Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Dick » 01-09-2012 13:07

Het gaat nog veel verder, wat zal het effect zijn geweest van het Deltaproject, gehele of gedeeltelijke afsluiting van de Zeeuwse wateren. Lijkt me een vreselijk monnikenwerk om dat uit te zoeken Afbeelding

John
Berichten: 7884
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door John » 01-09-2012 19:30

Gerard schreef:Even ingaand op het zijsprongetje van het warme rivierwater.

Ongeveer 5 graden is de opwarming van de Rijn, zo'n grote warme stroom water heeft natuurlijk ook effect op het weer rondom de Rijn en bij de uitmonding waar het warme water bovenop het zeewater kan drijven als de zee niet al te rumoerig is. Soms zijn deze effecten waarneembaar op de temperatuurplaatjes van de satellieten. Ik vraag me af hoeveel extra neerslag hierdoor gegenereerd kan worden in bepaalde situaties windafwaarts van zo'n Rijnmond.


Ik denk dat het erg meevalt. Er onstaan veel meer buien door dynamische oorzaken dan door convectie vanaf de grond (of de zee).

Henk
Berichten: 175
Lid geworden op: 01-01-1981
Contacteer:

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Henk » 02-09-2012 02:09

Enkele kanttekeningen bij de publicatie van Sirocko ([url=http://www.leif.org/EOS/2012GL052412-pip.pdf:j30knd8a]hier[/url:j30knd8a] te downloaden):

1. Er is geen verwijzing naar bronnen wat betreft het dichtvriezen van de Duitse Rijn, enkel een tabel met datums.

2. Winters 'in de buurt van een minimum' worden gedefinieerd als winters zijnde een half of anderhalf jaar voor of na een jaargemiddelde minimum van zonnevlekken. Van de 14 keer bevriezen van de Rijn voldoen 10 winters aan dit criterium.
In werkelijkheid vindt een minimum aan zonnevlekken natuurlijk niet midden in een kalenderjaar plaats; het kan in januari zijn maar ook in december.
Een betere methode zou daarom zijn te kijken naar de zonneactiviteit in de maanden voorafgaand aan het bevriezen van de Rijn. Een redelijk criterium zou kunnen zijn: het aantal zonnevlekken zou minder dan de helft moeten zijn van de mediaan van het aantal vlekken over alle maanden (41,1 tussen 1770 en 2010), dus 21 of lager. Oftewel zich in het eerste kwartiel bevinden.
Ik heb dit bekeken voor zowel 3 als 12 maand voorafgaand aan dichtvriezen der Rijn. In plaats van 10 voldoen er dan nog maar 7 of 6 aan het criterium.

3. Meerdere studies hebben aangetoond dat zonneactiviteit via de stratosfeer kan doorwerken naar de troposfeer. Dit kan gevolgen hebben voor de moessons, en ook voor blokkadevorming in onze contreien. Waar precies een blokkade zich bevindt maakt nogal wat uit voor eventueel winterweer bij ons. Een studie van Lockwood (2010) betrof in tegenstelling tot wat zelfs de titel suggereerde uitsluitend Engeland. Toepassing van dezelfde methodiek op reeksen van De Bilt en Centraal Europa gaven geen significant verband (zie [url=http://wxgr.nl/Blog/2012/01/de-zon-en-winters-in-nederland-2/:j30knd8a]hier[/url:j30knd8a]).

4. Invloed van activiteit van de zon op ons winterweer (weer is geen klimaat!) lijkt zeer wel mogelijk, doch op beperkte schaal.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Oud-forumlid » 03-09-2012 11:13

Het lijkt erop dat men willens nillens een verband zoekt te leggen tussen zonnevlekkenminima en temperaturen.
Zou het niet objectiever zijn een verband te zoeken tussen zonnevlekkenminima en barometrische gemiddelden en/of overheersende windrichtingen ?

Karel
Berichten: 3194
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Karel » 03-09-2012 13:22

Parasol schreef:

schreef:Zou het niet objectiever zijn een verband te zoeken tussen zonnevlekkenminima en barometrische gemiddelden en/of overheersende windrichtingen ?


