Weerverslag Ierland

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Weerverslag Ierland

Bericht door Dick » 27-06-2015 19:44

Niets spectaculairs, ook niet in het verschiet. We hebben de hele dag tegen stratus en cumulus in verschillende grijstinten aangekeken. Af en toe viel er een spetterbuitje, tegen de tijd dat je de paraplu uit de rugzak had gehaald en uitgeklapt was het al over. Een standwandeling gemaakt bij Strandhill aan de Atlantische Oceaan, bij een straffe noordenwind. Heerlijk verfrissend. Met de zon af en toe bijna op doorbreken voelde het al broeierig aan. Het werd maximaal ongeveer 19 graden. Ik zou het typisch Iers weer willen noemen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Four seasons in one day...

Bericht door Dick » 29-06-2015 00:10

...dat wordt gezegd over Ierland en/of Schotland en/of IJsland. Wacht een minuut of wat en het is compleet ander weer. Ierland heeft daarnaast de reputatie van "one season the whole year". Gewoon altijd wisselvallig zeg maar. Zwaar overdreven natuurlijk. Al was het weer vandaag een kopie van de voorgaande dagen. Al hadden we vandaag wel zonnige perioden, in tegenstelling tot gisteren. Het was verder weer veel stratus en cumulus die er meerdere minibuitjes uitpersten. De wind was opnieuw vlagerig. Wat de temperatuur betreft ben ik afhankelijk van de autothermometer. Tijdens de ritten vandaag zag ik als laagste waarde 14 en als hoogste 18 graden op de display verschijnen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Even wat statistiek

Bericht door Dick » 29-06-2015 10:46

http://www.met.ie/UserMediaUpl/file/June_14_lowres.pdf

Via de link hierboven kun je lezen dat in Ierland al sprake is van een 'hittegolf' bij vijf zomerse dagen op rij. Tropische dagen zijn uiterst zeldzaam. Tot nog toe is het in deze eeuw in de maand juni nog nergens in Ierland warmer geweest dan 30 graden. Het landelijk record voor deze maand staat op ruim 32 graden gemeten in 1976. Dit eiland is het ideale toevluchtsoord voor zomerhaters, voor winterhaters ook overigens :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Dick op 29-06-2015 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag Ierland

Bericht door Dick » 29-06-2015 22:05

Een onbestendige dag vandaag, met meer bestendige buien dan we tot nog toe gewend waren. Volgens de verwachting had het in deze regio vandaag tot 18 uur droog moeten blijven. Daar klopte niets van. Het was overigens geen natte dag en rustiger dan de voorgaande dagen. De zon liet zich niet zien, maar stond af en toe op doorbreken. Dat maakte het soms klef; de luchtvochtigheid was hoog en het kwik liep op tot een graad of 19. De verwachtingen voor de komende dagen zijn ook nogal onbestendig. De temperaturen variëren een graad of drie, de neerslagkansen schommelen tussen 20 en 70 %. Ik doel dan op aanpassingen in de verwachtingen.
Ik hoop dat het minder miezerig en wat helderder wordt. De komende twee dagen verblijven we bij het beroemde meer van Connemara. Dat prachtige landschap daar komt toch minder tot zijn recht als de bewolking laag hangt en buitjes het zicht versperren. Ondanks het feit dat wisselvallig weer bij het land en het landschap hoort.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag Ierland

