Weerverslag Ierland

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Wisselvallig..

Bericht door Dick » 05-07-2015 21:46

We kunnen vanuit de voorkamer van ons 'ruilhuis' de zon onder zien gaan. Dat kan ik thuis niet, wat een luxe! Gisteren zakte de zon oranjerood naar de horizon onder een buienwolk uit. Die wolk produceerde een bui die op ons afkwam. De neerslagsluiers trokken voor de zon langs. Dat leverde een fraai lichteffect op.
Vandaag zag het er aanvankelijk slecht uit. Er viel een stevige bui, gelukkig liepen we toen net in een kasteel rond. Daarna gingen we op de gok naar de kust. Ik had het kunnen en moeten weten: daar was het behoorlijk zonnig (met een stekende zon). Boven de bergen in het achterland zagen we machtige cumuli ontstaan: van mediocris naar congestus en cumulonimbus. Echt zo'n klassieke wolkenband parallel aan de kust. Al snel leverde dit buitjes op in het bergland. We schampten er eentje op de weg terug naar Sligo. Het kwik zakte daarin naar 14 C. Maximum 18 à 19 gr.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag Ierland

Bericht door Dick » 06-07-2015 23:13

Wisselvallig inderdaad: 's morgens langdurig regen, erg grauw, 12,5 tot 14 gr. In de middag: vlagerige wind, wat opklarend en af en toe een stekende zon, kwik snel oplopend naar maximaal 19 gr. Uiteindelijk weer enkele losse buien. Al het spektakel gaat aan dit land voorbij, maar echt rouwig ben ik er niet om ;-).

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag Ierland

Bericht door Dick » 07-07-2015 22:03

Een buiige dag. Het lijkt er op dat de buien die hier vallen allemaal in de categorie 'miezer' tot 'mals' passen. Plensregen heb ik hier nog niet meegemaakt. Zelfs de duidelijk zichtbare thermiek van eergisteren leverde geen stevige buien op. Vandaag heeft, vermoed ik, de temperatuur de 15 graden-grens niet of nauwelijks kunnen ontstijgen. Vanaf morgen tot zondag sluiten we deze vakantie af in Dublin. Volgens de vooruitzichten zal het daar wisselend bewolkt, droog en 18 tot 22 gr zijn. Dat klinkt heel goed! Hier in Sligo blijft het wisselvallig en fris.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag Ierland

Bericht door Dick » 11-07-2015 10:20

Gisteren een intrigerend boek gekocht in een boekhandel in Dublin: "Ireland's arctic siege; the big freeze of 1947" (Kevin C. Kearns, eerste druk 2011). De winter van'47 blijkt ook in dit land bijzonder grimmig te zijn geweest. Twee maanden extreme kou tot -14 C, vijf grote blizzards met windsnelheden tot 110 km/h en sneeuwduinen tot 15 meter hoogte. Het is een dikke pil, ca. 350 pag, maar ik ga er wel een keer voor zitten. Het belicht vooral de sociaal-economische gevolgen van het extreme weer. Ik heb er snel doorheen gebladerd. Aan het eind komt ook de zomer van '47 aan bod: ook in Ierland uitzonderlijk warm! Er zijn ook anekdotes over sneeuwpoppen die pas begin juni helemaal waren weggesmolten en een sneeuwbalgevecht in augustus (!!), nadat wandelaars in de hooglanden van Wicklow, op een beschutte plek nog sneeuw hadden aangetroffen.
Natuurlijk zouden we in Nederland na winters als die van de jaren 1940, '56 en '63 ook vast nog sneeuwrestanten tot in de zomer hebben kunnen vinden. Als hier tenminste echte bergen zouden staan ipv die zielige heuveltjes ;-).
Lijkt me trouwens ook een leuk boek voor jou Sebastiaan. Ga vandaag, onze laatste echte vakantiedag, op jacht naar een weerboek met cijfers en statistiek.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag Ierland

Bericht door Dick » 20-11-2016 09:34

Laatst gewijzigd door Dick op 20-11-2016 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie