Mexico/Sonora.

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door Oud-forumlid » 11-06-2014 13:07

Ik herhaal: de oceaan bestaat niet bij circulatiepatronen die in NL voor tophitte zorgen.

"Wat ik opmerkelijk blijf vinden is dat we geen doorgaande temperatuurstijging bij stabiele warme zomer rug zien. Ook niet Moskou 2010."

Zeker weten?
Let ook op de manier waarop hitterecords de laatste tijd vallen. Opvallend vaak recordverbeteringen in opeenvolgende dagen (Bei Xing onlangs was een heel typisch voorbeeld).
Afbeelding

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door John » 11-06-2014 13:36

Grafiekje begrijp ik niet: dagelijks gemiddelde temperatuur? Dat zijn niet de maximumtemperaturen waarover we het hebben!

Remko schrijft
Ik herhaal: de oceaan bestaat niet bij circulatiepatronen die in NL voor tophitte zorgen.

Gelukkig is de oceaan er wel. Daarmee altijd begin van een afbraak in potentie aanwezig.

Beste voorbeelden: extreme zomerse warmte eind april of eerste helft mei in Benelux, Duitsland en eventueel nog uitgebreider gebied. Topwarmte! Europees warmte-eiland.
Rara ra hoe kan dat?

Ps. we gaan elkaar echt niet overtuigen, dat realiseer ik me ook wel.

Confrontatie met harde feiten maakt altijd alles anders.
Laatst gewijzigd door John op 11-06-2014 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door Oud-forumlid » 11-06-2014 13:50

"Dat zijn niet de maximumtemperaturen waarover we het hebben!" - dat is waar. Ik heb ook niet alle tijd om dingen op te zoeken! Ik had me er eigenlijk vanaf willen maken met de mededeling dat wij ons allemaal natuurlijk herinneren hoe het absolute Moskou-record een keer of vier, vijf in die zomer werd opgehoogd, met andere woorden: het werd voortdurend rustig heter.

Ha. Hier is ie. Merk het spiegelbeeldige maar gelijke proces in januari op!
Afbeelding


"Daarmee altijd begin van een afbraak in potentie aanwezig. " - inderdaad, maar afbraak in potentie aanwezig is hetzelfde als afbraak is NIET aanwezig en nu zeg je dat keurig zelf. Net zomin als de oceaan. Daarom kan Nederland 40+ krijgen maar bijvoorbeeld Ierland niet, omdat in Ierland ALLE stromingen aanlandig zijn: voor Ierland is de oceaan ALTIJD aanwezig, voor Nederland SOMS NIET - dit geldt ZELFS voor Hoek van Holland, zoals we al een paar keer gezien hebben afgelopen weken ook. Ik zie niet in wat hier moeilijk aan is en ik zie ook totaal niet in waarom er discussie over kan bestaan.

"Confrontatie met harde feiten maakt altijd alles anders." - maakt natuurlijk niks anders, alleen het denken erover. Enfin, harde feiten vind je hierboven alwéér.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 11-06-2014 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door John » 11-06-2014 17:17

Inderdaad bedoelde ik het denken erover wordt anders. Ik had me zorgvuldiger moeten uitdrukken. tijdskwestie.

De nabijheid van de oceaan zie ik niet als koele buffer voor Nederland, zoals je beschrijft over Ierland.
Ik was er ook bij; Nederland augustus 1975, Nederland zomer 1976.

De nabijheid van oceaan koppel ik aan gegeven kruispunt der luchtsoorten.

Met de hoogste Europa temperaturen in Benelux en Duitsland, zoals wel wil voorkomen eind april of eerste helft mei, zien we maritiem polaire lucht zuidwestelijk Europa veroveren. Uiteindelijk kan Nederland dan ook vanuit zuidelijk en zuidoostelijke richting koelere lucht binnen krijgen.
Opwarming boven land van maritiem polaire lucht is beduidend minder efficiënt dan opwarmen van continentale polaire lucht.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door Oud-forumlid » 11-06-2014 17:30

In '75 was ik er niet bij, ik had het véél heter. In '76 was ik er wel bij en ik vond het heel normaal dat alle weilanden goudgeel waren toen.
Remigrant uit Australië... :) (1972-76).

Het is wel aardig om de bewegingen van pakweg 20-24 augustus 1944 te zien. De kaart van 22 augustus 00:00 suggereert niet bepaald dat ruim een etmaal later dat geweldige hitterecord zou volgen. Het doorzakken van die rug heeft evenwel (idd) nooit maritiem polair in ons land of wijde omgeving gebracht. Die wijde omgeving was eerder riant opgewarmd natuurlijk.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 11-06-2014 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Toch vraag ik me iets af...

