Weerverslag rondreis Zuidelijk Afrika

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Weerverslag rondreis Zuidelijk Afrika

Bericht door Dick » 16-04-2016 21:15

De komende 30 dagen maken we een rondreis door de oostkant van Zuid-Afrika, Lesotho, Swaziland en het zuidwestelijke puntje van Mozambique. Het is hier, helemaal 'aan de andere kant van de wereld' herfst, maar daar is vooralsnog niets van te merken.
We zijn donderdag de 14e april tegen middernacht gearriveerd op ons eerste logeeradres in Pretoria (vlucht op Johannesburg). Het is dus herfst en tijdschriften in de supermarkt alhier komen al met winterbijlagen. Vandaag werd het nota bene 32 C, dus van een 'herfstgevoel' is bij mij in de verste verte geen sprake. Laat staan dat de winter zou naderen, al dan niet met rasse schreden. De hitte is overigens goed te verdragen, dankzij de droge lucht. Ik zag vandaag wel forse cumuli ontstaan aan de horizon, maar die futloze dingen stortten toch weer in. Vanavond trekken wolkenvelden over en op dit moment (tegen 21.30; er is overigens momenteel geen tijdverschil met Nederland) begint het lekker koel te worden. Tijdens de barbecue (of 'braai' in het Afrikaans, ik bedoel daarmee de taal die de Afrikaners spreken) zakte het kwik van 25 naar 20. Het koelt wel aardig af 's nachts, de minima liggen rond 13 C. Ik heb overigens wel het idee dat het warmer is dan normaal.
We zitten hier dichter bij de evenaar, dus wordt het sneller donker dan in Nederland. Na 17 uur valt de schemering al in. Ik vraag me af hoe dat zit op het zuidelijk halfrond. Spreek je van hogere breedtegraden richting de evenaar of juist richting de Zuidpool? Puur getalsmatig lopen de breedtegraden hier zuidwaarts op, maar gevoelsmatig is "hoger" omhoog, dus noordwaarts. Waar je ook rekening mee moet houden is dat de zon in het noorden staat. Daar merk je helemaal niks van, totdat je een keer de richting moet bepalen. Ik heb als backup wel een kompasje aan mijn rugzak hangen.
Laatst gewijzigd door Dick op 16-04-2016 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Weerverslag rondreis Zuidelijk Afrika

Bericht door Jaap » 16-04-2016 22:26

Ja, de zon gaat door het noorden en de circulatie rond depressies of hogedrukgebieden is ook precies andersom dan hier. Heb het zelf nooit ervaren, maar het lijkt me heel apart. Ik kan me trouwens wel voorstellen, dat je er eigenlijk niets van merkt, totdat je de ligging van depressies weet en je inderdaad ook een kompas raadpleegt. Maar dat wijst toch ook naar het zuiden? Dus net als hier tegenover de zonnestand in de middag.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag rondreis Zuidelijk Afrika

Bericht door Dick » 27-04-2016 19:38

Na lange 'radiostilte' vanwege ontbreken internet, even een kort berichtje. We zitten nu al enkele dagen in de plaats Xai-Xai, een badplaats in Moçambique, ca 200 km ten noorden van de hoofdstad Maputo. Het is hier geweldig weer: minimum 20, maximum 27 en elke middag een heerlijke bries over de Indische Oceaan, dankzij dat warmtelaag dat boven land ontstaat. Morgen gaan we naar Maputo, waar overmorgen 35 gr wordt verwacht. Jullie snappen wel dat het moeilijk is voor te stellen dat het bij jullie sneeuwt.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Weerverslag rondreis Zuidelijk Afrika

Bericht door Jaap » 28-04-2016 22:28

Ik ben zelf nooit op het zuidelijk halfrond geweest, maar heb van horen zeggen (en er ook over gelezen, dat de seizoenen inderdaad andersom lopen (nu herfst daar), de circulatie tegengesteld is aan hier en dat de zon in de middag in het noorden staat. Maar de kompassen wijzen naar de dichtstbijzijnde pool, dus daar naar het zuiden. Misschien kan Dick dit checken?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Weerverslag rondreis Zuidelijk Afrika

Bericht door Gerard » 05-05-2016 08:23

Jaap, een kompas wijst zowel naar noord als zuid en dat deel van de naald dat hier naar het noorden wijst, wijst ook daarginds naar het noorden. Het aardmagnetisch veld slaat niet om bij de evenaar.
Het kan natuurlijk zijn dat ze de kompassen daar zo maken dat het naalddeel naar het zuiden meer benadrukt wordt in bepaalde landen, maar dat lijkt me niet het geval voor kompassen aan boord van schepen/internationale transportmiddelen.


