Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Henk
Berichten: 175
Lid geworden op: 01-01-1981
Contacteer:

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Henk » 13-09-2012 15:20

sebastiaan1973 schreef:Henk, jij hebt in het verleden toch gekeken naar het onderzoek van Lockwood? En de berekeningen voor NL gedaan zoals hij dat had uitgevoerd? Ik kan me herinneren dat je contact met hem daarover hebt gehad? Klopt dat? En zo ja, wat kwam daar uit? Was hij verbaasd dat het in NL niet opging? Afbeelding

Ik heb inderdaad wat mailcontact gehad met Mike Lockwood. Hij was blij dat ik zijn berekeningen over solar flux en Central England Temperature kon reproduceren en geïnteresseerd in de cijfers voor de Bilt. Ik heb hem mijn bevindingen gestuurd doch sindsdien niets meer vernomen, helaas.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Karel » 13-09-2012 15:56

Uit artikel in Meteorologica 2012-21-2 :Het grillige pad van global warming
C. Schuurmans en H. van den Dool

Richard Scherhag heeft in 1950 gepubliceerd over het verband tussen de 11-jarige zonnecyclus en de algemene circulatie op het Noordelijk Halfrond. Hij vond een langjarige schommeling van ongeveer een eeuw. Rond 1850 - 1900 luchtdruk in de winter boven Noord - Europa bij zonnenvlekkenmaxima laag en bij zonnevlekkenminima hoog. 1900-1950 luchtdruk in de winter boven Noord - Europa bij zonnevlekkenmaxima hoog en bij zonnevlekkenminima laag. Hij voorspelde voor de periode 1950 - 2000 luchtdruk in de winter bij zonnevlekkenmaxima laag en bij zonnevlekkenminima hoog.
Dat is inmidddels uitgekomen.

Zijn we nu weer in een volgende fase? Bij zonnevlekkenmaxima luchtdruk boven Noord-Europa hoog en bij zonnevlekkenminima laag.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Oud-forumlid » 13-09-2012 16:11

karelvandenende schreef:Uit artikel in Meteorologica 2012-21-2 :Het grillige pad van global warming
C. Schuurmans en H. van den Dool

Richard Scherhag heeft in 1950 gepubliceerd over het verband tussen de 11-jarige zonnecyclus en de algemene circulatie op het Noordelijk Halfrond. Hij vond een langjarige schommeling van ongeveer een eeuw. Rond 1850 - 1900 luchtdruk in de winter boven Noord - Europa bij zonnenvlekkenmaxima laag en bij zonnevlekkenminima hoog. 1900-1950 luchtdruk in de winter boven Noord - Europa bij zonnevlekkenmaxima hoog en bij zonnevlekkenminima laag. Hij voorspelde voor de periode 1950 - 2000 luchtdruk in de winter bij zonnevlekkenmaxima laag en bij zonnevlekkenminima hoog.
Dat is inmidddels uitgekomen.

Zijn we nu weer in een volgende fase? Bij zonnevlekkenmaxima luchtdruk boven Noord-Europa hoog en bij zonnevlekkenminima laag.

Een schommeling van een eeuw vinden op een dataset van een eeuw is, het spijt me wel, een lachertje.
Enfin, gaan we weer: proberen op de dataset sinds 1706, Fourier, en niks natuurlijk.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Oud-forumlid » 13-09-2012 19:30

Henk schreef:Over alle maanden jan 1901 t/m feb 2012 is SSN12 gemiddeld 59.6.
Over de maanden waarin de koudegolven plaatsvonden is SSN12 gemiddeld 62.2. Natuurlijk kan zo'n koudegolf een voorgeschiedenis kennen in eerdere lage SSN, dus is ook gekeken naar SSN12 over de maand plus 11 maanden ervoor (gemiddeld 60.3), en de maand plus 23 maanden ervoor (gemiddeld 60.9)

Voor de volledigheid: de standaarddeviatie over de hele zonneset (alle maandcijfers 1901-2012) is iets van 47.
De effectieve verschillen tussen het gemiddelde 59.6 en de getallen 60.3, 60.9 en 62.2 zijn dus, en laat ik dit zo bruut zeggen als het is, nulkommanulnul.
Al is het concept standaarddeviatie dubieus bij cyclische fenomenen, natuurlijk.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Karel » 14-09-2012 10:08

Remco schreef:
schreef:Enfin, gaan we weer: proberen op de dataset sinds 1706, Fourier, en niks natuurlijk.


De dataset van de luchtdrukafwijkingen in het hoge noorden gaat zover niet terug jammer genoeg. Scherhag heeft hiernaar gekeken. Het was interessant geweest als ook de periode 1650-1850 beschikbaar was ( o.a. Maunder Minimum 1650-1700).
Afwachten dus. Is er weer iets om naar uit te kijken!

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Oud-forumlid » 14-09-2012 11:20

karelvandenende schreef:Remko schreef:
schreef:Enfin, gaan we weer: proberen op de dataset sinds 1706, Fourier, en niks natuurlijk.


De dataset van de luchtdrukafwijkingen in het hoge noorden gaat zover niet terug jammer genoeg.

Niet nodig. Als de stelling is dat die luchtdrukafwijkingen een cyclus van een eeuw vertonen en dat die luchtdrukafwijkingen samenhangen met wintertemperaturen, moet je in de laatste ook een cyclus van een eeuw terugvinden. Vergeet het dus maar.


Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Gerard » 09-12-2012 00:04

We zijn dus nog niet echt uit het zonnevlekkenminimum blijkbaar. Dan kunnen de winterse uitvallen nog wel even aanhouden.

Henk
Berichten: 175
Lid geworden op: 01-01-1981
Contacteer:

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Henk » 09-12-2012 00:17

Een zonnevlekkengetal van 23 betekent dat er 3 vlekken zijn, een 'groep' met 1 vlek en een met 2. Elke groep telt namelijk voor 10. Ondanks dit lage daggetal zitten we waarschijnlijk nog niet op het maximum van cyclus 24.

Winterse uitvallen blijven inderdaad mogelijk de komende paar maanden. Zoals elk jaar rond deze tijd, welke zonnecyclus dan ook.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Vincent » 09-12-2012 01:20

Gerard schreef:We zijn dus nog niet echt uit het zonnevlekkenminimum blijkbaar. Dan kunnen de winterse uitvallen nog wel even aanhouden.


Ja. En W'47, W'79 hebben nooit bestaan, enz. Afbeelding Afbeelding

Plaats reactie