Whiplash weather

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Whiplash weather

Bericht door Richard » 10-01-2014 17:28

Evert schreef:Het gaat in de VS nu wat meer van dik hout wat betreft de kou - lokaal langs de Canadese grens in het midden-westen rond -35°C met daarbij ook nog wat wind. Ook wil ik nog even op de >20°C temperaturen langs de oostkust van de VS vlak voor kerst wijzen.


Dat is nu juist precies wat ik bedoelde Evert, hoewel het in de media vaak wel zo gebracht word zijn er absoluut geen (nou ja, vooruit een enkel dagrecord, maar die hebben wij hier ook gehad onlangs, maar dan aan de warme kant) records gesneuveld. Het ging mij vooral om het verschil tussen hoge en lage temperatuur binnen (relatief) korte tijd. En vice versa.

Scandinavie idem dito, van 38,0 record sinds 1898 naar 9,6 (was 7,8 in 1953). En dat alles binnen 2 dagen ! ! !
Binnen de landsgrenzen zelfs een verschil van 50,4 graden (Nikkaluokta had -40,8) binnen 2 dagen !
Enige nuance die ik kan aanvoeren is dat Kiruna en Stensele niet helemaal 1 op 1 te vergelijken zijn (beide plaatsen mocht ik met een bezoek vereren in 1999). We zijn daar toen in de kerk geweest als toerist. De grootste houten kerk van Zweden.

Citaat : In het noorden van de VS was het van 1 t/m 9 januari 13-14 graden te koud; dit weekeinde +14 graden in New York.

Welicht kunnen we het nog beter jojo-weer gaan noemen. ;-)

Ik heb absoluut niet beweerd dat het extreem koud zou worden, ik heb alleen gepoogd de extremiteiten aan te geven.


@ Adrie : die HOOFDLETTERS waren van mij en niet van Jan.
Helaas is het nog niet mogelijk om op dit forum iets met de grootte of de kleur van de letters op te laten vallen, vandaar.
Laatst gewijzigd door Richard op 10-01-2014 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Whiplash weather

Bericht door Oud-forumlid » 10-01-2014 18:56

Vul hier je reactie in...
Richard schreef:
Evert schreef:Om nu van 'poeh-poeh' te spreken ... nee. Dat zal je me pas horen zeggen als de Niagara-waterval bevriest en niet eerder. Mazzel & broge, Evert
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/niagarawatervallen-deels-bevroren http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/09/een-oorverdovende-stilte-door-de-kou-vallen-de-niagara-falls-even-niet/ Mazzel. ;-)


Waar ik op wees waren de winters van 1912, 1925 en 1932 toen de mensen gewoon onder de Niagara watervallen door konden lopen. Dat is nu nog niet aan de orde - en gaat zeer waarschijnlijk ook niet gebeuren.

Zie ook dit plaatje uit 1912:

http://static.environmentalgraffiti.com/sites/default/files/images/http-inlinethumb64.webshots.com-43583-2965190160105101600S600x600Q85.jpg

En nogmaals: Als we een reprise van de bovengenoemde winters krijgen ... dan kunnen we "poeh, poeh" roepen. Afbeelding

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 10-01-2014 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Whiplash weather

Bericht door Oud-forumlid » 15-01-2014 14:52

"Het staat er allemaal alsof het zeer spectaculair is, met veel HOOFDLETTERS, maar ik vind het geen uitzonderlijke verschijnselen."

Dat zijn het inmiddels wel. 'Whiplash weather', term aangemunt door Jeff Masters, is onderdeel van CAGW geworden. Net als de hyperextremen die tot een jaar of drie, vier geleden nog bij te houden waren en nu niet meer is dat ook met dit 'whiplash'-fenomeen aan de gang.
We kennen het in NL ook. Drie voorbeelden, 1) het jaar 2011 met de recorddroge lente en de recordnatte zomer, b) de Januswinter '12 en c) begin maart 2013 toen voor een aantal stations op twee dagen tijd datumrecords voor zowel warm als koud werden gescoord.

Grove whiplash zagen we onlangs in het oosten van de VS. New York scoorde op iets van een week tijd een datumrecord warmte, daarna een datumrecord koude, daarna evenaring van datumrecord warm.
Zie het neerslaggedrag van dit jaar te Boulder, Colorado, waar hyperextremen de whiplash ontmoetten.
Zie de bijna ongekende vorstschade in zuidoost-Australië temidden van een superheet voorjaar (ook hier weer datum-kouderecords temidden van hitte).
Zie de hoogst extreme tempbewegingen in delen van Lapland in de eerste week van dit jaar (amplitude van bijna vijftig graden).

Nogmaals, het is niet meer bij te houden... En records, zelfs datumrecords, zijn níet normaal. Per definitie. Heel veel records wijst bovendien op iets.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Whiplash weather

Bericht door John » 15-01-2014 15:44

Toch blijft mij bij een aantal van genoemde gebeurtenissen de gedachte spelen dat zaken bijzonder gemaakt worden. Als het ware beschreven worden binnen de context van AGW en met koppeling aan AGW.
Wat dan met soortelijke weeravonturen uit het verleden?

Hoe kijk je dan aan tegen:

In lange en zeer koude winter 1947, kwam Maastricht in januari tussendoor aan +17 graden.

Enorme temperatuuramplituden in Lapland zijn niet zo bijzonder. Ze zijn namelijk niet luchtsoort eigen. Onder ideale uitstralingscondities kan het daar zeer koud worden. Het bekende dunne laagje zeer koude vrieslucht nabij aardoppervlak.
Vergelijk Nederland onder ideale uitstraling. Kleine eilandjes van zeer lage kwikstanden ten opzichte van de omgeving. Een beetje wind en hopla het kwik schiet graden omhoog. Kijk ook eens naar die recordkoude nacht eind januari 1942. Gekeken naar De Bilt. Van -25 graden minimaal op 27 januari naar +4 graden maximaal op 28 januari.