Bericht door Dick » 11-06-2014 20:20

....even in mijn simpel archiefje gespeurd, schriftje met potloodaantekeningen, gumt tenminste makkelijk uit. Was benieuwd hoeveel maximumtemperaturen er, per maand, eigenlijk verbeterd zijn vanaf 1988 in De Bilt. Dat blijkt slechts in vier maanden het geval te zijn: januari, april, juli en november. Even het lijstje: 15,1 op 13-01-1993. Met daarbij de kanttekening dat het oude record (13,4 op 14-01-1975) dat behoorlijk scherp leek, de laatste 26 jaar talloze malen is geëvenaard en verbeterd. Het laatst nog afgelopen januari (14,5 op de 6e). Verder april, uiteraard 2007: 28,9 op de 15e; zeven zomerse dagen, waarvan vier boven de 27 gr. Juli: 35,7 op 19-07-2006, het oude record van 1911 nipt verbeterd. Tenslotte: november: 18,7 op 04-11-2005. Op diezelfde datum 18,3 in 2011 en 17,7 in 1994. Het oude record was ook 17,7, gemeten op 07-11-1955. Overigens werd het op 05-11-1899 in De Bilt 19,3 gr.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

.....en dat is toch een beetje vreemd...

Bericht door Dick » 11-06-2014 20:29

Toegegeven, dit is wel heel basale statistiek. Vanaf 1988 hebben we een tsunami aan warmterecords over ons heen gekregen. Jaar, seizoen, maand, decade; grotere frequentie hittegolven, minder koudegolven, allerlei indicatoren volgen de trend. Met als meest recent (voor velen onder ons ook wrang) resultaat de Hellmannloze 'winter' van 2013/14. Nou goed, de maandrecords van juni en december dateren nog van voor 1988. Ik denk dat dit een kwestie van tijd is, maar feitelijk doet het niet ter zake.
Wat ik wil zeggen is dat er meerdere factoren zijn die bepalen of een piekwaarde in de temperatuur wordt bereikt. Volgens mij heeft John Kerkhof dat geregeld aangedragen. Blijkbaar is het zo dat in een opwarmend klimaat niet per definitie massaal max.temp.-records sneuvelen. In Nederland is dat de afgelopen kwart eeuw in ieder geval niet gebeurd. Dat er momenteel wereldwijd Tx-records sneuvelen is opmerkelijk, maar is het opmerkelijker dan, zeg, april 2007 in ons land!? Hoe zit dat met overige maanden op deze lokaties.
Eigenlijk blijf ik het gevoel houden dat er in ons klimaat een 'plafond' van 38 à 39 gr is ingebouwd en dat er heel wat moet gebeuren om dat te doorbreken. Dat lijkt ook op te gaan voor de 30-gradengrens in april bijvoorbeeld. Aan de andere zijde van het spectrum zie je dat het zelfs in de strengste winters maar zelden < -25 C wordt landelijk.
Laatst gewijzigd door Dick op 11-06-2014 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

40-plus, maakt het wat uit...?

Bericht door Dick » 11-06-2014 20:51

.....Stel: er dient zich in de nabije toekomst een zomer aan met een hittegolf van 20 dagen, waarvan zes tussen de 35 en 38 gr; dan is dat al spectaculair genoeg. Die 40 graden-grens is toch vooral psychlogisch. Veel bepalender dan de absolute piekwaarden lijken mij de maandgemiddelden en de lengtes plus intensiteit van de toekomstige hittegolven. En daar lijkt AGW in ieder geval de meeste invloed op te hebben, puur thermisch bekeken. Trouwens, ook als de eerste 40-plusser landelijk een feit is (en de eerste 37,5-plusser in De Bilt) blijft het gegeven overeind dat het aantal nieuw piekwaardes in de Tx'en schamel afsteekt tegen de hausse aan overige warmterecords.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door John » 12-06-2014 09:40

Ik ben ook benieuwd naar lengte en intensiteit van toekomstige hittegolven.

Nog altijd staat 1975 op nummer 1 gekeken naar lengte.
Nog altijd staat 1976 op nummer 1 gekeken naar lengte gecombineerd met intensiteit. Maar liefst 10 van de 17 dagen waren tropisch.

Juli 2006 heeft aardige poging gegaan voor 2e plaats: 16 dagen duur, hiervan 8 tropisch.

We wijken af van de titel van dit topic.
Laatst gewijzigd door John op 12-06-2014 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Mexico/Sonora.

Bericht door Oud-forumlid » 12-06-2014 10:04

Ik vermoed dat het lage aantal opgenknapte maandmaxima in NL toeval is, en uit de boot valt bij een boel andere plekken in de wereld inclu mss de buurlanden. Maar het is mij ook wel opgevallen.
In het algemeen heeft NL ongelofelijk vies (en buitengewoon duur) gemazzeld met de klimaatverandering tot nu toe.
Het is evenwel gewoon even wachten tot dit, zoals al op zoveel plaatsen gebeurt, wordt ingehaald. Dat de zomer hier nog steeds nooit uit de hand gelopen is, is niks anders dan puur geluk.

"Eigenlijk blijf ik het gevoel houden dat er in ons klimaat een 'plafond' van 38 à 39 gr is ingebouwd" - vergeet het nou maar, dat is mss het plafond voor eind augustus maar niet voor de Hondsdagen en dan houd ik niet eens rekening met de opwarming.

Plaats reactie