'Krokusvakantie' in Warschau

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

'Krokusvakantie' in Warschau

Bericht door Dick » 17-02-2015 18:33

Gisteren (16 februari) gearriveerd. Zonnig, vrij koud weer. Vanmorgen ongeveer vijf graden vorst, overdag iets boven nul bij een koude wind. Heerlijk gewandeld door de 'Oude' en 'Nieuwe' Stad. Volledig platgebombardeerd door de Nazis in 1944, na de oorlog in oude glorie hersteld. Her en der liggen resten opgeschoven verijsde sneeuw. Ik heb geen sporen vam dooi kunnen waarnemen. Dat gaat de komende dagen wel veranderen. Naar verwachting wordt het in Warschau een graad of 7, 8 overdag. Ook hier stelt de winter niks voor.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: 'Krokusvakantie' in Warschau

Bericht door Dick » 20-02-2015 10:02

Na twee sombere, waterkoude, maar droge dagen is vanmorgen de zon terug in Warschau. Het zal hier, naar verwachting, een graad of zeven worden. Het valt me op dat veel mensen hier toch warm aangekleed zijn, terwijl zíj toch echte kou gewend moeten zijn. Wat doen ze in vredesnaam bij -20 !?

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: 'Krokusvakantie' in Warschau

Bericht door John » 20-02-2015 11:50

Hun echte kou is ook minder van deze tijd.
En bij -20 graden is er ook in Polen eerder sprake van statische kou, dan een doorstaande oosten wind. Met andere woorden - 20 graden bij weinig wind voelt niet zo koud.

Vergelijk de koudste nachten in Nederland. Dat zijn zonder uitzondering de stille nachten.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: 'Krokusvakantie' in Warschau

Bericht door Karel » 20-02-2015 13:08

Dick, je treft goed wandelweer daar. Zijn de krokussen ook daar al te zien?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Nog geen krokussen in de krokusvakantie.

Bericht door Dick » 20-02-2015 23:19

Nee, ik zie hier wel wat puntjes van 'stinzeplanten' boven de grond uitkomen, maar er staat nog niks in bloei. Het is wel wat lastig te zien, omdat in bijna alle perken en bloembakken een laag sparretakken ligt.
Het was vandaag inderdaad heerlijk wandelweer, een graad of 8 overdag. Zoals ik bij 'natuurvaria' heb beschreven lijkt de fauna daar wel op te reageren. 'Spring is in the air' zeggen de Britten. Een terugkeer van de winter zit hier ook niet in de verwachtingen, hooguit wat nachtvorst.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: 'Krokusvakantie' in Warschau

Bericht door John » 21-02-2015 18:18

Zit je daar in Polen, in februari, heb je nog wat warmer dan in Nederland vandaag. Toch wat gure buien hier, met meldingen van hagel en natte sneeuw, en kouder dan +5 graden tijdens buien.

Op zich ook wel wandelweer tussendoor, met in elk geval fraai zicht op polaire buienwolken.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: 'Krokusvakantie' in Warschau

Bericht door Dick » 21-02-2015 22:06

Vandaag veel altostratus tot halverwege de middag. Daarna opklaringen met windveren. Zwakke tot matige zuidelijke wind. De sneeuwrestjes zijn praktisch weggedooid, maar er ligt nog genoeg ijs. Morgen wordt hier 10 graden verwacht! Toch is men hier erg bang voor vorstschade. Naast de met naaldtakken afgedekte perken zag ik vandaag met doek ingepakte buxushaagjes bij een paleis. Dat heb ik ook nooit eerder gezien. Het doet wel erg afbreuk aan het aanzien van de formele tuin (Franse landschapsstijl). De fonteinen zijn ook buiten werking en de haagbeuken nog bruin. Tja, dan kan het geheel zich echt niet meten met Versailles, al is het paleis (Wilanow) zelf erg fraai.

Plaats reactie