Warm in grote delen van Scandinavie.

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

@ Remko....

Bericht door Dick » 24-07-2014 23:26

Het lijkt me dat jij voortaan beter in de Alpen kan gaan wandelen. Daar kun je altijd de hoogte in, 8 graden tempdaling per duizend meter stijging tikt toch aan. Wij waren in 2003 in Zuid-Tirol, tijdens 'de zomer van het millennium'. In de steden in de dalen was het loeiheet, maar wij liepen met een jas aan te wandelen: heerlijk! Vooral omdat we vlak ervoor hitterrecords in Venetië te verduren hadden gekregen: 37 graden in een warme mist die van de lagune over de camping vloeide. Afschuwlijk, onverdraaglijk. Vorig jaar ook 37 graden in de dalen van het Salzburgerland in Oostenrijk, maar een aanganame 23 graden tussen de sneeuwresten op een hoger gelegen alm (en 0 gr in de 'Eisriesenwelt' een enorme ijsgrot)
Laatst gewijzigd door Dick op 24-07-2014 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Oud-forumlid » 25-07-2014 10:51

Probleem is dat er in de Alpen voor mij weinig ruimte is om te wandelen (>2500m is er weinig oppervlak), laat staan om te bestaan: overnachten, eten, wonen enzovoort.
Eigenlijk kan ik alleen nog maar naar Spitsbergen :)
Overigens, breaking news, ik heb besloten om in 2016 naar Tromsø te verhuizen. De lange winters en een aircoding in huis, het ding waarmee ik de zomers in Gouda ook gewoon weet te overleven, zullen me wel een puik woonklimaat opleveren. En deze zomer in Noorwegen is wellicht nog wel een uitzondering, natuurlijk.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Richard » 25-07-2014 17:54

Remko schreef:Overigens, breaking news, ik heb besloten om in 2016 naar Tromsø te verhuizen. En deze zomer in Noorwegen is wellicht NOG WEL een uitzondering, natuurlijk.

Wellicht kunnen we het tegen die tijd over woningruil hebben gedurende een week of 3 per jaar. ;-)
Wanneer verwacht je daar de 1e 40+ dan ?

(vervolg : zie de zeurdoos. ;-))
Laatst gewijzigd door Richard op 25-07-2014 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Oud-forumlid » 25-07-2014 20:01

Vind dat voor Noorwegen wel heel moeilijk te zeggen. Het land heeft de voordelen van föhn en langere zonneschijnduur, maar het nadeel van hogere breedtegraad en veel grotere afstand tot brongebieden van hoge T850, waarbij het ook nog door zeeën is omringd. Ik verwacht een eerste veertiger voor Nederland om zo te zeggen letterlijk 'elk moment', maar voor Noorwegen is dat stadium bij het momentele tempo van de opwarming nog wel een kwart eeuw in de toekomst. Het Noorse record ligt ook ruim twee graden beneden het Nederlandse.
Finland zou eerst aan de beurt kunnen komen, via een inflow van hitte uit Rusland.

Tromsø lijkt me in elk geval nog heel veilig tegen veertigers :)

Woningruil? Och, als jij dan op Svalbard woont, misschien :)

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Oud-forumlid » 04-08-2014 16:34

Litouwen heeft z'n nationale temprecord gisteren verbeterd. Vandaag weer.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Edward » 05-08-2014 18:09

Gerard schreef:Het gaat zeker veranderen, het zit nu al dagenlang in de verwachtingen, het herfstachtige weer dat ons de komende twee weken te wachten staat. Boven Scandinavië maakt het hogedrukgebied plaats voor een lagedruksysteem en het weer zal daar dan van extreem zomers naar wisselvallig gaan. Voor de bestrijding van de Zweedse bosbranden zou dat een zegen zijn.


Gisteren 35,1 graden in Falun, de hoogste augustustemperatuur in Zweden sinds 1992. Nog opmerkelijker: 10 juli 32,6 in Lakselv (in Finnmark aan de Porsangerfjord) en 32,7 in Skibotn (Troms). Ben ook in Scandinavië geweest (net als de meeste vakanties de laatste jaren). Eerst temperaturen rond 28 graden met tussendoor een iets frissere episode van een dag of 5, vervolgens weer elke keer rond 28 graden (en dan op hoogtes rond 700 m). Ook vrij regelmatig warmteonweer in de middag of avond. Alleen de laatste dagen had ik het op grote hoogte (1500-2200 meter op 31 juli en 1 aug) soms aangenaam frisjes.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Oud-forumlid » 06-08-2014 09:50

Litouwen nationaal record was 36.4° C, per 3 augustus 36.7° C en per 4 augustus 37.8° C.
(Nederland: 38.6° C -> 38.9° C -> 39.9° C).
Magische grens van 100° F ;)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 06-08-2014 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Henk » 06-08-2014 12:19

Deze zomer zijn we in Denemarken geweest: eerst naar Kopenhagen en toen 2 weken naar Bornholm. Het was soms te warm om te fietsen of langs de kust te lopen. Het water van de Oostzee was gewoon lauw/warm. Meestal kun je pas half juli de zee in zonder onderkoelingsverschijnselen, maar daar was nu geen sprake van. Iedere dag weer die zon; er was geen sprake van dat een ander weerbeeld maar in je gedachten opkwam. Denemarken beleefde op juli 2006 na de warmste juli ooit gemeten. Heel bijzonder allemaal.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Oud-forumlid » 06-08-2014 15:58

Voor het eerst 30+ in de maand augustus in de Noorse provincie Finnmark: http://www.yr.no/nyheter/1.11864914.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Gerben » 06-08-2014 16:15

Remko schreef:Voor het eerst 30+ in de maand augustus in de Noorse provincie Finnmark: http://www.yr.no/nyheter/1.11864914.


Je fladdert over dit forum heen met warmterecords en je vergeet de kouderecords in Australie! Sinds wanneer ben jij geinteresseerd in nationale warmterecords van Estland en Litouwen.

Plaats reactie