Wat te doen?

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat te doen?

Bericht door Oud-forumlid » 26-06-2014 00:22

'temperatuursprong' was helaas van mij, opgevoerd op wijlen het WO-forum in 2005. Het sloeg/slaat op de ontwikkeling van de temps in Nederland.
Het concept is druk en soms fel bediscussieerd omdat er geen duidelijke fysische oorzaak voor aan te wijzen viel. Daarom werd soms fel verdedigd dat het geen echte inhoud had, op toevalligheden van het weer na, en tja, daar is zeker wat voor te zeggen. Het is ook allang een bekende 'meme' op WW.be, maar ik gebruik het eigenlijk niet meer.
Je zou idd kunnen concluderen dat al met al het weer merkbaar boven de ruis begon uit te komen, in Nederland, ergens per 1988. De exceptioneel warme winters die volgden op dat jaar maakten indruk door de records op zichzelf - het was echt de eerste 'vernieuwende periode' vwb de klimaatverandering - maar bovendien door de plotselinge ommekeer na drie koude tot strenge winters en matige zomers voorafgaand.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Wat te doen?

Bericht door Dick » 26-06-2014 23:18

En gelijk drie jaar op rij verbetering van de jaarrecords. Zijn ondertussen al een beetje verbleekt, maar het duurde wel tot ongeveer het nieuwe millennium voordat die eerste waarden overtroffen werden. Met tussendoor dipjes in 1991 en 1993 en een flinke dip in 1996. Inderdaad een schoksgewijs verloop.
Ben overigens toch een kouderecord uit mijn leven vergeten, dat oude maartrecord van 1971 toen het op de 5e in De Bilt -13,9 werd en in Wageningen -18,7.
Overigens jouw 'tempetatuurhiatus' zou ik nog een 9 maanden verplaatsen. Ik vind april 2007 tot op zekere hoogte net zo verbijsterend als juli 2006. De laatste staat weliswaar als zomermaand op eenzame hoogte, terwijl april 2007 het hoogste podium met april 2011 moet delen. Door de absurditeit van 10 zomerse dagen lokaal en 7 in De Bilt, waarvan vier 27-plussers, blijft april 2007 in mijn beleving een unieke maand. Ook daarbij opgeteld de droogte en het ongelooflijk aantal zonuren.
Laatst gewijzigd door Dick op 26-06-2014 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Wat te doen?

Bericht door Oud-forumlid » 27-06-2014 00:36

Klopt helemaal, juli 2006 was het begin van de grote hoogvlakte zoals we die tot nu toe zeg maar zien. Die 'hiatus' moet idd vanaf minimaal najaar 2007 gerekend worden, of vanaf een punt in 2008 omdat die winter ook nog top tien zacht werd.

Plaats reactie