Veel pogingen zijn gedaan en in peer reviewed articles gepubliceerd. In de review van Lockwood wordt bijna alles op een rij gezet.
Twee belangrijke pogingen zijn mij bekend die merkwaardig genoeg niet in de review van Lockwood zijn genoemd. http://centaur.reading.ac.uk/28365/1/286_Lockwood_SurvGeophys2012.pdf

Het betreft onderzoek van Labitzke over de circulatie in de stratosfeer (Variability in the Stratosphere: The Sun and the Quasi Biennal Oscillation) http://www.terrapub.co.jp/onlineproceedings/ste/CAWSES2007/pdf/CAWSES_257.pdf?q=qbo en van Suh en Lim over de effecten van de 11 zonnecyclus op de atmosfeer zoals die uit ECMWF heranalyses kunnen worden afgeleid.http://sees.snu.ac.kr/upload/new_board/R1168492758931.pdf

Labitzke geeft een significant effect aan van de Sunspot Cyclus op het optreden van Major Midwinter Warmings en de sterkte van de stratospherische weststroming over de periode 1948-2007. In bijgaande grafiek is deze samenhang aangegeven.
Afbeelding

Suh en Lim vinden over de periode 1958-2001 een significante invloed op de luchtcirculatie in het Atlantisch gebied 40W-20W en 5.0S-5.0 N.

Het is duidelijk dat uit deze onderzoeken gebaseerd op waarnemingen blijkt dat de 11-jarige zonnecylus invloed heeft op de stromingstoestand van delen van de atmosfeer in de onderzochte periode.

Een andere methode van onderzoek betreft rekenen met modellen. http://yly-mac.gps.caltech.edu/z_temp/4 soozen/zjunk/solar cycle master /Ineson2011 * .pdf Hiermee kan je eeuwen doorrekenen.Er blijkt bij zonnevlekkenminima een meer negatieve NAO met blokkades bij Groenland en een zuidelijk gelegen straalstroom op de Atlantische Oceaan voor te komen.
Situaties met een negatieve NAO komen echter iedere winter voor en betekenen ook niet altijd koud winterweer in Nederland. Koude winters komen wel meer voor bij blokkerende hogedrukgebieden boven Scandinavie. Uit onderzoek van Woollings blijkt dat voor het ontstaan van blokkades boven Scandinavie de ligging van de straalstroom boven de Atlantische Oceaan nu en in de toekomst niet van belang is.http://www.met.reading.ac.uk/~swr01tjw/pubs/AR4_jets.pdf.

Algemeen bekend is dat de zon op de zeer lange termijn zeer grote invloed heeft op het klimaat. Wat was de hele discussie 25.000 jaar geleden niet anders geweest dan nu. Maar ja die kleine schommelingen in de zonnestraling nu zijn hoogstens goed voor een kleine ijstijd.

Het is de barocliniteit van de westelijke basisstroming en het ontstaan van storingen daarin die voor Nederland van overheersend belang zijn. Tenslotte zal ook de invloed van de mens (opwarming) veel belangrijker zijn.

Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Oud-forumlid » 03-09-2012 14:33

Bedankt Karel ! Afbeelding
Hiermee heb ik weer een portie interessant leesvoer Afbeelding

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Bart » 03-09-2012 18:30

Dank voor alle reacties en Henk Lankamp, dank ook voor de link naar het artikel.
Op de blog van Henk Lankamp (van 2011) wordt ook erg uitgebreid ingegaan op dit onderwerp.

Mijn belangrijkste punt van kritiek op het stuk van Sirocko is het feit dat er uitgegaan is van gegevens van het dichtvriezen van de Rijn, terwijl er toch prima data van de temperatuur beschikbaar zijn. Het blijft onduidelijk waarom daarvoor is gekozen. Wanneer we direct verband leggen tussen de temperatuurdata en de gegevens van zonnevlekken wordt het beeld heel anders.

Ik heb de exceltabel op mijn website nog wat netter uitgewerkt, nu met gegevens van het aantal zonnevlekken per maand, en met temperatuurgegevens van Basel. Zie
http://www.logboekweer.nl/Algemeen/Winter_vs_zonnevlekken.xlsx
voor wie er ook eens aan wil rekenen.

