Uiteraard had ik dat al gedaan. En het is me duidelijk. Aan alles zitten voor en nadelen daar ontkom je niet aan.
Golfstroom zou al in 2025 kunnen stilvallen
Re: Golfstroom zou al in 2025 kunnen stilvallen
Golfstroom van mij mag je stilvallen, heerlijk over het hele jaar een kouder klimaat!
El Nino mag vaker langskomen met z'n nattigheid en somberheid!
Hele jaar leven op de bioklok van Londen, heerlijk 👍
Het is een zorgwekkende ontwikkeling in de klimaatwetenschap. De Golfstroom in de Atlantische Oceaan koerst richting een kantelpunt. De stroming zorgt nu voor prettige temperaturen boven de evenaar. Wanneer die stroming stilvalt, heeft dat rampzalige gevolgen voor klimaat én mensheid.
Nu.nl
Nu.nl
Ik deel die mening cq veronderstelling niet helemaal. Als zomers als 2018 de toekomst worden of nog erger met langdurig heet en kurkdroog is dat helemaal niet zo prettig. Dan heb ik toch echt liever de koudere variant waarbij het over het hele jaar wat kouder zal zijn.Boer, J.S. de (Johan) schreef: ↑07-07-2024 12:14De stroming zorgt nu voor prettige temperaturen boven de evenaar. Wanneer die stroming stilvalt, heeft dat rampzalige gevolgen voor klimaat én mensheid.
Las her en der al dat het misschien maar 3 graden kouder zou worden als het gebeurt omdat de opwarming elders z'n invloed erop zal kunnen houden. Nou sinds 1988 is het al dik twee graden warmer geworden dus dan wordt de extreme opwarming en temperatuursprong sindsdien weer teniet gedaan. We gaan dan gewoon weer terug naar het 20ste eeuw klimaat of misschien ietsje kouder als het meezit.
Golfstroom van mij mag je stilvallen, heerlijk over het hele jaar een kouder klimaat!
Ko, wij willen denk ik allemaal dat die gemene algehele temperatuurstijging door genoemde ontwikkelingen (golfstroom zou stil vallen) teniet wordt gedaan en inderdaad zou een dergelijke ontwikkeling hier in NW-Europa gemiddeld (wat) kouder weer kunnen opleveren....
Elders in de wereld raakt het klimaat volledig van slag.....Maar is dit niet al duizenden jaren aan de gang? Los van menselijke invloeden....
In de Middeleeuwen hadden we een klmaatoptimum gevolgd door de Kleine IJstijd vanaf de 15de/16de eeuw.
Hoe zat het toen met de Golfstroom? Niemand die het weet.....
Fluctuaties in het klimaat zijn van alle tijden....
Toevallig maken we nu een optimum mee. Een mensenleven (gemiddeld 80 jaar) is veel te kort om langdurige "voorspellingen" te doen.
Ik zou over ca 200 jaar wel een weer terug willen komen om te kijken hoe het dan gesteld is met het Hollandse klimaat.
Wellicht zouden de mensen dan zeggen: "rond 2000 werd het tijdelijk warmer en vanaf mischien 2100 weer kouder"????
Wij moeten zuinig zijn met ons milieu d.w.z. stop die akelige vervuiling van de oceanen en meer van dat...
Het klimaat kiest zijn eigen programma zoals dat altijd geweest is...
Mogelijk past het zwakker dan wel stil vallen van de Golfstroom ook in het klmaatplaatje.....
Elders in de wereld raakt het klimaat volledig van slag.....Maar is dit niet al duizenden jaren aan de gang? Los van menselijke invloeden....
In de Middeleeuwen hadden we een klmaatoptimum gevolgd door de Kleine IJstijd vanaf de 15de/16de eeuw.
Hoe zat het toen met de Golfstroom? Niemand die het weet.....
Fluctuaties in het klimaat zijn van alle tijden....
Toevallig maken we nu een optimum mee. Een mensenleven (gemiddeld 80 jaar) is veel te kort om langdurige "voorspellingen" te doen.
Ik zou over ca 200 jaar wel een weer terug willen komen om te kijken hoe het dan gesteld is met het Hollandse klimaat.
Wellicht zouden de mensen dan zeggen: "rond 2000 werd het tijdelijk warmer en vanaf mischien 2100 weer kouder"????
Wij moeten zuinig zijn met ons milieu d.w.z. stop die akelige vervuiling van de oceanen en meer van dat...
Het klimaat kiest zijn eigen programma zoals dat altijd geweest is...
Mogelijk past het zwakker dan wel stil vallen van de Golfstroom ook in het klmaatplaatje.....
Ik zie dat Rik negeert dat het klimaat momenteel door toedoen van de mens verandert en het is natuurlijk niet zo dat het klimaat nu "zijn gang gaat".
De broeikasgassen die we met ons allen de atmosfeer injagen hebben een enorm overschot aan CO2 veroorzaakt (en er zijn nog een aantal broeikasgassen gestegen door menselijk handelen). De gevolgen zijn nu zichtbaar in overvloedige regenval afgewisseld met flinke droogtes.
Natuurlijk blijft de variabiliteit van het weer bestaan, droge zomers natte zomers, "koude" of zachte winters, Kwestie van hoe het stromingspatroon in het seizoen.
Na een koude winter kan heel goed een warme zomer komen, als de oostelijke, aflandige stroming in een jaar prevaleert dan kan je een winter en zomer als in 1947 krijgen.
De broeikasgassen die we met ons allen de atmosfeer injagen hebben een enorm overschot aan CO2 veroorzaakt (en er zijn nog een aantal broeikasgassen gestegen door menselijk handelen). De gevolgen zijn nu zichtbaar in overvloedige regenval afgewisseld met flinke droogtes.
Natuurlijk blijft de variabiliteit van het weer bestaan, droge zomers natte zomers, "koude" of zachte winters, Kwestie van hoe het stromingspatroon in het seizoen.
Na een koude winter kan heel goed een warme zomer komen, als de oostelijke, aflandige stroming in een jaar prevaleert dan kan je een winter en zomer als in 1947 krijgen.
Snap ook niet dat ze zeggen dat dat zoveel moeite zou geven ons aan te passen. Hoezo dan? Sinds 1988 tot nu is het al 3 graden opgewarmd. We hadden eerst nog jaren in de 9 graden als normaal. Nu komen er inmiddels al jaren voor in de 11 graden. Nog even en we tikken de 12 graden aan.
Tot en met 1987 hadden we nog regelmatig koude jaren in de 8 graden waarvan 1996 ook nog deel uitmaakte. Dus eigenlijk wordt de extreme opwarming sinds 1988 weer teniet gedaan waarbij er dan nog maar 2 graden overblijven om nog wat verder af te koelen.
Lijkt me echt niet zo erg. Denk dat die mensen die dat denken al zo aan het veel warmere klimaat gewend zijn de laatste 30 jaar dat ze er een drama van maken. Jaren in de 8 graden is makkelijk mee te leven.
Tot en met 1987 hadden we nog regelmatig koude jaren in de 8 graden waarvan 1996 ook nog deel uitmaakte. Dus eigenlijk wordt de extreme opwarming sinds 1988 weer teniet gedaan waarbij er dan nog maar 2 graden overblijven om nog wat verder af te koelen.
Lijkt me echt niet zo erg. Denk dat die mensen die dat denken al zo aan het veel warmere klimaat gewend zijn de laatste 30 jaar dat ze er een drama van maken. Jaren in de 8 graden is makkelijk mee te leven.
Krijgen we een nieuwe ijstijd? - https://nos.nl/l/2532693
Nederland voorop in het onderzoek?
De blauwe vlek onder Groenland.
15% minder AMOC vergeleken circa 1950.
Ik ben wel toe aan kentering.
Van de afgelopen 30 jaar raakte ik niet echt opgewonden. Veel gevarieerde kwaliteit in het weer verloren geraakt.
Wie weet hoeveel gevarieerde kwaliteit we weer terugkrijgen als het stilvalt. Van mij mag het mits het een beetje leefbaar blijft. Tornado's zit ik niet op te wachten. Maar over het hele jaar een kouder klimaat is van harte welkom! Zomers 5 graden kouder dus weinig of geen 30 graden meer? Kan ik alleen maar toejuichen.
Die 15% mindere AMOC sinds 1950, toch opvallend dat het dan nog zo opgewarmd is de afgelopen 35 jaar. Je zou eerder denken dat het dan al invloed had uitgeoefend. Al hadden we de laatste 25 jaar wel maanden als juli 2000, oktober 2003, december 2010, voorjaar 2013, augustus 2014 en april 2021.