat een klein etmaaltje zuidenwind alweer goed was voor een dagrecord Tn gisteren. Dat wil dus zeggen dat van 113 metingen Tn in de De Bilt op 14 april die van gisteren weer eens nummer één was.
Het totaal dagrecords de koude uitgezet tegen de warme vormt imo een buitengewoon 'graphic' bewijs van de opwarming. In veel recente jaren is die verhouding 1:10 of erger. Hoe we dit jaar lopen heb ik niet uitgezocht, ongeveer gelijk gok ik.


Het gaat veel verder, de afgelopen 25 jaar zijn we overspoeld met warmterecords: seizoenen, maanden, decades. Alleen de gemiddelden van de zomer en de maand december zijn nog niet scherper gesteld. Dat kun je niet meer afdoen als toevalstreffers, bij dagrecords zou je dat nog wel kunnen aanvoeren.

Inderdaad, maar wanneer je in recente jaren nogal systematisch ziet dat dagrecords voor warmte een aanzienlijk veelvoud zijn van kouderecords ben je qua toevalargumentatie ook helemaal klaar.
Vanzelfsprekend is er verband tussen deze dagtrend en de decade/maand/seizoens/jaars/decennium-verbeteringen.

Inderdaad is de zomer, zoals ik vaak heb benadrukt, in Nederland nog steeds het enige seizoen dat niet uit de hand gelopen is. Alleen juli 2006 gaf een seintje van de mogelijkheden (het verkleinwoord méén ik).

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

zinvolle records

Bericht door Dick » 17-04-2013 19:55

Juist de maand juli heeft recent grote stappen gezet; eerst in 1994 en toen deed 2006 het nog eens dunnetjes over. Als we de warmste zomermaanden van na de temperatuursprong op een hoop gooien ontstaat het volgende beeld: juni 2003 17,8; juli 2006 22,3; augustus 1997 20,5. Dat levert virtueel een topzomer op met een gemiddelde van 20,3!!! dan is de zomer van 1947 overtuigend naar een tweede plan verwezen. Met de omstandigheden van 1947 versterkt door AGW zal dat ooit gaan gebeuren.

Plaats reactie