Mexico/Sonora.

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door Vincent » 10-06-2014 15:15

Vreemd ja. Het zal wel aan de nogal binnenlandse focus van de gemiddelde burger liggen.

Maar ik vind het ook vreemd dat het zware werk meestal bijna precies de andere kant van de grens volgt. Hier krijgen we in dergelijke situatie's altijd 's ochtends al een Bordeauxkadavertje over ons heen. ;)

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door Oud-forumlid » 10-06-2014 16:21

T850 schouwen, Vincent.

"Het zal wel aan de nogal binnenlandse focus van de gemiddelde burger liggen." - dit zit imo nog wat dieper. Namelijk een generiek afwijzen van het idee dat AGW geen theorie meer is. Dat is het enige wat er werkelijk achter het niet geloven in de mogelijkheid van een veertiger in dit land zit.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door Vincent » 10-06-2014 16:33

Remko schreef:T850 schouwen, Vincent.

"Het zal wel aan de nogal binnenlandse focus van de gemiddelde burger liggen." - dit zit imo nog wat dieper. Namelijk een generiek afwijzen van het idee dat AGW geen theorie meer is. Dat is het enige wat er werkelijk achter het niet geloven in de mogelijkheid van een veertiger in dit land zit.


Ik had het hierboven over het 'mediacircus', maar goed. Wat betreft die mogelijke 40'er en AGW: alles wat nog niet gebeurd is lijkt vaak vrijwel onmogelijk in de ogen van de meerderheid, en dat maakt het beïnvloeden van de publieke opinie relatief makkelijk. ;)
Laatst gewijzigd door Vincent op 10-06-2014 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door Oud-forumlid » 10-06-2014 16:36

Ik eigenlijk ook, Vincent, want zwaar buiengeweld is net zo goed hard in opkomst.
Ik kan niet alles in één keer noemen maar zal maar meegeven dat elk enkelvoudig ding dat ik opvoer staat voor honderden :)

"... alles wat nog niet gebeurd is lijkt vaak vrijwel onmogelijk in de ogen van de meerderheid." - Mooi, dan trouwen mensen omdat het zo hoort (trouwen = 'ongedekte cheque op de toekomst', cRR)...

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door Oud-forumlid » 10-06-2014 16:41

"en dat maakt het beïnvloeden van de publieke opinie relatief makkelijk" - gewoon zeggen 'één zwaluw maakt geen zomer', de opinie leest altijd dat een miljard zwaluwen ZEKER geen zomer geven.
Die veertigers in Bei Xing moeten ze daar dus zien als een unieke weersgebeurtenis die alle geheugen voor de superhittegolf in dat land van vorig jaar direct wist. En als Bei Xing straks begin juni de 45° C driemaal overschrijdt (kan tegenwoordig makkelijk, maar ik ben dus ook nu de enige die het weet), dan bestaat die hittegolf van vorig jaar gewoon niet meer en de eind-meihitte die ik hier in een andere post opvoerde zal dan als volstrekt normaal gezien worden (wat het dan in zekere zin wel is, net als een zomer die tot 1995 de nummer zes warmste sinds 1900 werd thans volkomen normaal is: Z13 dus).
Afgelopen lente was normaal (in mijn ogen idd), maar in de ogen van menigeen dus kil en verregend, eigenlijk zelfs ontzettend koud (je kon met Hemelvaart niet eens naar buiten, zó koud).
Chimpansees kennen geen verband tussen seks en nakomelingen. Ik betwijfel of de mensheid verder is.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door Oud-forumlid » 10-06-2014 16:47

Waarschijnlijk is die 38.6 die ooit ergens eind augustus gehaald werd heilig ofzo, dusdanig dat we er niet eens aan mogen dénken dat ie ooit weleens zou kunnen sneuvelen.

Ik zeg nu alvast dat ik de voorkeur geef aan stilte boven je-had-gelijkbetuigingen, straks. Ik heb liever dat men zelf eens leert denken ipv al het denken op te hangen aan anderen inclu mijzelve en als men zelf denkt is het tenminste eens ff stil.

Van die types zoals in Friesland zijn er trouwens zoveel dat ik een volledige staking van de weerdiensten wens, en dit dan ook op een goed moment. Afgelopen Pinksteren was prima geweest. En dan net zo lang staken tot het gezeik ophoudt :)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 10-06-2014 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door John » 11-06-2014 11:39

Remko schreef:

De vraag waar ik van jou en anderen ook maar nooit antwoord op krijg (omdat je heel goed weet wat het antwoord is, denk ik) - zou je in 2009 in Rusland de zomer 2010 hebben kunnen verwachten, in de 21e eeuw, bijvoorbeeld?

