Whiplash weather

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Whiplash weather

Bericht door Richard » 31-12-2013 13:11

Zomaar 2 recente voorbeelden :

1). Noord-Europa heeft op een opvallend milde december achter de rug. In Noord-Zweden (Norrland) was het plaatselijk 7 graden zachter dan normaal. Curieus is wel dat op de 9de Kiruna-Esrange de LAAGSTE DECEMBERTEMPERATUUR SINDS 1898 registreerde. De minimumtemperatuur bedroeg -38,0º; in december 1898 werd het -39,0º in de regio Kiruna.
TWEE DAGEN NA DE EXTREME KOU (in Nikkaluokta werd het zowaar -40,8º) waren de ROLLEN OMGEDRAAID en werden WARMTERECORDS gevestigd! In Gunnarn/Stensele vloeide het kwik op 11 december 2013 uit naar 9,6º. In een reeks daterend vanaf de 19de eeuw was het daar in de kerstmaand nimmer zachter geweest dan 7,8º (1953).

2). Berekeningen van zowel het Amerikaanse als het Europese weermodel (GFS en ECMWF) zinspelen op een werkelijk GIGANTISCHE KOUDEGOLF in de Verenigde Staten en Canada. In New York (Central Park) worden tijdens het komende weekeinde temperaturen omstreeks -20º verwacht en dat is, ervan uitgaande dat het ECMWF zijn huiswerk goed heeft gedaan, wellicht slechts een ‘voorproefje’ van wat komen gaat. Rond 8 januari zou het zelfs circa -25º kunnen worden. De vrees bestaat dat zulke lage temperaturen mensenlevens gaan kosten. De ijzige kou beperkt zich niet tot de noordelijke staten en Canada. Ook de Plains en de Midwest krijgen het voor de kiezen.
Gisteren werd in het Canadese Winnipeg -34,8º gemeten en de maximumtemperatuur bedroeg daar -23,7º. Vanochtend om 5 uur lokale tijd wees de thermometer -33,2º aan en vanmiddag zal het in Winnipeg niet warmer zijn dan -26º. In het noorden van de staat Minnesota rapporteerde Warroad zondag -36,1 en International Falls -37,2º.
ONDERTUSSEN EEN DATUM(WARMTE)RECORD in San Francisco. Daar werd het op de 29ste 20,0º. IN HET VERLEDEN was het op 29 december NIMMER WARMER GEWEEST DAN 18,3º.

Bron : Jan Visser.


Wellicht is het een idee om in deze topic alle (vermeende) whiplash situaties te bundelen.

Whiplash weather <------- term mede mogelijk gemaakt door Remko. ;-)
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Whiplash weather

Bericht door Oud-forumlid » 31-12-2013 14:50

In Noord Amerika wil het weer m.n. in het winterhalfjaar wel wat vaker tamelijk extreem uit z'n slof schieten. Mooi voorbeeld was de koudegolf vlak voor en rond kerst 1983. Er zijn ongetwijfeld meer voorbeelden te noemen. (Bijv. de winters aldaar van 1977 en 1978).

En dat zal - ook bij een warmer wordend klimaat - niet veranderen. Warme en koude luchtmassa's hebben aldaar nu eenmaal vrij baan t.g.v. de noord-zuid oriëntatie van de gebergten.

Mazzel & broge, Evert

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Whiplash weather

Bericht door Adrie » 01-01-2014 13:16

Het staat er allemaal alsof het zeer spectaculair is, met veel HOOFDLETTERS, maar ik vind het geen uitzonderlijke verschijnselen. Zeer koude nachten in het noorden van Scandinavië ontstaan door een combinatie van factoren waarbij de luchtsoort maar een deel van het verhaal vormt. Het gaat er ook om dat het helder en windstil is. Die kou speelt zich vervolgens af in een laag van hooguit enkele m dik. Dat het dan een paar dagen later zeer warm is, is toeval, maar synoptisch niet bijzonder.

Net zo als grote kou aan de Amerikaanse oostkust synoptisch niet zeer bijzonder is. De lucht kan daar, wanneer er niet al te veel subsidentie is (dus bij cyclonale stroming), vrijwel zonder opwarming door de ondergrond zuidoostwaarts stromen. In West-Europa kan dat niet, omdat dat soort stromingen altijd over de Oceaan komen. En dat het dan aan de zuidwestkust van de VS warm is, volgt gewoon uit de ligging van de druksystemen.

Ik zou het pas bijzonder vinden als het boven het hele noordelijk halfrond ten noorden van zeg 40 NB kouder dan normaal zou zijn...
Laatst gewijzigd door Adrie op 05-01-2014 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Whiplash weather

Bericht door John » 01-01-2014 19:22

Vul hier je reactie in...
Adrie schreef:
Ik zou het pas bijzonder vinden als het boven het hele noordelijk halfrond ten noorden van zeg 40 NB kouder dan normaal zou zijn...