Inmiddels alweer uit de Afrikaanse hitte Dick? Wordt het hier net op tijd ook aangenamer.
Minder ontwenningsverschijnselen/afzien.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag rondreis Zuidelijk Afrika

Bericht door Dick » 09-05-2016 16:01

Weer even WIFI op een terrasje bij de Drakensberge(n). Gisteren was het hier buiig bij 17 gr. Heel anders dan bij jullie dus. Vandaag is het opgeklaard. Hopelijk zet het door, dun kunnen we wat meer van de toppen zien. De voorgaande vijf dagen in Swaziland volgden hetzelfde patroon: koud in de morgen, warm (rond 25 gr) overdag en na zonsondergang (17.30) snelle afkoeling. Fantastisch wild gespot daar. Hier hebben we voor het eerst herfstkleuren gezien. Het was tot nog toe of savanne, of eucalyptusbomen of naaldhout. Woensdag gaan we naar Lesotho, voor de laatste vakantiedagen. Daat verwachten ze al sneeuw in de hogere delen. Hitte zal ik niet meer meemaken

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag rondreis Zuidelijk Afrika

Bericht door Dick » 11-05-2016 22:46

Vandaag zagen we inderdaad dat er op de toppen van de Drakensberge (gaan tot ruim 3000 m) verse sneeuw is gevallen. Aan de kant van Lesotho heb je overigens wintersportfacilteiten. We hadden gisteravond onweersbuien.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Van de regen in de drup.

Bericht door Dick » 15-05-2016 16:01

Letterlijk ook nog. In de nacht van vrijdag 13 op zaterdag 14 mei hoorden we de regen al volop druisen op het dak van onze motelkamer in Maseru, Lesotho. Dit 'Kingdom in the Sky' ligt hoog. Dat merkten we de voorgaande drie dagen aan het temperatuurverloop. Het koelde 's morgens af tot een paar graden boven nul, de krachtige zon krikte dat overdag op tot een graad of 20. Het was prachtig weer, we konden volop genieten van de adembenemende berglandschappen en ons vergapen aan de lokale bevolking die nog zeer authentiek is. Die bevolking vergaapte zich ook aan ons, want (witte) toeristen komen hier niet vaak, zeker niet op het platteland. Ik vermoed overigens dat het in de wintersportgebieden in de Drakensberge wel anders zal zijn. Daar komen vast volop Zuidafrikanen op af. Er valt volop sneeuw in Lesotho dat aan de loefzijde van de hoge bergkam ligt. Vermoedelijk is hogerop die regen in de vorm van sneeuw gevallen. We zijn in Lesotho niet in de buurt van de Drakensberge geweest. Dat was veel te ver rijden. Het blijft voor ons wel gek om winterevenementen op een affiche aangekondigd te zien worden voor juni.
We hadden op zaterdag de 14e een lange reisdag van 400 km van Maseru naar Johannesburg. Aanvankelijk bleef het droog, maar vanaf het eind van de morgen ging het helemaal los, met vrijwel constant matige tot zware regen. Het kwam er geregeld met bakken uit. Af en toe was het even droog. Voor een reisdag was het bepaald niet prettig, gelukkig was het geen doordeweekse dag, want dan zou de avondspits in Johannesburg rampzalig zijn geweest. We moesten ook nog een vliegtuig halen, terug naar Nederland. Als vakantiedag zou het een totaal verloren dag zijn geweest. Van narigheid door te brengen op de motelkamer, 'binnenprogramma's' vallen er niet te draaien in Maseru. Er zijn geen musea en er is één winkelcentrum. De weg op in Lesotho in dat noodweer zou hoe dan ook een kamikazemissie zijn geweest.
In Johannesburg moeten er tientallen millimeters zijn gevallen. Het regende nog steeds om 23.15 toen we opstegen. Het is er die dag niet warmer geworden dan 12 gr. In de verwachting stond zelfs "sleet" (natte sneeuw), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk, bij een minimum van 9 graden. Weer terug in Nederland heb ik op deze kille Eerste Pinksterdag, wat regenspatjes gezien. Letterlijk van de regen in de drup dus. Of beter: van de nazomer via de herfst naar de winter. Amper tien graden, dat is toch gewoon zacht winterweer!?
Laatst gewijzigd door Dick op 15-05-2016 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie