Meteorietinslag Rusland afgelopen 15 februari.

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Meteorietinslag Rusland afgelopen 15 februari.

Bericht door Oud-forumlid » 12-11-2013 07:26

De meteoriet die op 15 februari 2013 rond 9.15 uur plaatselijke tijd boven Chelyabinsk ontplofte, is de grootste natuurlijke explosie die is gemeten door infrageluid en seismische apparatuur van het International Monitoring System (IMS). Het IMS is het meetsysteem voor de verificatie van het kernstopverdrag waarvoor het KNMI het Nationaal Data Centrum is. Aan de hand van deze metingen heeft de afdeling seismologie van het KNMI bijgedragen aan internationaal onderzoek naar de impact van de asteroïde in Rusland.

De totale energie die bij de explosie is vrijgekomen, is 500 kiloton trinitrotolueen (TNT) waarbij 0.9842 ton gelijk is aan 1000 kilogram. De onzekerheid in de berekening is 100 kiloton. Een groot deel van deze energie is vrijgekomen op een hoogte van 27 tot 33 kilometer. De schokgolf die hierbij in de lucht is opgewekt, bereikte het aardoppervlak waar deze grote schade en letsel veroorzaakte. Van bijna de helft van de gebouwen in Chelyabinsk waren de ruiten gebroken waardoor meer dan 1200 mensen in het ziekenhuis belandde. De enorme helderheid van de meteoriet - dertig maal helderder dan de zon - leidde tot ernstige verbrandingen bij mensen.

De vrijgekomen energie is berekend op basis van infrasone en seismische registraties. Verder is gekeken naar satellietwaarnemingen en video-opnames van de lichtcurve. Bij het binnentreden van de atmosfeer had de meteoriet een diameter van 19 meter, een massa van 13.000.000 kilogram en reisde met een snelheid van 19 kilometer per seconde.
Dit maakt deze gebeurtenis de grootste natuurlijke explosie van de laatste honderd jaar. De lijst wordt aangevoerd door de explosie van een meteoriet nabij Tunguska (Rusland) in 1908. De vrijgekomen energie hiervan wordt op 3 tot 15 megaton TNT geschat (1 megaton = 1000 kiloton).

Op basis van de schade in Chelyabinsk kan ook de explosieve kracht geschat worden waarbij het wordt vergeleken met bekende schadepatronen bij nucleaire test-explosies. De overdruk die nodig is om de schade te verklaren, komt overeen met een nucleaire explosie die een stuk zwaarder is dan 500 kt TNT. Dit is dus meer energie dan is berekend uit de analyse van de metingen en uit de modellering van de opgewekte energie door de meteoriet. Een verklaring voor de overschatting van de energie is dat een nucleaire explosie een puntbron aan het aardoppervlak is terwijl de meteoriet een bewegend object in de hoge atmosfeer is.
Bron KNMI
Eerste uitgave: 07-11-13
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 12-11-2013 07:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Meteorietinslag Rusland afgelopen 15 februari.

Bericht door Oud-forumlid » 12-11-2013 13:19

Veel geluk gehad zou ik zeggen. Stel dat deze 10 tal km lager was uiteengespat, dan waren de gevolgen dramatisch geweest.


Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Meteorietinslag Rusland afgelopen 15 februari.

Bericht door Gerben » 12-11-2013 17:53

John schreef:Hoezo veel geluk?


Nu was er alleen schade aan gebouwen. Bij een latere en lagere ontploffing zouden huizen, gebouwen etc zijn weggeblazen. Nu hadden mensen ernstige brandwonden. Denk dat er anders mensen zouden zijn verdampt.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Meteorietinslag Rusland afgelopen 15 februari.

Bericht door Gerard » 12-11-2013 18:36

Ik had nog niet eerder gelezen dat mensen ernstige brandwonden hadden, wel kon je lezen over verwondingen door rondvliegend glas en puin. Ik kan me niet voorstellen dat de hitte zo groot was dat er brandwonden ontstonden. Nu was de straling 30 maal groter dan die van de zon en als dat ook infrarood betrof dan kan het wellicht toch. Ik zou eerder oogbeschadiging verwachten.
Laatst gewijzigd door Gerard op 12-11-2013 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Meteorietinslag Rusland afgelopen 15 februari.

Bericht door Dick » 12-11-2013 20:52

En dit was maar een kleine jongen vergeleken met de Tunguska-inslag van 1908.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Meteorietinslag Rusland afgelopen 15 februari.

Bericht door Edward » 12-11-2013 22:30

Dick schreef:En dit was maar een kleine jongen vergeleken met de Tunguska-inslag van 1908.


Een nog grotere inslag zou men aan moeten zien komen en daarna moeten kunnen ontwijken. Die van 1908 boven Kraj Krasnojarsk gaf ca. 25 maal zoveel energie als die van eerder dit jaar. Gelukkig was dat in onbewoond gebied.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Meteorietinslag Rusland afgelopen 15 februari.

Bericht door Gerard » 13-11-2013 12:01

Ik vraag me af of die baan zo nauwkeurig te voorspellen is bij een groter exemplaar, daarbij, de brokstukken zouden nog wel eens van koers kunnen veranderen.
Dan maar buiten de dampkring bijsturen of uiteen knallen met een H-Bom.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Meteorietinslag Rusland afgelopen 15 februari.

Bericht door Edward » 13-11-2013 13:30

Gerard schreef:Dan maar buiten de dampkring bijsturen of uiteen knallen met een H-Bom.


Ja, dat is een nog betere optie. Dat moet volgensmij ook kunnen.

Plaats reactie