In zomer 2009 zou ik geen zomer 2010 in Moskou verwachten hebben.
Na de toentertijd record warme april 1993 had ik niet verwacht dat er een april 2007 zou volgen.
Toen er een april 2007 volgde in Nederland, had ik niet verwacht dat een even warme april zou volgen.

Na juli 1994 of 1995 had ik juli 2006 niet verwacht. Had ik beter opgelet dan had ik dat wel kunnen doen. Onder andere door warmste dertig daags tijdvak uit zomer 1976 serieus te nemen.

Al met, zeker Remko, de oplopende gemiddelde temperaturen zijn grensverleggend. We maken zeer warme decaden, maanden, seizoenen mee, die we op grond van de klimaatgegevens waarmee we zijn opgegroeid niet zouden verwachten.

De discussie rondom de haalbaarheid 40 graden in Nederland is voor mij van een andere orde.
Dat handels niet over gemiddelden waarden, dat handelt over het maximaal bereikbare.

De hagelstenen kunnen toekomstig groter worden, de regendruppels niet! Wetmatige grensgeval.

We zien in Nederland en in Moskou 2010, dat er niet zoiets bestaat als dat bij een stationaire warme rug met tropisch warme lucht, het automatisch elke dag een beetje warme wordt, bij gelijkblijvende zonneschijn en windrichting.
Nederland heeft meer kwetsbaarheden door de ligging. Thermische voren ontstaan ook vrijwel wetmatig en dragen dan niet bij aan haalbare 40 graden, mocht het op 850hPa wel tot 23 graden gekomen zijn, dat is in theorie immers voldoende, uitgaande van +2 overadibatisch.

En 40 graden kan niet letterlijk naar ons toewaaien vanuit een zuidelijk gebied.
Laatst gewijzigd door John op 11-06-2014 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door Oud-forumlid » 11-06-2014 12:11

"Dat handels niet over gemiddelden waarden, dat handelt over het maximaal bereikbare." - als dat echt zo zou zijn dan zit je met een probleem en met een wetenschap.
Probleem: Bei Xing, Oostenrijk, Zwitserland, Sonora en al die andere plaatsen waar hitterecords eerst vernietigd worden en dag erop begraven...
Wetenschap: als je 38.6° C achterin in augustus kan krijgen, dan weet je zeker dat 40+ in Nederland mogelijk is en wel tijdens de Hondsdagen. Zo simpel is dat.

"Nederland heeft meer kwetsbaarheden door de ligging." - waarom is het hitterecord van Moskou dan zo mooi vergelijkbaar als de onze (in NL is sowieso tweemaal 38+ gehaald)? Antwoord: in de stromingspatronen die ertoe doen bestaat de Noordzee niet, en a fortiorì bestaan je 'kwetsbaarheden' niet.

"En 40 graden kan niet letterlijk naar ons toewaaien vanuit een zuidelijk gebied." - maar 38.6 kan dat natuurlijk wel, 'gewoon' eind augustus zelfs.

"Na juli 1994 of 1995 had ik juli 2006 niet verwacht." - ik ook nog net niet, maar wel vanaf zomer 2004. Sindsdien heeft niks me verbaasd behalve de alomtegenwoordige totale onderschatting van wat er aan de gang is.

T850 kan hier trouwens ongeveer naar de +26° C (gewoon aanwaaien uit 't zuiden).

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door Oud-forumlid » 11-06-2014 12:12

En wel bedankt voor je antwoord, John. Eervolle vermelding - je bent op letterlijk jaren tijd de eerste :)

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door John » 11-06-2014 12:25

De kwetsbaarheid van Nederland qua ligging was niet exclusief bedoeld vanwege positie aan zee.
Nabijheid oceaan is meer bepalend, naast kruispunt der luchtsoorten. Tenminste zolang dat gegeven blijft voortbestaan.
Als er een significante toename komt van het aantal dagen dat Nederland in subtropische luchtmassa's vertoeft gedurende de zomermaanden, dan veranderen uiteraard een aantal 'spelregels' qua afwisseling luchtsoorten.

En 26 graden op 850hPa, we gaan het volgen. Van puur aanwaaien is ook daar geen sprake. Er is veel afgifte van warmte boven de (hoog)vlakten voor nodig.
Heel specifiek zuidzuidoost tot zuidoost neigend, zou daarvoor ideaal zijn. Onweerscomplexen met hun restant bewolking werken ondermijnend.

Als ruim 38 graden eind augustus kan, kan 40 graden tijdens Hondsdagen, schrijft Remko.

Wat ik opmerkelijk blijf vinden is dat we geen doorgaande temperatuurstijging bij stabiele warme zomer rug zien. Ook niet Moskou 2010.
Het wordt bij ogenschijnlijk dezelfde omstandigheden, niet elke dag een graadje warmer.

Plaats reactie