Bericht door Dick » 01-07-2015 08:51

Gisteren zijn we van Sligo zuidwaarts naar Connemara gereden. Michel Sardou bezong dertig jaar geleden al "les lacs du Connemara". Er zij hier dus meerdere meren en niet één specifieke met die naam zoals ik in het bericht hiervoor beweerde. Opnieuw was het weer niet erg stabiel. 's Morgens al een graad of twintig bij een vlagerige wind. Ik zag vanuit de auto prachtig vloeiende altostratus undulatus. In zo'n geval word ik gelijk geestdriftig en denk ook aan 'asperatus'. Geïnspireerd door de spectaculaire foto's die je kunt googelen probeerde ik de bewolking te filmen. Dat viel erg tegen in de rijdende auto. De camera had moeite met scherpstellen op die wat vage achtergrond. Bovendien schoten er voortdurend bomen en andere obstakels voor de lens.
Aangekomen in het plaatsje Westport zagen we de bui al hangen, letterlijk, als een grauwe wolkendeken over de heuvels. Toch bleef het droog. Het werd wel benauwd bij 22 C en vooral schape- en stapelwolken. Hier hoorde ik de oude dame in de tearoom dus beweren dat ze niet ging klagen over de hitte. De streek Connemara binnenrijdend werd het landschap ruiger. De bewolking nam toe en begon over de hellingen omlaag te zakken. Het kwik schommelde rond 20 graden. We bezochten nog een 19e eeuws kasteel annex abdij met Victoriaanse tuinen. Terwijl we de vetrekken in het gebouw zelf bewonderden bleef het nog droog. Het buitenprogramma werkten we in een plotse regenbui af. Precies de verkeerde volgorde. Het is wel duidelijk dat je in dit land echt niet zonder paraplu kan. Na de regen was het afgekoeld naar 15, 16 gr. Bij ons logeeradres, een B&B iets verderop, kregen we 's avonds last van de beruchte 'midges', venijnige steekmuggetjes. Net als het wisselvallige weer hoort het bij het land, het draagt bij aan de sfeer en heeft zijn eigen charme. Indachtig de hitte in eigen land mag ik niet mopperen en zal ik niet klagen. ;-)

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag Ierland

Bericht door Dick » 01-07-2015 17:56

Aan de ontbijttafel deed de uitbaatster van de B&B hier in Connemara haar beklag over het weer. Ze was de regen nu wel zat. Ik vertelde haar over de hitte in Nederland en zij vroeg of dat normaal is. We zitten hier pal aan de Atlantische Oceaan, met dientengevolge een echt gematigd zeeklimaat. Volgens de eigenaresse wordt het hier 's winters niet kouder dan -3 en sneeuwt het zelden. In de winter van 2010 lag er wekenlang sneeuw, zeer ongewoon. De hele boel was ontregeld. Dat klinkt ons allemaal wel bekend in de oren.
Tegen de verwachting(en) in was het vandaag niet bepaald droog. Het miezerde en regende bijna constant en nog steeds af en aan. Vanmiddag zaten we te lunchen in de auto, met zicht op een verregend strandje. Buiten was het 15 gr, warmer dan 17 is het hier volgens mij niet geweest! Het is dan heel moeilijk voor te stellen dat het in Nederland 15 tot 20 graden warmer is. Een reactie op een sms'je naar onze beide moeders bevestigde het beeld. Mijn schoonmoeder wilde dolgraag met ons ruilen, mijn moeder zat binnen bij de ventilator. Ik heb beloofd hier kaarsjes te branden en om regen te vragen in Nederland. Ik ben weliswaar protestant van huis uit, maar baat het niet, dan schaadt het niet.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Onbeschrijflijke schoonheid

Bericht door Dick » 01-07-2015 22:55

Vanavond genoten we, vanuit de eetkamer van ons pension, van een prachtig schouwspel. We hebben een geweldig uitzicht op een baai. Feitelijk is het de brede uitmonding van Killary Harbour, een fjord, in de Atlantische Oceaan. De laagstaande zon brak uiteindelijk toch door en toverde vlak voor onze neus een pracht van een regenboog tevoorschijn. Deze bleef opvallend lang zichtbaar, met het variërende zonlicht wisselend van intensiteit. Het ene moment oplossend, dan weer terugkerend, in partjes of in zijn geheel. Nog nooit heb ik er met mijn neus zo dicht opgezeten, voor een dubbeltje op de eerste rang in feite. Ondertussen vond op de achtergrond een continue verdeling van beschaduwde en zonbeschenen plekken plaats. Het landschap veranderde voortdurend van tint en compositie. Stratusbanken trokken zijdelings langs hellingen en toppen, soms optrekkend en het bergland onthullend, dan weer omlaagstromend en allles afdekkend. Een fantastische lichtshow met schuivende coulissen. Uiteraard zijn we ogenblikkelijk driftig aan het filmen en fotograferen geslagen. Al was het haast ondoenlijk om dit alles in beelden te vangen. Ik vind het eerlijk gezegd ook erg moeilijk om het in woorden te vatten. Ik snap wel dat men hier lyrisch en melancholisch (van) wordt. Het verklaart de ladingen aan poëzie en folksongs die in Ierland sinds mensenheugenis worden geproduceerd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag Ierland

