IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Gerard » 26-07-2012 20:09

Ik mis nog een antwoord op mijn vraag over het onderste plaatje. Kan je daar iets over zeggen Majava? Of iemand anders?

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Karel » 26-07-2012 20:18

Gerard Kos schreef:

schreef:V.w.b. de albedo: werd ook al aangetipt in het volgende Weereldnieuws-item.


Ja, maar in deze publicatie geldt het nu voor de gehele ijskap en niet alleen voor de randen. Als dat doorzet kan het snel gaan. Dat is wel gebleken ruim 120.000 jaar geleden op Groenland. Er was weinig van de ijskap over in het Eemien.

Onduidelijk is nog of de negatieve NAO in de zomer tezamen met de afname van het Arctisch ijs een structureel verschijnsel is geworden. Modelberekeningen zullen dit uitwijzen.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Oud-forumlid » 26-07-2012 20:40

Gerard schreef:Ik mis nog een antwoord op mijn vraag over het onderste plaatje. Kan je daar iets over zeggen Majava? Of iemand anders?

Gerard, volgens mij wordt deze variatie veroorzaakt door de baan van de Aarde. In feite dus het effect van de Milankovitch cycles.

Dit plaatje geeft de huidige situatie weer:

Afbeelding

Voor de vergelijking: De 550 W/m² gemiddeld over 24 uur op de zuidpool midden in de zuidelijke zomer komt overeen met ongeveer 1100 cal/cm².dag. Over Milankovitch cycles kan het op de polen inderdaad flink uitmaken m.b.t. de maximale instraling.

Het aanzienlijke verschil tussen noord- en zuidpool wordt verklaard door het feit dat de aarde op 3 januari (vlak bij 21 december dus) het dichtst bij de zon staat (ca. 147 miljoen km) en op 3 juli het verst weg (ca. 152 miljoen km).

Oud-forumlid
Berichten: 22

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Oud-forumlid » 26-07-2012 20:45

Gerard schreef:Ik mis nog een antwoord op mijn vraag over het onderste plaatje. Kan je daar iets over zeggen Majava? Of iemand anders?


Dat onderste figuur in mijn gelinkte afbeelding is solar insolation. En dat is heel simpel gesteld als gevolg van de Milankovitch parameters. Welke precies weet ik niet. Let wel op dat dit een figuur is van de maand juli en op die coördinaten. Ik zeg dat er bij omdat alleen in die gevallen (zomermaanden en binnen poolcircel) je dat enorme verschil ziet in solar insolation met nu
(hebben we daar een goed NL woord voor?)

Nog iets anders: dat beginjaar, wat daar als 0 wordt aangegeven is niet het heden. Je moet de GISP2 ijskern nooit verder interpreteren dan 1950. IJslagen worden namelijk niet gevormd vlak voordat de kern aangeboord wordt. In sommige publicaties wordt er een begindatum genomen die nog ver voor 1950 ligt, bijvoorbeeld voor temperatuurreconstructies en dat gaat ook vaak verloren in de discussies. Dan ligt de 0 opeens in de 19e eeuw en vaak zie je die grafieken, al dan niet over gedaan in excel, opduiken op sites van sceptici en er wordt gedaan alsof 0 het heden is. Tsja...

Oud-forumlid
Berichten: 22

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Oud-forumlid » 26-07-2012 20:47

En Evert was me voor. Maakt niet uit, het is geen wedstrijd. Afbeelding

Henk
Berichten: 175
Lid geworden op: 01-01-1981
Contacteer:

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Henk » 26-07-2012 22:17

'Insolation' is een samentrekking (portmanteau) van 'incoming solar radiation'.
Te vertalen met 'inkomende zonnestraling'.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Karel » 28-07-2012 20:22

Afbeelding

De warmte op Greenland Summit is weer terug. Vandaag werd met luchtaanvoer uit het zuiden in de wolken -1 bereikt.

http://img849.imageshack.us/img849/8361/28juli1610uweathertempo.png

Daar waar de webcam staat is het rond 10 juli duidelijk boven het vriespunt geweest

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Gerard » 28-07-2012 21:05

Bedankt allen voor de uitleg over de figuur!

Voor wat betreft het verloop van de temperatuur op de summit, zie volgende figuur (een bericht voor Weereldnieuws is in voorbereiding):

Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Oud-forumlid » 03-08-2012 22:51

Conform verwachting. Er waren natuurlijk wel wat hogedrukrugjes nodig.
http://www.meltfactor.org/blog/?p=476

Arctisch zee-ijs loopt kalmpjes record en het blijkt dat zonneschijn daarvoor helemaal niet meer nodig is - de zomer verloopt daar al wekenlang somber.
Zag het bekende getast en voorzichtig ge-vermoed maar je hoeft alleen maar een keer vier weekjes van internet te zijn geweest (vakantie in Noorwegen, belachelijk nat gehad overigens) en terug een blik op wat media te werpen om te bemerken hoe hard AGW nu al inslaat. Niet dat ik daar nog blauwe ogen van krijg, ik was zoals bekend niet zo suf.

Het gaat leuk in de VS, tweede jaar nu, maar het is nog lang niet genoeg, getuige de associatie die bepaalde invloedrijke lieden tussen Michael Mann en chronisch sexueel misbruik gepubliceerd wisten te krijgen (ref bijv klimaatblog Luttikhuis).
De Dustbowl moest in de loop van dit jaar of anders volgend jaar maar eens helemaal in de vergetelheid geraken. Ben benieuwd of het boodschapje dan eindelijk eens een beetje doorkomt, of dat het werkelijk eerst tot een verzesvoudiging van de graanprijzen moet komen.

Acht jaar dat ongelofelijk slappe gelul over AGW aangezien en nóg bestaan zovele mensen die gewoon beter weten het een 'debat' of, godbetere het toch eens, zelfs een 'discussie' te noemen, die 'vervuild kan worden'. Dansen op de vulkaan is het.

Maar gisteren had de Jyllandsposten, flinke Deense krant, de hele voorpagina voor maar één bericht gereserveerd. En die voorpagina prijkte pontificaal in alle supermarkten, benzinestations en kiosken. Groenland, Antarctica, misschien al +1.6 meter in het jaar 2100 en namen als Rahmstorf maar liefst. Aanleiding was het smeltje dat ook dit topic deed starten. Hulde. Misschien is er hoop. http://jyllands-posten.dk/indland/article4795980.ece

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Gerard » 04-08-2012 14:02

Vandaar dat de Denen zo'n haast maken met het tot Deens grondgebied verklaren (na 'bewijs' verzameld te hebben) van een flink stuk van de (nu nog) ijzige wereld.
De Denen zijn Groenland- en poolgebiedkenners bij uitstek.

Anderzijds is het natuurlijk komkommertijd en de media kloppen zulke berichten vaak nog wat op, al dan niet door wetenschappers woorden in de mond te leggen.

Plaats reactie