Foto uit de VS, tornado's in de VS

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Vincent » 30-04-2011 20:58

Mast schreef:
Ieder huis heeft wel een kruipruimte, is dat ook een veilige plek om te schuilen bij een EF4-EF5 tornado? Bij dreigende situaties maak ik het kruipluik wel goed toegankelijk.


Ik denk dat je er dan wellicht niet meer uit komt omdat het puin van je ingestorte huis dan hoogstwaarschijnlijk de uitgang van je kruipruimte heeft geblokkeerd. Afbeelding

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Daniël » 07-05-2011 13:06

Hoe groot moeten de windsnelheden wel in de mesocycloon van de supercell geweest zijn dieTuscaloosa EF5-tornado voortbracht?

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door John » 07-05-2011 19:18

Mast schreef:Hoe groot moeten de windsnelheden wel in de mesocycloon van de supercell geweest zijn dieTuscaloosa EF5-tornado voortbracht?


Ik maar er 370 tot 410 km per uur van. Afbeelding Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Oud-forumlid » 07-05-2011 22:23

Als het om de (vernieuwde) schaal van Fuyita gaat ... bij deze:

Afbeelding

Maar denk er aan: Bij windhozen / tornado's gaat het bij dergelijke windsnelheden om indicaties. Niemand staat met een windmeter in een F4-F5 (of thans correcter: EF4-EF5).
Afbeelding

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Daniël » 08-05-2011 11:47

@Evert Wesker:

Dus een categorie 5 orkaan volgens de schaal van Saffir-Simpson komt overeen met een EF3 en een lagere EF4-tornado, alleen duurt bij zo'n orkaan de hoge windsnelheden een stuk langer dan bij een tornado.

In een orkaan ko,men ook supercells voor, zeker als die aan land gaat. Kunnen deze supercells ook EF5 en EF5-tornado's voortbrengen?

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Oud-forumlid » 14-05-2011 20:56

Mast, een wat laat antwoord, maar goed ... Afbeelding daar gaat ie.

Bij mijn weten zijn de tornado's die ontstaan zodra een zware tropische storm aan land gaat meestal van een wat minder zware categorie (t/m EF2). Dat kan overigens nog 'flink doortikken' omdat ze in het windveld van de storm (vrijwel altijd aan de rechter flank - sowieso het zwaarste deel van de storm) meekomen.

De ècht gemene krengen (EF4-5) zitten alleen in de supercellen zoals we die laatst (rond 15 en rond 27 april) over de zuidelijke staten van de VS heen hebben zien gaan.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Vincent » 15-05-2011 15:29

Evert schreef:
De ècht gemene krengen (EF4-5) zitten alleen in de supercellen zoals we die laatst (rond 15 en rond 27 april) over de zuidelijke staten van de VS heen hebben zien gaan.


En die buien zitten weer alleen op fronten en hun prefrontale lijnen. Dat een tropische depressie geen fronten kent, verklaart al meteen waarom dat soort buien (en dus ook meteen die zware tornado's) niet kunnen ontstaan in zo'n tropisch systeem. Afbeelding

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Foto uit de VS, tornado's in de VS

Bericht door Daniël » 12-06-2017 09:37

Op https://charlieneese.wordpress.com/2013/03/07/why-a-crawl-space-is-dangerous-during-a-tornado/ "Why a Crawl Space Can be Dangerous During a Tornado" over de gevaren van schuilen in kruipruimtes bij een tornado. Ik lees o.a. het volgende:

schreef:Why a Crawl Space Can be Dangerous During a Tornado
Through my years as a meteorologist, I’ve had people tell me they seek shelter from tornadoes in the crawl space of their home. This can be a tragic move. If your home has a typical concrete block foundation with nothing holding the blocks together other than a thin layer of mortar, it’s simply too dangerous to hide from tornadoes in your crawl space. Seeking shelter in a sturdy building in a small space such as a closet or bathroom away from outside walls or in an engineered storm shelter is much better. Watch the video to see why…


Filmpje staat op https://www.youtube.com/watch?v=8XxWNgNobi4 "Dangers of Seeking Shelter from a Tornado in a Crawl Space".

Plaats reactie