Desinformatie en kletskoek in kranten op internet

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 514

Desinformatie en kletskoek in kranten op internet

Bericht door Oud-forumlid » 29-07-2011 21:07

Ik wil even aandacht vragen voor een verschijnsel dat me zo nu en dan de neus uit komt.

Leest vooral ook de reactie door 'CM' onder dit berichtje:

• [url=http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/2822813/2011/07/29/Wetenschapper-geschorst-om-onderzoek-dode-ijsberen.dhtml:qb5fzzs6]Wetenschapper geschorst 'om onderzoek dode ijsberen'[/url:qb5fzzs6]

N.a.v. de reactie door ene 'CM' schreef ik er o.a. [url=http://wesker.web-log.nl/wesker/2011/07/bericht-over-ijsberen-een-pvv-reactie.html:qb5fzzs6]dit[/url:qb5fzzs6] over op m'n weblog:

...

Ik citeer:
We hebben nog nooit zo'n koude juli-maand gehad -- geen enkele zomerse dag!! -- in de Italiaanse Alpen ligt op 1000 meter sneeuw -- nooit vertoond in juli -- maar van de linksmensen moeten we geloven dat de aarde opwarmt. Kom op, lui, word nu eens wakker, de aarde warmt niet op! We worden belazerd.

De maand juli zal eindigen op ±16°C en daarmee in het 'koudeklassement' sinds 1900 rond de 25e plaats eindigen. Dat 'nooit zo'n koude juli-maand gehad' is dus gewoon een platte leugen. En 'in de Italiaanse Alpen ligt op 1000 meter sneeuw -- nooit vertoond in juli --' is dat ook.

Maar Trouw (en zij niet alleen) zet z'n kolommen op internet niettemin wagenwijd open voor dit soort figuren.

...

Wellicht is het nuttig om dit soort figuren alhier (op de 'voorpagina' van deze site) eens stevig de oren te wassen, en te laten zien dat ze monumentaal uit hun nek zitten te kletsen.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Desinformatie en kletskoek in kranten op internet

Bericht door Vincent » 29-07-2011 21:12

Dat gescheld met 'linksmensen' zegt ook al weer genoeg... Afbeelding

Ach ja, lees dat artikel van die 'Jan' in het topic over de 'nieuwe ijstijd' maar eens, dat is ook zo'n suggestief artikel wat veel bekijks trekt en waarbij ook veel van dat soort reacties worden achtergelaten. Sensatie verkoopt onder 'de massa' (lees: 'Henk en Ingrid') gewoonweg beter dan harde feiten, maar dat wisten we natuurlijk al lang. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Desinformatie en kletskoek in kranten op internet

Bericht door Oud-forumlid » 29-07-2011 21:31

Evert schreef:Ik citeer:
We hebben nog nooit zo'n koude juli-maand gehad -- geen enkele zomerse dag!! -- in de Italiaanse Alpen ligt op 1000 meter sneeuw -- nooit vertoond in juli -- maar van de linksmensen moeten we geloven dat de aarde opwarmt. Kom op, lui, word nu eens wakker, de aarde warmt niet op! We worden belazerd.


Telkens als er weer eens een periode is dat het koud is voor de tijd van het jaar, komen er mensen met dit soort zever af! Afbeelding Je moet niet kijken naar de temperatuur van één maand, ook niet naar die van een jaar, maar naar de gemiddelde temperatuur gedurende 30 jaar. Dán pas kun je conclusies trekken als: 'De aarde warmt op.', 'De aarde koelt af.', 'De aarde blijft even warm.' De man met de pet zal dat nooit snappen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Desinformatie en kletskoek in kranten op internet

Bericht door Gerard » 30-07-2011 02:10

Die desinformatie wordt nota bene ook door de media zelf verspreid: op vrijdagavond keek ik naar RTL-nieuws op TV en wie schetst mijn verbazing toen ik ze hoorde reutelen: 'nog nooit eerder hebben we zo'n koude julimaand gehad....' en even later: 'er werd zelfs de koudste julidag ooit geregistreerd' daarbij werd niet aangegeven dat het een datumrecord betreft. De koudste julidagen zijn nog steeds die twee op 7 en 8 juli in 1903. Dit jaar hadden we twee datumrecords: 13 en 24 juli.

Hoe kan het dat de informatie die van Meteoconsult zo verhaspeld wordt? Dat komt doordat de feiten niet meer het belangrijkste zijn maar de 'snelle' en pakkende teksten. De info wordt herschreven zodanig dat het als zoete koek voor het domme volk (zo denkt men bij de media) geconsumeerd kan worden. Ik heb dat zelf nog onlangs ondervonden nadat er een onzinnig stuk over roetfilters in De Volkskrant geplaatst was.

Bij Meteoconsult zullen ze zich (hoop ik) ook wel verbeten hebben, alhoewel ze tegenwoordig erg publiciteitsg... eh ...zoekende zijn valt me op, waarbij ze die sensatiestijl ook niet schuwen.

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: Desinformatie en kletskoek in kranten op internet

Bericht door Jan Willem » 30-07-2011 12:11

Aan de ene kant (helaas) wel logisch: Het is meer nieuws om te zeggen dat de aarde niet opwarmt dan dat ze wel opwarmt. Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Desinformatie en kletskoek in kranten op internet

Bericht door Oud-forumlid » 30-07-2011 12:34

Daar er de laatste tien jaar zoveel warmterecords gesneuveld zijn, heeft een kouderecord tegenwoordig meer nieuwswaarde dan een warmterecord.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Desinformatie en kletskoek in kranten op internet

Bericht door Gerard » 30-07-2011 12:35

Ja, maar om nu tweemaal te stellen dat er een kouderecord is en het klopt in geen der gevallen...waar ben je dan mee bezig???

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Desinformatie en kletskoek in kranten op internet

Bericht door Oud-forumlid » 30-07-2011 12:51

Gerard schreef:'er werd zelfs de koudste julidag ooit geregistreerd' daarbij werd niet aangegeven dat het een datumrecord betreft.


Veel mensen hebben gewoon een hekel aan nadenken, daarom begrijpen ze dat niet.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Desinformatie en kletskoek in kranten op internet

Bericht door Gerard » 30-07-2011 13:30

Stormbeest schreef:
Gerard schreef:'er werd zelfs de koudste julidag ooit geregistreerd' daarbij werd niet aangegeven dat het een datumrecord betreft.


Veel mensen hebben gewoon een hekel aan nadenken, daarom begrijpen ze dat niet.


Ik denk dat dat deels de oorzaak is, maar wat de media betreft verdenk ik ze ook van 'het spannender maken dan het werkelijk is'.

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: Desinformatie en kletskoek in kranten op internet

Bericht door Jan Willem » 30-07-2011 14:19

Alsof het met warmterecords nooit gebeurd is. Tja, het is en blijft de media!

Plaats reactie