Dan nog een voorbeeld: Kort na middernacht op 7 januari 2009. Van -18 graden in delen van Limburg naar +0,5 in Kop van Noord- Holland tot +2,3 graden op Vlieland.
Of de nacht van 4 februari 2012. Verschillende stations kouder dan -20 graden onder ideale uitstralingscondities, wel vergelijkbaar met 27 januari 1942.
Kennelijk is er synoptisch wel wat voor nodig om tot dergelijke flinterdunne ijskoude luchtlaagjes te komen, die dus niet luchtsoorteigen zijn.
Zet er even Noordzeewindje in doordat rug van hogedruk zuidwaarts wegschuift en een storing uit het noordwesten nadert en hopla gigantische temperatuurverschillen binnen een etmaal.


Grote variaties in optredende maxima, naar analogie van 5-11 maart 2013, zoals door jou aangehaald.

Op 28 maart 1989 met +22,1 graad erg warm te Gilze-Rijen KNMI. Op 4 april 1989 slecht +4,5 graden maximaal laat op de dag. Groot deel van de dag natte sneeuw en slechts +1 graad.

Op 11 maart 1972 koud, slechts +2,2 graden bij straffe oosten wind.
Op 15 maart 1972 zeer zacht +19,7 graden. Ook metingen te Gilze-Rijen KNMI.

Dan de grootste tegenstelling in temperatuur, landelijk in maart, meer dan 40 graden. Dat was in maart 2005.
Op 4 maart kouder dan -20 graden Flevoland. Op 16 maart, 12 dagen later, meer dn 20 graden op diverse station, Gilze-Rijen topper met + 21 graden.

Is meer dan 20 graden op 16 maart zo bijzonder? Nee, zo schrijft KNMI.
Meer dan 20 graden onder nul is dat wel in maart. Niet eerder voorgekomen sinds 1901.
Daardoor de mogelijkheid van het uniek verschil van 40 graden in de maand maart.

Voorbeeld van meer dan 40 graden verschil in april.
Op 8 april 1968 nog - 7,1 graden in Twente. Nog geen 14 dagen later, 21 april 1968 Venlo 32,2 graden.

Het zijn, net als in het Laplandse voorbeeld, lastige vergelijkingen. Immers genoemde maxima zijn altijd luchtsoorteigen. Er is koppeling met 850hPa vlak.
Bij diepvriesminima is de koppeling er per definitie niet.
Laatst gewijzigd door John op 15-01-2014 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Whiplash weather

Bericht door Oud-forumlid » 17-01-2014 16:50

Precies, Karel: 1947. Dat is 'm helemaal.
Je vind nog aardig wat meer van dat soort gevallen in de LIA, en dat is geen toeval (1947 was dat wel).

Net als alle fenomenen is whiplash weather van alle tijden, maar net als een beperkte selectie van die fenomenen is het wel méér van deze tijden dan van vroegere.
Ik erken in beginsel de kreet alleen voor gevallen waarin op korte tijd de records aan beide uiteinden van het spectrum worden geëvenaard/gebroken. Maart '72 telt dus niet, voorbeeld met stralingssituaties vs. zeewind evenmin (de 24-uursstijging van 27-28 januari 1942 telt niet).

Boulder, Colorado, telt wel. Driekwart jaar voortzetting van extreme droogte, waarop één enkele week in september het jaar op de laatste dag van die week recordnat maakte!

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Whiplash weather

Bericht door Oud-forumlid » 17-01-2014 16:50

Ben het concept maar een beetje aan het ontwikkelen zodat er statistiek mee gemaakt kan worden.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Whiplash weather

Bericht door Oud-forumlid » 06-02-2014 20:05

Was er vorige zomer nog een nooit geziene hittegolf in de VS dan kunnen ze daar nu even de andere kant van extreme weersomstandigheden ondervinden.
Bij mijn weten is het nog nooit gebeurd dat de noodtoestand, ten gevolge van weersomstandigheden, zo dikwijls op zo een korte tijd is afgekondigd.

http://www.hbvl.be/nieuws/video/buitenland/extern-noodweer-blijft-amerika-teisteren-2.aspx

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Whiplash weather

Bericht door Oud-forumlid » 11-02-2014 12:15

Plaatselijk in California afgelopen week tot 150% van de neerslag die hele voorafgaande jaar viel.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Whiplash weather

Bericht door Oud-forumlid » 01-03-2014 17:31

In Californië wordt het regentekort van de voorbije jaren op een efficiënte manier weggewerkt.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/cultuurenmedia/MV_140301_natteOscarvoorbereiding?playlist=7.39637

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Whiplash weather

Bericht door Oud-forumlid » 01-03-2014 17:53

Jos schreef:In Californië wordt het regentekort van de voorbije jaren op een efficiënte manier weggewerkt.


Mwah, het helpt de droogte wat te verlichten. Maar je hebt meer aan wat meer aanhoudende neerslag die niet àl te intens is, anders loopt het zo van de droge bodem af en krijg je hooguit alleen maar hinderlijke verschijnselen als landslides.

Kortom: Afwachten hoe het verder gaat. Overigens, als er een El Niño op gang zou komen dan kan men in Californië meer regen verwachten. De invloed ervan aldaar is groter dan hier in NW Europa.

Mazzel & broge, Evert

Plaats reactie