Weerverslag vakantie Californië april 2014

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag vakantie Californië april 2014

Bericht door Dick » 26-04-2014 07:01

Zoals verwacht was het prachtig weer die donderdag, een graad of 19 in het park. In de namiddag nam de sluierbewolking snel toe. De zon raakte geheel in de 'melklucht' verscholen. (Ik zie nu dat ik niet consequent ben in mijn grammatica, ik switch van v.t.t naar o.v.t., sorry Gerard ;-)) ) Dat was de verwachte opmaat naar de weersveslechtering op vrijdag. Gedurende deze reisdag terug naar Walnut Creek bezochten we twee grotten en slenterden we ,zo'n beetje tussen de buien door, door een paar stadjes.
Achter in de middag kwamen we in een onweersbui met plensregen terecht. Het kwik zakte daarbij tot 6 C. Op de hogere delen van de Sierra Nevada zal er verse sneeuw zijn bijgevallen. Later werd het weer droog en liep de temperatuur weer op naar 14 C.
De afgelopen dagen is me meerdere keren opgevallen dat het peil in stuwmeren erg laag is. Afgaande op de verkleuring aan de oevers schat ik zo'n 30 meter onder de maximale waterhoogte. En dan moet de kurkdroge zomer nog beginnen. Zo'n regendagje als vandaag is dan misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar toch erg welkom, denk ik.
Laatst gewijzigd door Dick op 26-04-2014 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag vakantie Californië april 2014

Bericht door Dick » 26-04-2014 07:16

In een van de grotten vertelde de gids dat een van de druipsteenformaties door de langdurige droogte is opgedroogd en wit is uitgeslagen. Normaal is deze bruin door de aanvoer van slibrijk kwelwater. In de grot die we daarvoor hadden bezocht was nog zo'n 'chocolat waterfall' te zien: echt chocoladebruin druipsteen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Golden Gate Breeze...

Bericht door Dick » 27-04-2014 05:23

......als deze term nog niet bestaat vraag ik er patent op aan ;-). Vandaag heb ik deze gevoeld op de geëigende plek: de Golden Gate Bridge. Windkracht 5 vanuit het westen. We hebben de brug eerst op korte afstand bewonderd en daarna staand op de brug het centrum van San Francisco. Een pracht van een locatie.
Laatst gewijzigd door Dick op 27-04-2014 06:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag vakantie Californië april 2014

Bericht door Dick » 27-04-2014 06:13

De Golden Gate is één groot tochtgat, de relatief smalle geul vormt de verbinding tussen de baai van San Francisco en de Grote Oceaan. Tijdens de laatste ijstijd, toen de baai drooglag heeft een rivier er een dal van 125 meter diep uitgeslepen. Dat geeft aan dat het overbruggen van de Golden Gate echt een heidens karwei is geweest. Beide pylonen staan pal op de rand van een onderzeese canyon.
De straffe bries houdt de temperatuur vandaag laag. Het wordt niet warmer dan 14 C, ondanks de zon. De Golden Gate is de natuurlijke airco van San Francisco. Na het weekeinde wordt het een stuk warmer. Op dinsdag 31 C naar verwachting in Walnut Creek, op 40 km ten oosten van San Francisco. De stad zelf komt niet hoger dan 22 C.
Laatst gewijzigd door Dick op 27-04-2014 06:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weerverslag vakantie Californië april 2014

Bericht door Dick » 27-04-2014 06:30

Ik zie hoe surfers pal onder de brug profiteren van de natuurlijke windtunnel. Kite- en 'gewone' surfers voeren hun kunstjes op. Wakeboarders wachten dobberend op de branding op die ene mooie schuimende golf. Verder wordt er volop gezeild in de baai. Cruiseschepen, ferries in feite, varen onder de brug door. Enorme containerschepen komen aanstomen vanaf de oceaan. Fantastisch!
Laatst gewijzigd door Dick op 27-04-2014 06:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Weer terug....

Bericht door Dick » 29-04-2014 19:57

.....vier weken lang allerlei boekenwinkels in San Francisco en wijde omgeving afgelopen. En pas op de laatste vakantiedag, zondag, mijn eerste weerboekje weten te scoren: in de giftshop van het Oaklandmuseum. Het is een dun gidsje en belicht het weer in de Bay Area. Er is veel plek ingeruimd voor uitleg en anecdotes over mist. En dat is niet zo gek, want in deze regio is mist, in al zijn verschijningsvormen, de allesbepalende weersfactor.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Mist

Bericht door Dick » 29-04-2014 20:04

Als je je erin verdiept dan blijkt het een boeiend onderwerp te zijn. Je zou hier zomaar verslingerd kunnen raken aan de stratus en er worden ook hele studies aan gewijd. Interessant is bijvoorbeeld dat de mist boven de Baai van San Francisco abrupt kan reageren op het keren van het getij. Stroomt bij vloed koud oceaanwater via de Golden Gate de baai binnen dan kan de lucht erboven snel tot het dauwpunt afkoelen en er spontaan mist ontstaan. Andersom bij eb kan het terugtrekken van het koude zeewater er voor zorgen dat de luchtlaag boven de baai wordt opgewarmd en de mist gewoon oplost.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Altijd gedacht..

Bericht door Dick » 29-04-2014 20:11

....dat er een koude zeestroom vanuit het noorden voor de Noordkust van Californië langstrekt. Verkeerd gedacht; er is sprake van opwelling van koud zeewater, onder invloed van bestendige noordwesten winden. Een beetje vergelijkbaar met de situatie bij Peru, een variant op La Niña. En net als bij ENSO bepaalt de kracht van de wind de intensiteit van de opwelling en daarmee van de temperatuur van het zeewater. Er zijn plekken aan de kust waar het water daardoor in de zomer zelfs kouder is dan in de winter. Overigens dachten onderzoekers in eerste instantie dat ze met passaatwinden te maken hadden.
Laatst gewijzigd door Dick op 29-04-2014 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Natuurlijke airco

Bericht door Dick » 29-04-2014 20:21

De algemene drukverdeling in de zomermaanden zorgt ervoor dat San Francisco te maken heeft met een verkoelende zeewind en geregeld fascinerende mistsituaties. Bepalend zijn een hittelaag boven de woestijn in het oosten en een hogedrukgebied boven de oceaan. Na de zomer dalen de temperaturen in de woestijn en brokkelt het hittelaag af. In San Francisco valt de zeewind weg en wordt het juist warmer. September en oktober zijn daar de warmste maanden.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Het weer in sneltreinvaart....

Bericht door Dick » 29-04-2014 20:29

......de 'Pineappel-express' brengt warme, vochtige lucht vanuit het zeegebied bij Hawaii naar Californië. Volgens het gidsje tot groot verdriet van de wintersporters die de sneeuwhoogte, als dit ' winters gebeurt, zien oplopen tot 10.000 voet, met zelfs daarboven nog papsneeuw waarin je tot je knieën wegzakt. De 'Alaska-express' zorgt voor een forse kou-inval met poedersneeuw vanaf 3000 voet. Het kan dan zelfs in San Francisco gaan sneeuwen, in uitzonderlijke gevallen vormt zich ook op zeeniveau een dek(je). Er ontstaan dan spontaan sneeuwbalgevechten. Het laatst gebeurde dit in 1976.

Plaats reactie