IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Oud-forumlid » 04-08-2012 20:20

Gerard schreef:Vandaar dat de Denen zo'n haast maken met het tot Deens grondgebied verklaren (na 'bewijs' verzameld te hebben) van een flink stuk van de (nu nog) ijzige wereld.
De Denen zijn Groenland- en poolgebiedkenners bij uitstek.

Anderzijds is het natuurlijk komkommertijd en de media kloppen zulke berichten vaak nog wat op, al dan niet door wetenschappers woorden in de mond te leggen.

Dank voor de informatie bevat in het laatste. Er is gelukkig weinig wereldschokkends nieuws gebeurd in mijn offline period, blijkbaar (ik heb in 4 weken eigenlijk alleen van de amok in Denver gehoord/gelezen) en in mijn pogingen het nieuws in te halen bevind ik eigenlijk geen veranderingen in de al bestaande processen: wat erg was blijft het en bepaalde dingen staan nog net zo op het punt van imploderen als vier weken geleden het geval was Afbeelding
Dat geldt natuurlijk ook voor het klimaat.

De Denen, althans een riant en prima deel hunner, zijn idd Arctische profs, maar ook de Noren. Samen de Europese grootmacht in de regio. Kleine landjes, de ene een voorname oliestaat zoals Koeweit of Venezuela en daarom niet zonder gewicht re milieubeleid in de regio.
Overigens is dit eigenlijk een beetje politiek verder, ik bedoel als we het landen- en belangenspel nader gaan duiden zou 't imo van dit topic afgesplitst mogen...

Ik ben van mening dat er een bruikbare tempschatting voor alle coördinaten op de Inlandsis gemaakt kan worden door gebruik te maken van schattingen van de T850 overheen de afgelopen zeg halve, driekwart eeuw en zodoende tot een waardering van de actuele Groenlandse hittegolven, een wat langere tijdreeks dan de satellietenwaarnemingen beslaand en nauwkeuriger dan met paleontologische en chemisch-fysische proxymiddelen.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Vincent » 05-08-2012 02:36

Trouwens: die zoveelste journalistieke fout (waar dit hele topic over gaat) gaat nu ongetwijfeld wéér aangezien worden als een zoveelste 'bewijsstuk' van de 'klimaatfraude'...

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Gerard » 05-08-2012 14:25

Er wordt alweer gemopperd over een ander verhaal, dat van Hansen in de Washington Post. Dat past dan weer niet in dit onderwerp.
Het stuk van Jylland Posten ben ik aan het vertalen zodat het in het nieuws geplaatst kan worden, ik had echter even wat andere bezigheden, anders had het er nu al gestaan.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Karel » 04-06-2014 11:57

Het is interessant het topic over de Groenlandse warmtegolf van 11 juli 2012 weer naar voren te halen. Op vrijwel de gehele Groenlandse Ijskap vond toen afsmelting plaats. De zeer bijzondere omstandigheden en de relatie met de huidige opwarming zijn nog eens uitgebreid onderzocht en ook in historisch kader geplaatst.
In Geophysical Research Letters is een onderzoek gepubliceerd :
Continental heat anomalies and the extreme melting of the Greenland ice surface in
2012 and 1889 William Neff et al

Abstract
Recent decades have seen increased melting of the Greenland ice sheet. On 11 July 2012, nearly the entire surface of the ice sheet melted; such rare events last occurred in 1889 and, prior to that, during the Medieval Climate Anomaly. Studies of the 2012 event associated the presence of a thin, warm elevated liquid cloud layer with surface temperatures rising above the melting point at Summit Station, some 3212 m above sea level. Here we explore other potential factors in July 2012 associated with this unusual melting. These include 1) warm air originating from a record North American heat wave, 2) transitions in the Arctic Oscillation, 3) transport of ater vapor via an Atmospheric River over the Atlantic to Greenland, and 4) the presence of warm ocean waters south of Greenland. For the 1889 episode, the Twentieth Century Reanalysis and historical records showed similar factors at work. However, markers of biomass burning were evident in ice cores from 1889 which may reflect another possible factor in these rare events. We suggest that extreme Greenland summer melt episodes, such as those recorded recently and in the late Holocene, could have involved a similar combination of slow climate processes, including prolonged North American droughts/heat waves and North Atlantic warm oceanic mperature anomalies, together with fast processes, such as excursions of the Arctic Oscillation, and transport of warm, humid air in Atmospheric Rivers to Greenland. It is the fast processes that underlie the rarity of such events and influence their predictability. "

http://woodland.ucsd.edu/wp-content/uploads/2014/04/Neff_etal_2014.pdf
Laatst gewijzigd door Karel op 04-06-2014 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2014 09:48

Junirecord Groenland van 23.1 naar 23.3° C op de 15e.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Gerben » 17-06-2014 18:55

Remko schreef:Junirecord Groenland van 23.1 naar 23.3° C op de 15e.


Dat niet spectaculaire record hoort bij weer buitenland.
Laatst gewijzigd door Gerben op 17-06-2014 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: IJs Groenland in vier dagen vrijwel overal aan het smelten

Bericht door Oud-forumlid » 18-06-2014 09:46

Die normale temperatuur (records zijn normaal): toegevoegd aan Weer Buitenland.
Het hoort natuurlijk ook hier.

Plaats reactie