Eerste Moskou-inferno is alweer voorbij.

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Eerste Moskou-inferno is alweer voorbij.

Bericht door Dick » 03-06-2013 20:55

We hebben iets dergelijks denk ik in ons land alleen in mei 1922 meegemaakt. Alleen geografisch bekeken en afgemeten naar de afwijking van de norm zouden we het over 35-plussers hebben in deze tijd van het jaar vermoed ik.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Eerste Moskou-inferno is alweer voorbij.

Bericht door Richard » 04-06-2013 11:31

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:De officiële hittegolf... Hebben wij zoiets rond de maandwisseling mei-juni?


Of toch niet officieel, volgens Jan Visser :

Gisteravond ontspon zich op Twitter een discussie over een vermeende hittegolf in het noorden van Finland. Volgens een bericht op weerwoord.be zouden er in Utsjoki-Kevo vijf zomerse dagen op rij geregistreerd zijn waarvan drie tropisch. In het bericht werd echter een onjuiste etmaalindeling gehanteerd namelijk van 14 tot 14 uur. Je loopt dan al gauw tegen een extra zomerse of tropische dag op. Het kan namelijk van 13 tot 16 uur 30 graden zijn. De correcte indeling van het etmaal is uiteraard van middernacht tot middernacht. Voor Utsjoki-Kevo kom ik dan uit op de volgende maxima van 30 mei t/m 3 juni: 27,3, 30,5, 31,7, 25,4 en 25,3º. De criteria voor een hittegolf zijn in Finland uiteraard anders maar naar Nederlandse maatstaven gerekend was het dus geen hittegolf.

Laatst gewijzigd door Richard op 04-06-2013 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Eerste Moskou-inferno is alweer voorbij.

Bericht door Oud-forumlid » 04-06-2013 12:29

In elk geval is de hitte in het hoogste noorden wel voorbij. Midden- en Zuid-Finland, vooral het zuidoosten, nog zeer warm (actueel 25-28 deg C). Dat gaat komende dagen ook normaliseren.

Plaats reactie