Wat te doen?

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wat te doen?

Bericht door Gerben » 21-06-2014 12:31

Sneeuw in Estland gisteren. Ook iets ten noorden van Moskou en in Letland sneeuwde het. Wat te doen? Sneeuwpop maken maar denk ik!
Bron: Jan Visser

Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat te doen?

Bericht door Oud-forumlid » 23-06-2014 09:47

Het sneeuwt ergens dus is de ijstijd begonnen :)

Gerben, ik doe niet aan dagrecords. Natuurlijk jij wel, omdat het je enige kansje is.

"een dagrecordje downtown Washington " - absoluut maandrecord juni.
"een dagrecordje downtown Sapporo" - absoluut maandrecord mei, tweemaal, gevolgd door absoluut maandrecord juni.

Wereldwijd was mei natuurlijk nummer één en je snapt zeker wel dat juni dat ook gaat doen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wat te doen?

Bericht door Gerard » 23-06-2014 13:18

Doet me denken aan de expliciete melding op WUWT enkele jaren geleden, dat er sneeuw in de Alpen wasgevallen in hartje zomer, het ging om anderhalve dag en inderdaad gebeurt dat niet zo vaak in een echte zomermaand. Wat er echter niet bij vermeld werd dat de zomer extreem warm was in de Alpenlanden, leidend tot een nieuw zomertemperatuurrecord in Oostenrijk, vooral hoger in de bergen. Daarover werd zowel in het bericht als later niets over vermeld op die bekende AGW-sceptische website. Kijk, als je het over kersjes plukken hebt....een schoolvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Gerard op 23-06-2014 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat te doen?

Bericht door Oud-forumlid » 23-06-2014 13:47

Chris Burt (gevolgd door Jan Visser) meldt dat 't in Estland om de eerste junisneeuw in 32 jaar gaat, toevallig exact 32 jaar (17 juni 1982).
Dat is meestal niet het soort gebeurtenis dat ik het melden waard vind, hoewel, in een opwarmend klimaat? Er is, of inmiddels was, interessante koude voorhanden, maar niet in Europa.
Op 19 mei vernielde Estland zijn landelijke meirecord.

Het aardige is dat WUWT vrijwel geen kersen te plukken heeft.
Over Oostenrijk vorig jaar hoeven ze het inderdaad maar liever niet te hebben. Daar ging het landelijke record er natuurlijk ook niet één maal marginaal aan, maar tweemaal rijkelijk - zoals hitterecords tegenwoordig tamelijk habitueel gebroken worden. Begin juni dit jaar zijn daar ook tamelijk riant datum- en vermoedelijk decaderecords gebroken, maar daar doe ik dus niet aan (behalve voor de Bilt, en alleen omdat de verhouding warme en koude records me boeit).
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 23-06-2014 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Wat te doen?

Bericht door Dick » 23-06-2014 19:11

Nou, de verhoudingen tussen warmte- en kouderecords is duidelijk erg scheef. Alleen, zoals ik dat in een ander topic (weet even niet welk) al had opgesomd; bij de absolute piekwaarden in de temperatuur is dat minder uitgesproken. Een handjevol warmterecords in De Bilt, elders in den lande zal het niet veel anders zijn. Overigens kan ik, uit het hoofd, maar één kouderecord wat dit aangaat oplepelen: maart 2005: -14,4 in De Bilt; nieuw landelijk maartrecord -20,7 Marknesse en nog meer stationsrecords. Het betreft uiteraard de laatste 26 jaar.
Laatst gewijzigd door Dick op 23-06-2014 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat te doen?

Bericht door Oud-forumlid » 24-06-2014 14:51

http://www.interaksyon.com/article/88855/150000-evacuated-from-homes-due-to-paraguay-floods
Natuurlijk alleen het vermelden waard omdat het weer eens om recordneerslagen gaat.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat te doen?

Bericht door Oud-forumlid » 24-06-2014 14:53

Dick, als je een paar jaar verder teruggaat vind je nog een aardig kouderecord, dat temeer opvalt omdat het (itt de oude records) zonder sneeuwdek ging, en ook al aardig ver in de maand: 12 april 1986, Deelen -9.4° C (oude landelijke was -8.1° C), de Bilt -6.6° C en die dag zelfs een tiende Hellmannpunt.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Wat te doen?

Bericht door Dick » 24-06-2014 21:01

Dat klopt, dat was net voor de 'temperatuursprong' zoals dat ook wel genoemd wordt. Ik denk overigens dat je wat mijn leven betreft je daarmee alle kouderecords qua piekwaarden wel hebt gehad. Op een heel bijzondere na: die -3,7 van 20 september 1965 in Twente, de nacht dat ik geboren werd!
Laatst gewijzigd door Dick op 24-06-2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat te doen?

Bericht door Oud-forumlid » 24-06-2014 23:47

In de anderhalf jaar tot maart '67 is er ook weinig gebeurd :) Maar ik kan bogen op het feit dat ik maar tien km van KNMI-termijnstation Ten Post woonde, namelijk in Kantens, toen daar begin '79 viermaal beneden de min twintig werd gemaakt. En dat vind ik ook een heel bijzondere.

Re 1986, ik heb dat jaar als traumatisch gevolg van begin maart 2005 maar weer even goed in het geheugen genomen. Eigenlijk heb ik het altijd een soort 'hyperextreem' gevonden, die van '86.
Triviantje: wie heeft wanneer (ongeveer) de term 'temperatuursprong' aangemunt?

Formeel zou ik het nu dus over een 'temperatuurhiatus' moeten hebben, en deze duurt vanaf 30 juli 2006. Ga ik niet doen. Maar het verbaast me nog altijd enigzins dat het in van die schokjes gaat, met 1987 (april of oktober naar keuze) als opmerkelijk breekpunt.

Ik moet wel zeggen, het cijfermateriaal van de extremen bestuderende, dat mijn 'zes veertigers' er maar gauw moeten komen, want anders krijg ik dit onderwerp voorlopig niet beslist..
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 24-06-2014 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Wat te doen?

Bericht door Dick » 25-06-2014 21:49

Tja, er zijn allerlei klimaatforceringen die het temperatuurverloop en andere weerfactoren bepalen, met allerlei terugkoppeligsmechanismen. Dat zal het schokkerig verloop wel verklaren. Ik heb geen idee wie de term 'temperatuursprong' heeft bedacht. De hypothese over het plotsklaps optreden ervan schijnt te zijn dat de klimaatforcering door AGW op dat moment boven de ruis van natuurlijke klimaatforceringen uitkwam.

Plaats reactie