2013 wordt zeer warm jaar

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: 2013 wordt zeer warm jaar

Bericht door Gerard » 05-01-2013 12:38

karelvandenende schreef:Gerard Kos schreef:

schreef:Noordpool en omstreken is gebaat bij een zo weinig mogelijk zwalkende jetstroom die mooi van west naar oost loopt, waarbij het poolgebied geïsoleerd wordt.


Dit geldt in alle jaargetijden.


En ook voor de zuidpool, waar het volgens mij ook beter in stand blijft?!

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: 2013 wordt zeer warm jaar

Bericht door Karel » 05-01-2013 14:45

Gerard Kos schreef:

schreef:En ook voor de zuidpool, waar het volgens mij ook beter in stand blijft?!


Hier opwarming via de diepe zeeen rond Antarctica. Zeeoppervlaktemperatuur rond Antarctica voortdurend in het blauw. Zeeijs wordt door landwind de oceaan op geblazen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: 2013 wordt zeer warm jaar

Bericht door Dick » 05-01-2013 18:00

Heb afgelopen dagen naar herhalingen van 'Frozen Planet' op t.v. gekeken, fantastische reeks uit de koker van Attenborough. Laatste aflevering ging over klimaatverandering. Op Antartica veroorzaakt de opwarming versnelde afsmelting en disintegratie van de enorme ijsplaten voor de kust. Deze ijsplaten houden gletsjers tegen en het uiteenvallen hiervan zorgt dat gletsjers driemaal sneller dan voorheen in zee stromen. Het binnenland van Antarctica is zo koud dat de opwarming daarop geen invloed heeft, maar de gevolgen aan de randen van dat continent zijn enorm.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: 2013 wordt zeer warm jaar

Bericht door Oud-forumlid » 08-01-2013 20:17

Met de vrij zekere koude periode die aanstaande is compenseren we vooralsnog de hoge begintemperaturen hier deze week.

Maar , de extreme (catastrophale, zoals door overheid benoemd) hitte in Australie past tot nu toe goed in de verwachting, dat het wereldwijd een zeer waar jaar gaat worden. Voor de komende week wordt zelfs 54 graden verwacht. Enkele graden hoger dan de maximum temperatuur. En dan ook nog al die branden. Toch beter om wat dat betreft in ons koude kikkerlandje te leven.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: 2013 wordt zeer warm jaar

Bericht door Oud-forumlid » 08-01-2013 20:52

garrison_jim schreef:Met de vrij zekere koude periode die aanstaande is compenseren we vooralsnog de hoge begintemperaturen hier deze week.

Maar , de extreme (catastrophale, zoals door overheid benoemd) hitte in Australie past tot nu toe goed in de verwachting, dat het wereldwijd een zeer waar jaar gaat worden. Voor de komende week wordt zelfs 54 graden verwacht. Enkele graden hoger dan de maximum temperatuur. En dan ook nog al die branden. Toch beter om wat dat betreft in ons koude kikkerlandje te leven.

Dat zou zondag of maandag zijn. Te ver weg en de meeste Uitvoer wil er niet echt aan. Maar het kan, natuurlijk.
Het hittegebied is heel erg groot, toch is Australië ook maar een paar procent van het wereldoppervlak. Je kunt niet op basis daarvan alléén een zeer warm jaar verwachten.
Maar ik zie het eerlijk gezegd ook als een soort aanwijzing.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: 2013 wordt zeer warm jaar

Bericht door Oud-forumlid » 08-01-2013 21:05

Misschien niet helemaal de juiste discussie maar wel toepasselijk.
De ontwikkelingen en het besef gaan snel. The heat is on...
http://www.youtube.com/watch?v=5YrlRk-bHxk&feature=player_embedded

Vanaf 33:38
James Hansen was in Nederland to 'file a case against our Governement...'
'They are amazing...they are basically at sea level and yet they are still burning coal...'
(alsof als wij ermee zouden stoppen dat echt zou helpen...)

'Our country [recent governement] is pretty much in denial [of global warming]'

Kennelijk behoort onze regering niet tot de 'insiders' c.q. hogere kringen in de wereld waarop ik in een van mijn vorige berichten op doelde. Kennelijk is daar dus een 'case' voor nodig. To be continued.

@Remko: ja het is idd een verwachting voor Australie. Die kan ook hoger uitpakken overigens.
Ik zag het ook als een aanwijzing die de verwachting gestalte geeft, niet als aanleiding voor de verwachting van een zeer warm jaar.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: 2013 wordt zeer warm jaar

Bericht door Oud-forumlid » 08-01-2013 21:39

garrison_jim schreef:Misschien niet helemaal de juiste discussie maar wel toepasselijk.
De ontwikkelingen en het besef gaan snel. The heat is on...
http://www.youtube.com/watch?v=5YrlRk-bHxk&feature=player_embedded

Vanaf 33:38
James Hansen was in Nederland to 'file a case against our Governement...'
'They are amazing...they are basically at sea level and yet they are still burning coal...'
(alsof als wij ermee zouden stoppen dat echt zou helpen...)

'Our country [recent governement] is pretty much in denial [of global warming]'

Kennelijk behoort onze regering niet tot de 'insiders' c.q. hogere kringen in de wereld waarop ik in een van mijn vorige berichten op doelde. Kennelijk is daar dus een 'case' voor nodig. To be continued.

@Remko: ja het is idd een verwachting voor Australie. Die kan ook hoger uitpakken overigens.
Ik zag het ook als een aanwijzing die de verwachting gestalte geeft, niet als aanleiding voor de verwachting van een zeer warm jaar.

Hansen, die trouwens in NL heeft gewoond, heeft een stuk geschreven dat deels een aanklacht is. Een heel erg harde aanklacht.
Je lijkt het te kennen Afbeelding

Adwin
Berichten: 541
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: 2013 wordt zeer warm jaar

Bericht door Adwin » 08-04-2013 19:16

Global warmer dan, local wordt al lastig.
Laatst gewijzigd door Adwin op 08-04-2013 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 2612
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: 2013 wordt zeer warm jaar

Bericht door John » 09-04-2013 08:57

Vul hier je reactie in...
Adwin schreef:Global warmer dan, local wordt al lastig.


Klopt, we zullen hier van ver moeten komen met in ieder geval al 3 en mogelijk 4 te koude maanden op rij.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Zeer warm 2013 in ons land al bijna onmogelijk

Bericht door Dick » 09-04-2013 22:43

Of we moeten een hels hete zomer krijgen. Liever niet!!!

Plaats reactie