Foto uit de VS, tornado's in de VS

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 7635

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Oud-forumlid » 28-04-2011 20:22

Tja het is echt niet lekker vertoeven daar, vannacht was het ook weer raak. Ik denk dat veel mensen in hun slaap zijn overvallen. Ze zijn er nog niet want het volgende, potentieel gevaarlijke, gebied is al weer in de maak.
http://www.weatheroffice.gc.ca/model_forecast/animateweb_e.html?imagetype=model_forecast&imagename=00_054_G1_north@america@zoomout_I_4PAN_CLASSIC@012_....jpg
Credit hydrus WU

Er zijn op youtube veel filmpjes te zien van de outbreak van gisteren en vandaag..

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Gerard » 28-04-2011 23:17

Het zag er inderdaad monstrueus uit en wat een enorme ravage en wat een drama voor de getroffen families.

Nog steeds hebben de media het niet begrepen en snateren over stormen ipv onweersbuien, alhoewel een tornado van 1.5 km Afbeelding , je zou het bijna een orkaan gaan noemen ja.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Adrie » 29-04-2011 08:11

Over journalisten gesproken: Vrijdagochtend de 29ste meldt een nieuwslezer naar aanleiding van een de 28ste in Alabama verongelukte Nederlandse helicopterinstructeur: 'het is daar nu trouwens noodweer'... Inmiddels ligt alles (of wat er nog van over is) al lang en breed op de Atlantische Oceaan, maar dat doet er niet toe kennelijk.


Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Gerard » 29-04-2011 14:38

Waarom bouwen ze geen stenen huizen las ik ergens, wel dit zijn volgens mij bakstenen huizen, maar ook die waren niet tegen dit geweld bestand zo blijkt.
Onder ieder huis weer een kelder, want het enige wat helpt is schuilen ondergronds.

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Hans » 29-04-2011 18:05

Gerard schreef:Waarom bouwen ze geen stenen huizen las ik ergens, wel dit zijn volgens mij bakstenen huizen, maar ook die waren niet tegen dit geweld bestand zo blijkt.
Onder ieder huis weer een kelder, want het enige wat helpt is schuilen ondergronds.


Het vergroot in elk geval je kans. Zolang het ding tenminste niet onder water loopt tijdens de stortregens die zo'n bui loslaat. Het is gewoon verrekte moeilijk om je tegen zoiets te wapenen. Zoveel is al jaren duidelijk.
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Gerard » 30-04-2011 12:06

Het is heel gebruikelijk (geweest?) in de gebieden die traditioneel door tornado's getroffen worden om een schuilkeldertje te bouwen. Meestal of altijd buiten, zodat je er zeker ook weer uit kan komen als het huis ingestort is. Voordat een kelder door water ondergelopen is, is de tornado allang gepasseerd. Vroeger had bijna ieder huis een kelder of basement. De dubbele functie werd na de invoering van de koelkast niet meer gewaardeerd.
Als deze verwoeste huizen allemaal een kelder hadden gehad, zou dat veel doden gescheeld hebben.

Theo
Berichten: 1381
Lid geworden op: 31-12-1978

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Theo » 30-04-2011 14:40

Gerard schreef:Waarom bouwen ze geen stenen huizen las ik ergens, wel dit zijn volgens mij bakstenen huizen, maar ook die waren niet tegen dit geweld bestand zo blijkt.
Onder ieder huis weer een kelder, want het enige wat helpt is schuilen ondergronds.


Stenen huizen zijn duur en gaan er ook aan. Misschien bouwen ze daarom goedkopere houten huizen. Maar dat heeft als nadeel dat er veel meer houtpuin door de lucht dwarrelt bij een bezoek van een tornado! Puin dat op zich ook levens gevaarlijk kan zijn wanneer het met dodelijke snelheid doel treft.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Oud-forumlid » 30-04-2011 19:47

Ik kan mij nog de foto's van de windhoos van Tricht (25 juni 1967) herinneren. De (stenen!) nieuwbouw huizen waren – technisch gesproken – total loss. En het betrof hier een ±F3.

Bij een F4 (en zeker bij een F5) wordt de boel tot aan de funderingsplaat goeddeels weggevaagd.

Een keldertje onder of naast je huis is het enige wat helpt. Je moet met je hoofd letterlijk 'onder het maaiveld'.

Het is thans reeds een 'tornado outbreak' die deze van 3-4 april 1974 naar de kroon steekt:

http://www.csmonitor.com/USA/2011/0430/ ... US-history

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Daniël » 30-04-2011 20:43

@Gerard Kos:
schreef:Waarom bouwen ze geen stenen huizen las ik ergens, wel dit zijn volgens mij bakstenen huizen, maar ook die waren niet tegen dit geweld bestand zo blijkt.
Onder ieder huis weer een kelder, want het enige wat helpt is schuilen ondergronds.


Ieder huis heeft wel een kruipruimte, is dat ook een veilige plek om te schuilen bij een EF4-EF5 tornado? Bij dreigende situaties maak ik het kruipluik wel goed toegankelijk.

Plaats reactie