Warm in grote delen van Scandinavie.

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Dick » 06-08-2014 20:56

Remko: introduceerde jij vorig (?) jaar op dit forum niet de term 'whiplash-weer'' en is daarvan nu naar jouw mening sprake in Australië?
De afgelopen koude winter in het midden en oosten van de V.S. (En de warmte plus droogte in het westen) toont aan wat blokkades kunnen aanrichten. En dat zou 'zomaar' eveneens in ons deel van de wereld kunnen gebeuren. Komende winter bijvoorbeeld.....(!?)

P.S. Zijn we met zijn allen niet erg off topic geraakt?
Laatst gewijzigd door Dick op 06-08-2014 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Gerard » 06-08-2014 21:34

Quote Henk Rietveld:
"Deze zomer zijn we in Denemarken geweest: eerst naar Kopenhagen en toen 2 weken naar Bornholm. Het was soms te warm om te fietsen of langs de kust te lopen. Het water van de Oostzee was gewoon lauw/warm. Meestal kun je pas half juli de zee in zonder onderkoelingsverschijnselen, maar daar was nu geen sprake van. Iedere dag weer die zon; er was geen sprake van dat een ander weerbeeld maar in je gedachten opkwam. Denemarken beleefde op juli 2006 na de warmste juli ooit gemeten. Heel bijzonder allemaal."

Om de puntjes op de ï te zetten: 1994 was even warm als juli 2014.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

De warmte in Scandinavië

Bericht door Gerard » 06-08-2014 21:39

De Oostzee is zodanig structureel warmer geworden het laatste decennium, dat het onmogelijk een koudere winter dan die van 1962 kan worden omdat een dampende Oostzee geen persistent hogedrukgebied toelaat in de winter, is mijn mening. Zelfs al zou de door waterdamp ondermijnde hogedruk het volhouden: die Oostzee vriest nooit en te nimmer meer dicht en dat betekent bij noordoostelijke wind altijd een warme waterdampdeken in de atmosfeer bij ons en dus minder uitstraling. Ik hoop dat het met een ooit nog komende winter gelogenstraft wordt.
Laatst gewijzigd door Gerard op 06-08-2014 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Edward » 06-08-2014 22:48

Remko schreef:Voor het eerst 30+ in de maand augustus in de Noorse provincie Finnmark: http://www.yr.no/nyheter/1.11864914.


Nog wel een voetnoot: het betreffende station bestaat sinds oktober 2012 en de andere weerstations bleven op 29 en een beetje steken. Het ligt in een continentalere omgeving dan de andere stations in Oost-Finnmark. Ivalo (Finland, gemeente Inari) kwam met 31,2 nog hoger. Neemt niet weg dat het een provincierecord is.
Laatst gewijzigd door Edward op 07-08-2014 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Oud-forumlid » 07-08-2014 10:02

"Opwarming van de aarde in het brandpunt van de aandacht, telkens weer." - welnee, helemaal niet in het brandpunt van de aandacht, maar in alle aandacht. Er is immers geen andere realiteit. Je wil toch niet denken dat er mensen zijn die 'de afkoeling van de aarde in het brandpunt van de aandacht' hebben?
Brandpunt in de aandacht heb je nodig voor de schaarse gevalletjes van kou.

@Gerard, re de Oostzee - er zijn circulatiepatronen waar die effectief niet bestaat; voorbeeld: februari 2012. Zuiver continentale stromingen in de winter zijn, als enige richting, niet opgewarmd (noordoost is dat inderdaad wel).

"... introduceerde jij vorig (?) jaar op dit forum niet de term 'whiplash-weer'' en is daarvan nu naar jouw mening sprake in Australië?" - Dankzij Jeff Masters, die term. Antwoord op de vraag is neen, omdat de koude nachten passen in een al wat langer aanhoudende koelere periode daar, die vrij geleidelijk is begonnen na een zeer warme najaarsperiode. 'Whiplash' reserveer ik meer voor datumrecords koud en warm die binnen een dag of drie vallen, of voor extreem veel neerslag volgend op extreem weinig neerslag (juli-aug 2006 bij ons, of Colorado vorig jaar).

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Gerard » 07-08-2014 10:54

Nee ik heb geen whiplash-weer ingebracht, misschien Hans N.?

In iedere winter die voor ons een koude continentale aanvoer kent, ligt een hogedrukgebied boven Scandinavië. Die gedijt niet boven een warme Oostzee.

Zelfs als de koude ontstaat als in '63 (waarin ik niet geloof dus vanwege de ondermijning met teveel waterdamp) dan verplaatsen hogedrukgebieden zich van Groenland naar Scandinavië en vervolgens naar de Balkan en dan weer herhaling van dat. Daarin is iedere keer een periode met koudeluchtaanvoer over de Noordzee en over de Oostzee tijden het ruimen. Aangezien zowel de Noordzee, de Atlantische Oceaan als de Oostzee boven de normaal van '60-'90 of '40-'70 zitten of '50 - '80 desnoods, zal die lage temperatuur van '63 met dichtgevroren Oostzee en Waddenzee niet meer bereikt worden.
De afgelopen zogenaamde koude winters is het hoogst haalbare en dat leidde in het noordwesten niet eens tot redelijke schaatstochten op een enkele dag in een winter na. Oorzaak: te dicht bij de dampende Noordzee en te veel latente warmte en vochtdeken vanaf de Oostzee.

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Vincent » 07-08-2014 11:28

Remko schreef:
@Gerard, re de Oostzee - er zijn circulatiepatronen waar die effectief niet bestaat; voorbeeld: februari 2012. Zuiver continentale stromingen in de winter zijn, als enige richting, niet opgewarmd (noordoost is dat inderdaad wel).


Maar een warme Oostzee blies toen uiteindelijk wèl een monsterhoog op!

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Oud-forumlid » 07-08-2014 11:34

"Maar een warme Oostzee blies toen uiteindelijk wèl een monsterhoog op!"

Lijkt me bijgeloof. Ik gaf het voorbeeld niet voor niets. Ga in een kaartenarchief na dat je de Oostzee geen moment invloed op dat hoog zag hebben. Dat kan ook nauwelijks: die plas is daar veel te klein voor.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Henk » 07-08-2014 12:13

Gerard, die warme Oostzee kan aanleiding geven tot een enorme sneeuwdepri die zich in een noordoostelijke luchtstroming uitbreidt naar de Lage Landen. In 1962-63 was er bij voortduring een sturend hoog boven de Noorse Zee. In die winter trok dat hoog, zoals je terecht opmerkte, regelmatig via de Oostzee weg naar de Balkan. Ik kan mij heel goed voorstellen dat bij een aanhoudende consistentie qua luchtdrukpatronen een hoog boven de Noorse Zee en een (sneeuw)laag boven de Oostzee hier voor een koude noord-noord-ooststroming kan zorgen waarbij getransformeerde arctische lucht onze kant op komt. We komen dan steeds dieper in de koude lucht terecht en de kansen op sneeuw zijn gegarandeerd. Bij een lang aanblijven van dit circulatietype koelt de Oostzee op den duur toch af (windschering) en hebben we iig een strenge en misschien wel zeer strenge winter te pakken. Het kan zo maar gebeuren...

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door John » 07-08-2014 13:46

Opgewarmd zeewater en afgenomen kans op een winter zoals 1963. Interessant onderwerp. Nu geen tijd, maar ik kom er op terug.

Plaats reactie