Warm in grote delen van Scandinavie.

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Oud-forumlid » 07-08-2014 13:53

Ik schat de kans op een 1963-achtige winter thans dus ietsje groter in dan in 1963 of de twee eeuwen daarvoor.
Iets van die aard is feitelijk in een deel van de VS gebeurd, afgelopen winter. Extreem lage Tg over drie of vijf maanden, zonder extremen, maar met een opvallende afwezigheid van zachte perioden.
Over een jaar of twintig neemt de kans op een '63-achtige Tg natuurlijk weer sterk af, tot nul mag je wel zeggen. Langdurig circulatiepatroon kan het dan niet meer tegen de opwarming opnemen.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door John » 07-08-2014 16:34

We hebben in december 2010, februari 2012 en maart 2013 gezien dat het nog flink koud kan zijn in Nederland.
Een maand koud weer is nog geen 1963 winter.
Om een 1963 winter te krijgen kan het al erg helpen als perioden met zacht weer gewoon ontbreken.
Zo'n beetje elke dag 0 graden en elke nacht -6 graden we zijn 1963 al voorbij.

Is zo'n lange periode (3 maanden) aannemelijk? Ik denk van niet.

De dampende Oostzee en Noordzee gaan inderdaad dampen zou gauw er koude lucht( ook op hoogte) over heen stroomt. Laat er op 700Hpa -20 graden over heen gaan of laat op 500hPa het kwik beneden -40 graden uitkomen, we krijgen bijna wetmatig verstoringen als deze lucht boven Oostzee of Noordzee terecht komt met alle gevolgen voor stromingsregime en grondwind van dien.
Laatst gewijzigd door John op 07-08-2014 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Oud-forumlid » 07-08-2014 17:03

"Is zo'n lange periode (3 maanden) aannemelijk? Ik denk van niet."

Ik denk dus: ja, althans meer dan vroeger. 'Aannemelijk' is mij natuurlijk weer te grijs.

"Laat er op 700Hpa -20 graden over heen gaan of laat op 500hPa het kwik beneden -40 graden uitkomen, we krijgen bijna wetmatig verstoringen als deze lucht boven Oostzee of Noordzee terecht komt met alle gevolgen voor stromingsregime en grondwind van dien."

Die storingen zie je dus alleen door influx vanaf de oceaan. Oostzee en zelfs Noordzee zijn te klein voor het ontstaan van storingen die het stromingsregime verstoren. Voor de derde keer: kijk een kaartenarchief na van bijvoorbeeld feb 2012. Merk op dat de toen open Oostzee stromingstechnisch exact net zo goed koud vlak land had kunnen zijn.

Ik vind sowieso dat je al dit soort van beweringen van tevoren nagaan moet. Omdat het zo gemakkelijk is, bijvoorbeeld. Dus voordat je zoiets zegt als " Laat er op 700Hpa -20 graden over heen gaan of laat op 500hPa het kwik beneden -40 graden uitkomen, we krijgen bijna wetmatig verstoringen als deze lucht boven Oostzee of Noordzee terecht komt met alle gevolgen voor stromingsregime en grondwind van dien." ga je dat even voor een boel gevallen waarin dit optreden kan na - we hebben weerkaartenarchieven die teruggaan tot 1880 ofzo, dus!
Je zult een klein signaal voor de Noordzee vinden, en vermoedelijk niet het geringste voor (open) Oostzeeën. Voor de laatste natuurlijk wel wat extra sneeuw op de stranden ervan.

Mooi voorbeeld is januari 1987. Oostzee open maar aan stromingspatroon zie je dus volkomen niks, geen moment in die hele vorstperiode. Logisch, want dat wordt door een veel grootschaliger proces gestuurd. Overigens vroor die zee gedurende die periode wel zowat dicht, natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 07-08-2014 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door John » 07-08-2014 17:20

Die wetmatigheid slaat op het verticale vlak. Er komt verticale uitwisseling op gang.

Stabiel vriezend lukt nu eenmaal beter in een stabiele atmosfeer.