Kijk eens aan, nu hebben we het ergens over.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Whiplash weather

Bericht door Dick » 03-01-2014 13:35

Adrie schreef:
Ik zou het pas bijzonder vinden als het boven het hele noordelijk halfrond ten noorden van zeg 40 NB kouder dan normaal zou zijn...


Is dat meteorologisch gezien wel mogelijk? Er van uitgaande dat sprake moet zijn van blokkades en een tijdelijk vastliggend meanderend patroon van de straalstroom kan het in principe toch niet overal boven 40 gr NB tegelijkertijd kouder zijn dan normaal?
Laatst gewijzigd door Dick op 05-01-2014 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Whiplash weather

Bericht door Oud-forumlid » 03-01-2014 14:42

Dat het overal boven 40 NB kouder dan normaal zou kunnen worden lijkt mij - behoudens na een "Yellowstone VEI-8 super plof" - thans tamelijk ondenkbaar.

Overigens: Ik verwacht dat de Labohm's van deze wereld weer zullen zeggen "Zie je wel, global warming is een hoax." Dat de all time lows in de VS zeer veel lager liggen dan wat nu gemeten wordt ... tsja, daar praten we even niet over.
(zie o.a.: http://www.ncdc.noaa.gov/oa/pub/data/special/mintemps.pdf of
http://en.wikipedia.org/wiki/U.S._state_temperature_extremes)

Er is gewoon sprake van een tamelijk levendige depressie-activiteit langs de Canadese grens. Datzelfde geldt trouwens ook voor de Atlantische Oceaan iets ten westen van Ierland en het VK. En ook dat gebeurt wel eens vaker.

Kortom: Het gaat er hier en daar stevig aan toe, maar om nu van 'poeh-poeh' te spreken ... nee. Dat zal je me pas horen zeggen als de Niagara-waterval bevriest en niet eerder.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 05-01-2014 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Whiplash weather

Bericht door Oud-forumlid » 05-01-2014 16:31

Het gaat in de VS nu wat meer van dik hout wat betreft de kou - lokaal langs de Canadese grens in het midden-westen rond -35°C met daarbij ook nog wat wind. Toch, dit is vaker gebeurd in het verleden. (Zoals de door mij reeds genoemde winters van 1977, 1978 en 1984 aldaar).

Of er "all time lows" gaan sneuvelen valt nog zeer te bezien. Immers: Die staan behoorlijk scherp. Ook wil ik nog even op de >20°C temperaturen langs de oostkust van de VS vlak voor kerst wijzen.

Aan het einde van de winter kan ook aldaar de balans worden opgemaakt. Ik ben benieuwd hoe die uiteindelijk gaat uitvallen.

Mazzel & broge, Evert

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Whiplash weather

Bericht door Oud-forumlid » 08-01-2014 19:53

Nog een laatste opmerking over de koudegolf die in de VS thans op z'n einde loopt:

In z'n weblog op "weatherunderground" merkte Jeff Masters droogjes op dat er geen enkel "all time low" m.b.t. minimum temperaturen is gesneuveld. Daarnaast is het zo dat de laatste koudegolf van ongeveer gelijke (of hogere) intensiteit dateert van 1995 (19 jaar geleden dus), en dat deze daarom zoveel indruk maakte.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 08-01-2014 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Whiplash weather

Bericht door Edward » 08-01-2014 22:47

Evert schreef:Nog een laatste opmerking over de koudegolf die in de VS thans op z'n einde loopt:

In z'n weblog op "weatherunderground" merkte Jeff Masters droogjes op dat er geen enkel "all time low" m.b.t. minimum temperaturen is gesneuveld. Daarnaast is het zo dat de laatste koudegolf van ongeveer gelijke (of hogere) intensiteit dateert van 1995 (19 jaar geleden dus), en dat deze daarom zoveel indruk maakte.

Mazzel &amp; broge, Evert


Met al die media die erover berichten hoor ik in mijn omgeving elke dag een paar keer over die "extreme kou" in de VS, terwijl ik bijvoorbeeld nooit iemand heb gehoord over de hoge temperaturen vorig jaar in Australië, de warmte afgelopen eind mei/begin juni in noordelijk Scandinavië en aangrenzend Rusland, of de gigantische regenval in Colorado afgelopen half september.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Whiplash weather

Bericht door Richard » 10-01-2014 12:10

Evert schreef:Om nu van 'poeh-poeh' te spreken ... nee. Dat zal je me pas horen zeggen als de Niagara-waterval bevriest en niet eerder. Mazzel & broge, Evert

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/niagarawatervallen-deels-bevroren
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/09/een-oorverdovende-stilte-door-de-kou-vallen-de-niagara-falls-even-niet/

Mazzel. ;-)
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Plaats reactie