Weer een hyperextreem aan de gang.

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weer een hyperextreem aan de gang.

Bericht door Richard » 22-10-2013 13:22

Niet zo verwonderlijk eigenlijk als je er goed over nadenkt Remko.
Als het maar genoeg brand daar wordt het allemaal woestijn, en in de woestijn kan het ook knap koud worden immers.
Of is dat te zwart/wit gesteld.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Weer een hyperextreem aan de gang.

Bericht door Oud-forumlid » 22-10-2013 16:04

Richard schreef:Niet zo verwonderlijk eigenlijk als je er goed over nadenkt Remko.
Als het maar genoeg brand daar wordt het allemaal woestijn, en in de woestijn kan het ook knap koud worden immers.
Of is dat te zwart/wit gesteld.


Er is nogal wat wijngaard verloren gegaan met die vorsten. Een streekje waar de hitte even niet kwam, lag daar af en goed in koude lucht achter Kf dat niet doordrong naar het oosten/noordoosten. De Blue Mountains (waar Canberra min of meer in ligt) houden die kou wellicht tegen.
De plaatselijk zeer koude nachten hangen samen met een bijzonder lage RV, die weer samenhangt met de voorafgaande droogte.
Vind het toch wel apart.

Overigens zelf een keer strenge vorst meegemaakt in de regio, noordelijker dat wel nl. Orange. En sneeuw in Tamworth. Eind 1974.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weer een hyperextreem aan de gang.

Bericht door Richard » 22-10-2013 16:17

Remko schreef:
Richard schreef:Niet zo verwonderlijk eigenlijk als je er goed over nadenkt Remko. Als het maar genoeg brand daar wordt het allemaal woestijn, en in de woestijn kan het ook knap koud worden immers. Of is dat te zwart/wit gesteld.
De plaatselijk zeer koude nachten hangen samen met een bijzonder lage RV, die weer samenhangt met de voorafgaande droogte.
Toch een soort van woestijnklimaat dus idd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Weer een hyperextreem aan de gang.

Bericht door Oud-forumlid » 22-10-2013 16:33

Richard schreef:
Remko schreef:
Richard schreef:Niet zo verwonderlijk eigenlijk als je er goed over nadenkt Remko. Als het maar genoeg brand daar wordt het allemaal woestijn, en in de woestijn kan het ook knap koud worden immers. Of is dat te zwart/wit gesteld.
De plaatselijk zeer koude nachten hangen samen met een bijzonder lage RV, die weer samenhangt met de voorafgaande droogte.
Toch een soort van woestijnklimaat dus idd.


Dat zou niet best zijn, als Canberra nu al woestijnklimaat was. Meer dan twee derde van de jaarlijkse neerslag (ca. 650 mm) moet er dan alvast af... Het is een Cfb-klimaat. Het is een designstad, deze hoofdstad is opzettelijk gepland in een lokatie met een dragelijk klimaat.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weer een hyperextreem aan de gang.

Bericht door Richard » 22-10-2013 16:45

Haha, nee dat begrijp ik.

Alleen tijdelijke woestijnomstandigheden bedoelde ik uiteraard.
Koude nachten door lage luchtvochtigheid i.c.m. droogte.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Weer een hyperextreem aan de gang.

Bericht door Oud-forumlid » 25-10-2013 17:25

De brandschaden zijn erg meegevallen (het brandoppervlak niet), door heldenwerk van 2.000 brandweerlieden die de nacht van woensdag op donderdag gebruikten voor afgrendeling en tactische keerbranden.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Weer een hyperextreem aan de gang.

Bericht door Gerben » 25-10-2013 19:09

Remko schreef:De brandschaden zijn erg meegevallen (het brandoppervlak niet), door heldenwerk van 2.000 brandweerlieden die de nacht van woensdag op donderdag gebruikten voor afgrendeling en tactische keerbranden.


Goed voor regeneratie. Oude bomen moeten een keer opgeruimd worden.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer een hyperextreem aan de gang.

Bericht door Dick » 25-10-2013 21:02

Herinner me iets over sneeuwval in Australië een paar jaar geleden pal na zware bosbranden in de zomer. Vraag me af of het weer lokaal niet compleet in de war wordt gestuurd, misschien vanwege de roetuitstoot, pyrocumuli of misschien het ontstaan van 'hittelagedrukgebieden'. Ik begeef me even op het glibberige pad van de speculatie.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Weer een hyperextreem aan de gang.

Bericht door Oud-forumlid » 25-10-2013 22:06

De energie en CO² uitstoot die bij dergelijke ramp vrijkomt moet toch enorm zijn en ik vraag mij af of dit geen invloed heeft op het lokale weer?

In elk geval worden de bosbranden gerelateerd aan het opwarmende klimaat.

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/10/23/duidelijk-verband-tussen-bosbranden-australie-en-klimaatverandering

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Weer een hyperextreem aan de gang.

Bericht door Gerard » 26-10-2013 14:12

Gerben schreef:
Remko schreef:De brandschaden zijn erg meegevallen (het brandoppervlak niet), door heldenwerk van 2.000 brandweerlieden die de nacht van woensdag op donderdag gebruikten voor afgrendeling en tactische keerbranden.


Goed voor regeneratie. Oude bomen moeten een keer opgeruimd worden.


Ja, mooi voor fris jong groen, maar helaas is de opstook van grote hoeveelheden biomassa versterkend voor het broeikaseffect, dat zal iedereen duidelijk zijn. Het duurt decennia voordat dezelfde hoeveelheid weer als bos staat.

Plaats reactie