En uiteraard worden algemene stromingen door een veel grootschaliger proces gestuurd, maar het succes van een winter in Nederland hangt altijd af van de kleinschaliger synopsis. Wel of geen sneeuwdek tevoren! Windstilte of toch niet? Aanlandig of toch niet?
Laatst gewijzigd door John op 07-08-2014 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Oud-forumlid » 07-08-2014 17:37

Dat laatste is helemaal waar, maar de Oostzee doet daar weinig mee. Sauerland is reeds veel belangrijker (een stroming die daar vandaan komt heeft de neiging meer verticaal gemengd te zijn). En de Noordzee, natuurlijk, niet voor het grootschalige patroon dus, maar wel voor scherpte van de vorst en, zoals we óók van februari 2012 weten, voor neerslag uit depressies van 1037 hPa ;)

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Oud-forumlid » 07-08-2014 17:38

We zouden voor wat betreft die verticale uitwisseling naar satpics van het Oostzeegebied moeten kijken als daar continentale diepvries overheen gaat.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door Gerard » 07-08-2014 19:22

Ik herhaal het nog maar eens: we hebben hier in het noordwesten geen echt koude winters gehad de laatste jaren, terwijl het in het binnenland wel aardig vroor, waren het hier de ijsbanen die nog wat schaatsplezier konden bieden en een enkele tocht op ondiep water was mogelijk. Het Noord-Hollands Kanaal dat in 1996/1997 nog enigszins onderhevig was aan ijsvorming, bleef nu gewoon open met op hooguit een enkele dag een vliesje of wat dunne schotsen. In 85/86 kon je er over schaatsen en in 63 kon je er met de auto overheen.
Nee het wordt niets meer.

En ook niet met de zomer in Scandinavië, die is nu afgelopen, de komende twee weken heerst er lage druk, onstabiliteit en regelmatig passeren er buien(fronten).
Laatst gewijzigd door Gerard op 07-08-2014 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door John » 07-08-2014 19:34

Gerard, jouw referenties zijn 1996-1997 en 1985-1986. Beiden sterk continentaal.

In 1984-1985 was het aanzienlijk minder qua ijsvloer?

1985 en 1986 in Friesland voldoende voor Elfstedentocht net als in 1997.
Laatst gewijzigd door John op 07-08-2014 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Warmte in en rondom Scandinavië

Bericht door Gerard » 08-08-2014 09:10

Schaatstswinters zijn nooit geheel continentaal, maar kunnen een meer of minder continentaal karakter hebben. Er zijn altijd perioden met aanvoer vanuit de Oostzee-regio. De afgelopen koudere winters waren ook sterk continentaal, in Friesland was het niet goed gesteld met de aanwas van de ijsvloer net als in de kop van Noord-Holland. Oorzaak: warme Noordzee en Oostzee.
Het is niet alleen het oppervlaktewater van de Oostzee dat warmer is, ook juist op diepte is de temperatuur al langer aan het stijgen. Het is een groot warmtereservoir geworden.

Voor een echt langdurig koude winter als in 1963 heb je verplaatsingen van hogedrukgebieden van Groenland naar Scandinavië nodig en een weekje blijven hangen aldaar. 1963 gaat nooit meer geklopt worden want die hogedrukgebieden hebben geen bestaansrecht boven het walmende water in en rondom Scandinavië (ook aan de Noordzijde). Dat is mijn eigen gedachte, ieder mag zijn eigen fysische onderbouwing hebben. Ik denk dus dat het fysische bestaansrecht van een drukpatroon dat voor ons lange winterperiode brengt ontbreekt.
Laatst gewijzigd door Gerard op 08-08-2014 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Warm in grote delen van Scandinavie.

Bericht door John » 08-08-2014 11:15

Dat is een helder uitgangspunt. Ik deel het niet.

We weten dat de drukverdeling in winter 1963 klimatologisch uitzonderlijk was. Er zijn diverse artikelen over geschreven. Ook in Weerspiegel.
Puur qua klimatologie is de kans klein. Eenmaal per eeuw of twee eeuwen, dat we nog eens een soortgelijke drukverdeling krijgen over een heel winterseizoen krijgen.

Met andere woorden meestal hebben we een minder stabiele drukverdeling in de winter. Ook in tijden van weleer met kouder zeewater.
Met Remko ben ik van mening dat positionering van sturende hogedruksystemen niet wordt bepaald door een opgewarmd zeewater, maar door grootschaliger processen.

Vergelijk een sturend hoog nabij Ierland in de winter. Het heeft fysisch bestaansrecht boven warmer zeewater dan de wateren rondom Scandinavië. Hoe kan dat dan?

Plaats reactie