Weekendje Keulen....

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Weekendje Keulen....

Bericht door Dick » 30-08-2015 19:07

Ik heb het niet horen donderen in Keulen waar we een aangenaam weekend hebben doorgebracht. Vrijdag was het lekker: net in de 20 graden. Gisteren werd het al warm, met ca. 28 graden. Aangezien we de krenten al uit de pap hadden gepikt en voor vandaag in Keulen 34 graden werd verwacht lieten we de stad deze zondag links liggen. We zijn door het pittoreske vestingstadje Zons gaan wandelen, dat iets verderop aan de Rijn ligt. Ik zag in het stadje op twee plekken vloedmerken. Op een van de 'Peperbussen' (achthoekige stadstoren) stonden op plaatjes van laag naar hoog de volgende jaartallen: 1922 (heuphoogte), 1886, 1924, 1926 (manshoogte), 1784 (naar schatting 3 meter boven straatniveau). De watersnood van 1784 steekt ver boven de anderen uit. In Keulen werd een hoogste stand in de Rijn van bijna 14 meter bereikt, een kleine 4 meter hoger dan in 1993 en '95. In Zons trof ik aan de gevel van een woonhuis vloedmerken met dezelfde jaartallen aan, met extra op de tweede plek het jaar 1658.
Bij vertrek uit ons hotel, vanmorgen rond 9.30 was het al 24 C. Tegen het middaguur was het in Zons 29 à 30 C. Twee uur later op de Autobahn bij Neuss 32, uiteindelijk als hoogste volgens de autothermometer 33 C. Vanaf Venlo tot bij Eindhoven bleef het kwik stationair op 31 C. Dalend tot 28 à 29C bij Tilburg en 26 à 27 C in Oosterhout. We dronken daar koffie bij onze (schoon)moeder. Zij vertelde dat het 's nachts had geonweerd, zij had het dus wel horen donderen. Bij thuiskomst zag ik de thermometer op 23,9 staan. Dat liep daarna nog op, maar de zomerse grens ga ik niet halen, vermoed ik. In de regenmeter zat 4 mm en daarmee schurkt de maandsom zeer dicht tegen de 150 mm aan.

Plaats reactie