Het gemiddelde van Basel en De Bilt zou een aardige indicatie moeten geven voor de kans op dichtvriezen van de Rijn.
Op grond daarvan is vast te stellen dat er vooral in eerdere jaren veel momenten ontbreken waarin de Rijn waarschijnlijk dichtgevroren was. Anderzijds worden voor de 20e eeuw een aantal jaren genoemd waarin het helemaal niet zo hard vroor. Kortom; de dataset lijkt niet te deugen, en daarmee de resultaten.

Ondertussen wordt het onderzoek van Sirocko et al regelmatig geciteerd, o.a. afgelopen zaterdag in de wetenschapsbijlage van NRC-Handelsblad.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Oud-forumlid » 03-09-2012 18:44

Bart schreef:Ondertussen wordt het onderzoek van Sirocko et al regelmatig geciteerd, o.a. afgelopen zaterdag in de wetenschapsbijlage van NRC-Handelsblad.

Ja. Afschuwelijk.

Nou en ik verdenk het verhaal van klimaatrevisionisme.

Edit. En dat is het niet, tenminste niet zo bedoeld, al zijn de klimaatrevisionisten er mooi mee aan de haal gegaan.
Zie http://www.klimaundsedimente.geowiss.uni-mainz.de/ en sla de 'leseprobe' niet over. Prof. Sirocko lijkt ahw altijd met proxies in de weer te zijn geweest. Dat hij ging kijken naar het vriezen van de Rijn in plaats van 'gewoon' drie eeuwen temperatuurmetingen te nemen kan al minder verbazen. Het is mogelijk dat hij eenvoudigweg er nooit aan heeft gedacht dat er al zolang zinvolle tempmetingen bestaan.
Hij denkt in grotere tijdschalen dan die de CO2-toename in beslag heeft genomen, en: hij is inderdaad erg met de zon bezig.

Ik zie het artikel waar dit topic over gaat als een faux pas. Het voldoet helemaal niet aan de nodige wetenschappelijke vereisten en lijkt meer een soort probeerseltje te zijn geweest dat nogal een eigen leven is gaan leiden - o.a. bij instituten en media die ook ineens vergaten dat er gewoon harde metingen bestaan.
Mogelijk heeft hij er zelf, zo niet nu dan later, een keer commentaar op.

Gerard
Berichten: 13572
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Gerard » 03-09-2012 21:54

Remko schreef:
Gerard schreef:Even ingaand op het zijsprongetje van het warme rivierwater.

Ongeveer 5 graden is de opwarming van de Rijn, zo'n grote warme stroom water heeft natuurlijk ook effect op het weer rondom de Rijn en bij de uitmonding waar het warme water bovenop het zeewater kan drijven als de zee niet al te rumoerig is. Soms zijn deze effecten waarneembaar op de temperatuurplaatjes van de satellieten. Ik vraag me af hoeveel extra neerslag hierdoor gegenereerd kan worden in bepaalde situaties windafwaarts van zo'n Rijnmond.

Weer een typische saaie databaseklus Afbeelding
Het wordt moeilijk om het te onderscheiden van fijnstofgevolgen.
Ik gok dat er een beetje effect is, vooral bij instabiele weertypes. Maar verwaarloosbaar. Van het IJsselmeer is wat effect bekend maar ook niet zoveel.


Je bedoelt het effect van extra condensatiekernen, dat speelt bij buien een neerslagverhogend effect, niet bij rustige frontal neerslaggebieden, dan werkt het eerder contra.
Ik doelde echter inderdaad op buiige neerslag. Een graad of 2 tot 3 hoger in een grote plas voor de kust lijkt me wel van invloed te kunnen zijn. Maar de bewijsvoering zal inderdaad lastig zijn, vanwege het niet kunnen onderscheiden van de extra condensatiekernen die ook in dat gebied gegenereerd worden. Eigenlijk is het dus dubbelop en moet dat op de neerslagkaarten duidelijk als neerslagpluim ZW-NO te herkennen zijn, dat wel.

Oud-forumlid
Berichten: 2

Re: Winter vs Zonnevlekken op Kennislink, Geophysical Research L

Bericht door Oud-forumlid » 04-09-2012 09:30

Remko schreef:Nou en ik verdenk het verhaal van klimaatrevisionisme...

Ik zie het artikel waar dit topic over gaat als een faux pas.


Beste Remko,

Misschien is enige toelichting op de gebruikte terminologie wel handig voor een leek zoals ik Afbeelding

Plaats reactie