Bericht door Dick » 03-07-2015 20:55

Heel fraai weer gisteren tijdens onze terugreis van Connemara naar Sligo. Stapelwolken met geregeld zon en een max van 20 C. We reden door een prachtige landschap met bergen, loughs (lochs), schapen en veen. Er wordt nog volop turf gestoken hier. Ik heb deze streek het land van meren, muurtjes en muggen/midges gedoopt. Bij nadering van Sligo ging altostratus overheersen. Al snel reden we weer een stevige regenbui in. Het kwik zakte naar 14 gr en was in Sligo zelf trouwens niet hoger dan 18 C geweest. Het begint er op te lijken dat hier nauwelijks een dag zonder (enige) regen kan verlopen. Nou ja, veel aangenamer in ieder geval dan die hitte in Nederland. Ik tel deze dagen mijn zegeningen.
We bezochten ook het 'Sheep and Wool Centre' in het dorp Leenaun aan het Killary fjord. De plattelanders verlaten zich sinds mensenheugenis op wollen kleding om zich tegen de vochtige kilte te beschermen. De gids in het kleine museum refereerde aan de 'freak winter' van 2010 toen het kwik naar een recordwaarde van -16 daalde. Normaal komt het er niet lager dan -4 à -5.
Vandaag was het half tot zwaar bewolkt, droog, bij een vlagerige wind en een Tx van ca. 23 gr. Vanaf morgen wordt het weer gewoon wisselvallig,

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Weerverslag Ierland

Bericht door Vincent » 03-07-2015 23:21

Wat ben ik toch blij dat ik in het Nederlandse binnenland woon als ik dit zo lees.:mrgreen:

Nee, in Ierland zou mijn weerhobby het waarschijnlijk niet overleven. Het klimaat is me daar véél te maritiem. Alleen de stormpjes moeten er soms heel aardig zijn, maar dat was het dan ook wel (een enkele uitzondering, zoals de winter van '10, daargelaten).
Laatst gewijzigd door Vincent op 03-07-2015 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag Ierland

Bericht door Dick » 05-07-2015 11:18

We kregen een artikeltje doorgemaild van de Ierse die in ons huis verblijft. Dat kondigt aan dat het afgelopen is met het mooie weer in Ierland. De komende week wordt hier veel regen verwacht. Terugkijkend op de afgelopen week schiet "mooi" me niet als eerste in gedachten. Het was geregeld (licht) wisselvallig, aan de andere kant nooit écht slecht. Alles is relatief: naar Ierse begrippen was het vast mooi zomerweer. Bovendien: alles beter dan die vreselijke hitte in Nederland. Dat Ierse gezin heeft bij ons de warmste dagen van hun leven beleefd (doorstaan, beter gezegd). Een volledige top drie sowieso en misschien zelfs wel een top vijf. We hebben hier gewoon ons geplande programma af kunnen werken en volop genoten. Gisteren werd het 20 gr, met 's morgens en 's avonds een bui en overdag af en toe wat los gespatter. Precies als van tevoren bericht (met dank aan de betrouwbare verwachtingen van Wunderground.com). Onze buurman ging 's avonds gewoon barbecuen.
We skypten met onze oververhitte (schoon)moeder in Oosterhout. Zij houdt het amper uit in de hitte en zou dolgraag met ons ruilen. Ze kan niet tegen warmte en heeft een hekel aan kou en sneeuw. Ierland zou het perfecte land voor haar zijn. Ik ben het met Vincent eens: het weer is hier echt te saai om permanent te wonen.
We zien het wel de komende week: gewoon veel binnenprogramma's draaien. Vanaf woensdag a.s. zitten we in Dublin en daar zou het mee kunnen vallen met de regen. In een stad maakt het ook minder uit. Overigens vind ik een hemel met stapelwolken veel interessanter dan zo'n staalblauwe lucht. Komt ook mooier over op foto en film en past beter bij het landschap.

Plaats reactie